Logistik, Transport

uppställning av asfalltsmaskiner!

7 inlägg 5281 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

uppställning av asfalltsmaskiner!

Tonfisk  
#413359 hej på er.
Ett av dom större asfaltsbolagen har varit och lagt på oljegrus på våran väg och i samband med det upptäckte jag att dom nyttjade min asfaltsplan, inga större problem med det dock tycker jag att man frågar först.
Den enda kontakt dom tagit var ett allmänt utskick i brevlådan.
När jag kontaktade arbetsledaren blev svaret bara "det har inte jag lovat åkarna,dom åker därifrån direkt."
Okej,nu var dom inte där mer.Då upptäckte vi att dom istället ställt upp maskinerna i en grusgrop.
Fortfarande ingen kontakt tagen från deras sida.
När jag kontaktar chefen för avd så erbjuds jag 2 lass grus,han nämner att dom brukar betala 5000:-
då säger jag att han kan dubbla det när dom har olovligt smugit sig in på min mark.
Grusgropen ligger parallellt vägen som dom lägger om.
Några pengar är han inte intresserad att betala, dock kan han ev grusa upp en väg åt mig.
jag och en åkare tittar på den tilltänkta vägen. Den är 500m lång plus vändplan.
vi kommer fram till 3-4 lass. Detta var alldeles för mycket för det stora asfaltsbolaget
Det hela slutar med att asfaltbolaget säger det blir ingen ersättning till dig.
Dom har iallafall grusat upp vägen och gropen som dom använde som uppställning.
pengarna spelar ingen större roll men det som retar mig är när ett jättestort bolag tar sig frihet och använder min mark utan att fråga och dikterar villkoren för ersättningen fullständigt ensidigt.
vad gör man? Polisanmälan,arbetet är klart och dom är borta..
Att driva det juridiskt för 5000:- känns inte så aktuellt men ....



   TS
Avatar Fallback

Re: uppställning av asfalltsmaskiner!

jannee  
#413360 Bit i det sura äpplet och försök förträng alltihop.
Du kan försöka med vad som helst, kommer ändå ingenstans, m.a.o. du bara ödslar tid, energi, bli förtvivlad ömsom förbannad och får ändå inte ut något.
Till saken hör att troligtvis att nu har inte NCC eller Peab orsakat dig någon skada, "bara" olovligen utnyttjat din mark.
Polisen tar INTE upp något och åklagaren lägger ned allt direkt och civilrättsligt - blir det som jag skrev i början.

Avatar Fallback

Re: uppställning av asfalltsmaskiner!

Tonfisk  
#413372 Du har rätt jannee.
Men nästa gång detta företag närmar sig min mark kommer det bli stora stenar vi ALLA skogsinfarter.[emoji837]

   TS
Avatar Fallback

Re: uppställning av asfalltsmaskiner!

ÅsaNisse  
#413395 Du har väl fått en bra väg att åka på ????

Avatar Fallback

Re: uppställning av asfalltsmaskiner!

Tonfisk  
#413401 Nja,den var bra innan också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: uppställning av asfalltsmaskiner!

skogsjan695xl  
#413430 Har dom överhuvudtaget gjort nån skada för att dom stått där?
Tycker man kan ha lite medlidande för de som jobbar efter vägen med grävmaskiner m.m de är utsätta så extremt mycke stölder.
Tycker man gott kan erbjuda dom att stå på ens mark.

Avatar Fallback

Re: uppställning av asfalltsmaskiner!

tallen100  
#413431 Ja dom kunde gott ha frågat först, men annars tycker inte jag att det är något att bråka om såvida inget blivit förstört eller i sämre skick än innan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).