Vedmaskiner, flishuggar

Lagra ved på hydropall

6 inlägg 5156 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lagra ved på hydropall

valteroberg  
#413538 Hej!
Tänkte börja med att torka ved i engångs nätsäckar på hydropall, eftersom det blir mindre antal pall att hantera.
Då till frågan; är en hydropall med säkerhet 120x120cm? Sjöpall är ju 100x120 och fatpall 120x120.
Antar att fatpall och hydropall är samma sak men vore tråkigt att spika ihop pall och sen visar det sig att de inte passar i stativet.
Mvh


Senast redigerad av valteroberg mån 27 feb 2017, 21:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Lagra ved på hydropall

Vedproducent  
#413542
valteroberg skrev:Hej!
Tänkte börja med att torka ved i engångs nätsäckar på hydropall, eftersom det blir mindre antal pall att hantera.
Då till frågan; är en hydropall med säkerhet 120x120cm? Sjöpall är ju 100x120 och fatpall 120x120.
Antar att fatpall och hydropall är samma sak men vore tråkigt att spika ihop några hundra pall och sen visar det sig att de inte passar i stativet.
Mvh

Mät stativet före och gör pallar som passar :wink:

Avatar Fallback

Re: Sv: Lagra ved på hydropall

valteroberg  
#413544
Vedproducent skrev:
valteroberg skrev:Hej!
Tänkte börja med att torka ved i engångs nätsäckar på hydropall, eftersom det blir mindre antal pall att hantera.
Då till frågan; är en hydropall med säkerhet 120x120cm? Sjöpall är ju 100x120 och fatpall 120x120.
Antar att fatpall och hydropall är samma sak men vore tråkigt att spika ihop några hundra pall och sen visar det sig att de inte passar i stativet.
Mvh

Mät stativet före och gör pallar som passar :wink:


Mjo, en gör nog bäst i att vänta på att stativet kommer så man kan mäta på det.
Men nu när du ändå är här, ser att du torkar ved i armeringsmattor, är det en fördel rent ekonomiskt?
Eftersom sist jag kollade så kostade en 6x150 matta runt 350kr om den var ca 2,20x6m.
Antar att det lönar sig på lång sikt eftersom dom går att använda om och om igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Lagra ved på hydropall

Vedproducent  
#413546
valteroberg skrev:
Vedproducent skrev:
valteroberg skrev:Hej!
Tänkte börja med att torka ved i engångs nätsäckar på hydropall, eftersom det blir mindre antal pall att hantera.
Då till frågan; är en hydropall med säkerhet 120x120cm? Sjöpall är ju 100x120 och fatpall 120x120.
Antar att fatpall och hydropall är samma sak men vore tråkigt att spika ihop några hundra pall och sen visar det sig att de inte passar i stativet.
Mvh

Mät stativet före och gör pallar som passar :wink:


Mjo, en gör nog bäst i att vänta på att stativet kommer så man kan mäta på det.
Men nu när du ändå är här, ser att du torkar ved i armeringsmattor, är det en fördel rent ekonomiskt?
Eftersom sist jag kollade så kostade en 6x150 matta runt 350kr om den var ca 2,20x6m.
Antar att det lönar sig på lång sikt eftersom dom går att använda om och om igen?

5 mm matta räcker dom kostar inte 350 kr. 6 mm tror jag blir svåra att böja till.
För att det ska fungera riktigt bra så tror jag man ska göra stabila pallar och fästa mattan i pallen och skarva i en öppning som du öppnar när du tömmer. Jag har använt engångspallar och inte haft mattan fastsatt i pallen vilket ökar risken för att mattan ska kollapsa när du tömmer ur den. 4 säsonger har jag använt dom och det innebär ju att jag fyllt 20 m3 i varje som kostnaden slås ut på. Så jovisst sjunker kostnaden och produktionen är högre när du klyver.

Avatar Fallback

Re: Lagra ved på hydropall

Moheda120  
#413733 Vedproducent, jag har tidigare läst om ditt användande av armeringsnät och funderar på detta till nästa säsong, jag planerar att sätta pallen inne i hallen med betonggolv och sedan tömma på hösten för att lasta veden med skopa när kunderna kommer. Men hur fäster du armeringsnätet i pallen och vilken storlek på pall har du använt för dina nät?

Användarvisningsbild

Re: Lagra ved på hydropall

Vedproducent  
#413742
Moheda120 skrev:Vedproducent, jag har tidigare läst om ditt användande av armeringsnät och funderar på detta till nästa säsong, jag planerar att sätta pallen inne i hallen med betonggolv och sedan tömma på hösten för att lasta veden med skopa när kunderna kommer. Men hur fäster du armeringsnätet i pallen och vilken storlek på pall har du använt för dina nät?

Jag har inte fäst den i pallen vilket man nog bör göra för att få det riktigt bra. Jag har för dåliga pallar för det. Engångspallar 1,5 pall till varje matta har jag använt. Bredden på pallarna är 1,5 meter och mattan blir cirka 1,6 i diameter men en liten springa med luft längst ut spelar ingen roll. På andra hållet blir det lite längre eftersom jag har 1,5 pall.

Men jag skulle egentligen vilja ha riktigt stabila pallar och fästa mattan i för att få det riktigt smidigt. Det är lite trixande för att tömma ur dom som jag har det med spännband i pall och matta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).