Föryngring

Rätt satt planta?

20 inlägg 14567 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rätt satt planta?

forest.  
#413366 Måste bara kolla hur ni uppfattar hur en rätt satt planta ser ut (täckrot),

jag tycker att en rätt planta ska vara på rätt punkt stå rakt upp och att torvklumpen är täckt några cm med jord.

Har haft ett gäng utländare som har planterat och tycker inte det var godkänt, de har trampa till plantan från bara ena sidan så att de lutar snett, jag vill påstå att plantan kommer växa snett så att det blir en böj, men har påpekat det men de säger att det kommer att rätta till sig, men det är möjligt att ska man kunna överleva som plantör så kanske resultatet inte blir bättre än så?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

Flax12  
#413377 Ja det är klart dom ska stå rakt! Är det höstplanterat så lär dom inte resa sig fören nästa vår/sommar. Stå på dig!

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

isteskog  
#413381 Klart plantorna ska stå rakt. Annars kan det bli som när man planterade barrot utan att se till att rötterna blev utbredda s.k snedplantering. Det blev rotkrok på nästan alla dessa plantor .... :shock:

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

Amatörhuggare 62  
#413383 Det blir som Morfar sade, en gång i tiden.

Häckevrängeträd.

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

80-90  
#413384 Dom ska stå som du säger !!!

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

jannee  
#413388 Självklart ska de står rakt men om de lutar lite spelar ingen större roll (10 grader) - min erfarenhet. Någon rotkrök har jag i alla fall inte sett till. Däremot är det viktigt att man trampat bort luftfickorna, kanske spelar mindre roll vid höstplantering, tjälen och blötan kommer att täta till lufthålen.
Inlejda plantörer trampar aldrig mer än på ena sidan 😡
Är det tallplantor räcker det nästan med att bara släppa plantan på backen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rätt satt planta?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413390 Det bror på om det är tall/lärk eller gran. Gran rätar sig medans tall kompenserar med tjurved i omgångar ibland upp till ett par meter. Gran rätar sig och sedan är det bra. Kolla gärna nedböjda granar så ser ni att det blir så.

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

Flax12  
#413398 Instruktionen måste vara att plantera rakt! Är hålet lodrätt och plantan sned har den åsamkats ett rejält tryck på fel sätt.

Användarvisningsbild

Re: Rätt satt planta?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413402
Flax12 skrev:Instruktionen måste vara att plantera rakt! Är hålet lodrätt och plantan sned har den åsamkats ett rejält tryck på fel sätt.

Det behöver det inte göra. Kolla hur ecoplanter satte sina plantor och där är det skog idag. Det var ingen tilltryckning utan regn och vind fick lägga tillbaka jorden. Plantorna bara var där men plantorna tog sig. Plantorna lutade åt alla håll och jag gjorde som ni. Undrade vad det ska bli av med detta. Men nu ser det jättebra ut 10 år efter och 4-5 m höga granar står raka sida vid sida. på hyggena i Ljungby. :lol:

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

Flax12  
#413404 Jo men eco plantern tryckte inte till plantorna, den planterade inte rakt. Trycker du till plantan så den blir sned är risken stor för att den får stammen skadad mot tex sten.

Användarvisningsbild

Re: Rätt satt planta?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413408 Skiljer inte, är det gran är det inga problem är det tall eller lär är de vanligaste instruktionerna inte över 15 % lutning. Stenar, stubbar eller vad du vill träden är som träden är som de är även om vi trycker att det känns fel. :-BD

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

Flax12  
#413411
Tåndemåla skrev:
Flax12 skrev:Instruktionen måste vara att plantera rakt! Är hålet lodrätt och plantan sned har den åsamkats ett rejält tryck på fel sätt.

Det behöver det inte göra. Kolla hur ecoplanter satte sina plantor och där är det skog idag. Det var ingen tilltryckning utan regn och vind fick lägga tillbaka jorden. Plantorna bara var där men plantorna tog sig. Plantorna lutade åt alla håll och jag gjorde som ni. Undrade vad det ska bli av med detta. Men nu ser det jättebra ut 10 år efter och 4-5 m höga granar står raka sida vid sida. på hyggena i Ljungby. :lol:

Planterade en hel del runt Ljungby när man gick på "Ryssby". Där räcker det med att släppa plantorna från höften för att få dom att ta sig :wink: :grin:

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

Flax12  
#413412
Tåndemåla skrev:Skiljer inte, är det gran är det inga problem är det tall eller lär är de vanligaste instruktionerna inte över 15 % lutning. Stenar, stubbar eller vad du vill träden är som träden är som de är även om vi trycker att det känns fel. :-BD

Inte någon lutnings procent nämnd än av trådstartaren :wink: Bättre att inte trampa alls om man inte har något betestryck och gott om vatten :wink:
Men att riskera att skada stammen mot sten tex genom att trampa den sned.....nädu inte hos mig ialla fall.
Senast redigerad av Flax12 tis 18 okt 2016, 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Rätt satt planta?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413415
Flax12 skrev:
Tåndemåla skrev:Skiljer inte, är det gran är det inga problem är det tall eller lär är de vanligaste instruktionerna inte över 15 % lutning. Stenar, stubbar eller vad du vill träden är som träden är som de är även om vi trycker att det känns fel. :-BD

Inte någon lutnings procent nämnd än :wink:

Nä och inte något trädslag heller!

Avatar Fallback

Re: Rätt satt planta?

jannee  
#413424 Av bekvämlighet sticker man väl ned röret där det ser ut att vara lättast eller?
Därefter pressar man ut käftarna eller rotar runt röret lite, m.a.o lär inte finnas någon sten som kan skada stammen.
Självklart försöker man få ned rotklumpen några cm under marknivån - men det är inte alltid det lyckas perfekt men lustigt nog ändå åker man till slut på att röja kull planterade stammar och i förstagallringen gallra väck planterade stammar - en gallring som med stor tur kanske går jämt upp - vad är det jag egentligen håller på med :?:
Även denna hjälpplantering som man ibland gör, i de flesta fall helt onödigt, slutar med att det är dessa stammar som först röjs bort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).