Verkstan

Bussa om fram axel 430

6 inlägg 3043 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bussa om fram axel 430

Mowi850  
#413697 Hejsan jag håller på och renovera fram axeln på våran volvo bm 430 och nu har jag kört fast. Det är så att när centrum bussningarn ska byttas så får jag inte ut dom. Och jag har både värmt och slagit med dorn och slägga men det går inte. Så vad tror ni här på skogsforum att jag ska gå till väga. Fortsätta att värma ännu mera eller har ni några andra ideer? Tacksam för alla ideer som jag kan få.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bussa om fram axel 430

Ferguson system  
#413702 Jeg pleier å bruke baufil. Skjærer forsiktig igjennom foringen på en eller to plasser, så er det bare å banke med meisel eller dor. Ei stor pipe eller ett rør kan også brukes for å banke ut foringen.

Avatar Fallback

Re: Bussa om fram axel 430

Elfving  
#413721 Vet inget om material i din bussning men när jag bytte på min Kubota grävmaskin använde jag pinnsvets och lade några rejäla strängar invändigt i bussningen. Sedan föll de ur av sig själva.
Detta funkar även på vissa typer av gulmetall än fast det inte är svetsbart i klassisk mening.

Användarvisningsbild

Re: Bussa om fram axel 430

Skogshuggarn  
#414181
Elfving skrev: pinnsvets och lade några rejäla strängar invändigt i bussningen. Sedan föll de ur av sig själva.
.


"Klassiker". :-BD

Ska man värma så behöver man både vara "rapp" och gärna ha ansatt bussningen med lite tryck. (förspänning).
Finns avdragare för invändig bussningsdemontering,,,leta på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Bussa om fram axel 430

Mowi850  
#414208 Jag har nog kommit på att jag inte klarar av att värma så mycket som behövs med min lilla brännare. Så det får bli att testa att såga isär med sticksåg och se om det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bussa om fram axel 430

Mowi850  
#414541 Har nu fått ur bussningarna. Det gick men envishet och slägga. Sen så kom jag på att tar man ett gammalt fälgkors och sågar isär så blir det utmärkta dorn. Så det är ett bra tips.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).