Skogsekonomi

Hur mycket skog orkar man sköta?

20 inlägg 10404 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket skog orkar man sköta?

Seb macahan  
#413195 Ja frågan är ju lika lätt o svara på som, hur långt är ett snöre. Var och en har ju olika ambitionsnivåer, tid, typ av fastighet.
Men jag började fundera i veckan under älgjakten. Jag ser mig som en ganska flitig skogsägare som prioriterar skötseln högt, till min familjs kanske inte alltid bejublade åsikt.
Nu i år hade jag en röjning på 10ha som utförs helt i rätt tid om inte än kanske något tidigt. Jag har ett par ha kvar sen är detta färdigt. Efter den ska jag underröja en gallring på 4ha ganska lätt röjning. Sen kan jag lägga röjsågen på hyllan nått år eller två tänkte jag. Jag råkade gå in i ett område som jag lämnat i en röjning för ca 5år sen. Då tänkte jag att det var nån helgs arbete, vilket det kanske var då!!!
Jag har 50ha produktiv skogsmark. Igentligen helt optimalt variation på ålder. Men jag vill sköta så mycket som möjligt själv, men känner allt för ofta att tiden inte räcker till. Vad anser ni? Hur mycket klarar man sköta själv? Ni får ta frågan med en nypa salt, men ändå.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

loppan  
#413197 Det beror väl på hur mycket tid man har och vilken mekaniseringsgrad.
Själv har jag 50 ha som jag brukar på heltid tre månader om året.
Hade gärna haft 50 till men hugger år andra i stället på tid som blir över.

Jag har kommit fram till att 250-300 ha i götaland är lagom att sköta på heltid helåret med vettig mekanisering,ej vajerkran och partner 5000 ;)

Jag kör med gallringsprocessor och griplastar kärra.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

Seb macahan  
#413201 Jag glömde o lägga till om man har ett heltidsjobb utöver skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

ananders  
#413202 Jag äger 50 ha produktiv skogsmark tillsammans med mina syskon och mamma. Där jag får sköta det efter eget huvud så länge de slipper betala från egen ficka.
Än så länge så har jag hunnit med all unskogsröjning och förstagallringar själv.
Jag har än så länge ett jobb där jag kan vara ledig under januari och februari.
Jag har en traktor och griplastarkärra.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

hlb  
#413204 Morgonen efter Gudrun-stormen tyckte jag nog ca 10 Ha hade varit lagom.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

jannee  
#413210 Har "skött" 100 ha på fritiden, inte sällan till frugans förtrytelse (lindrigt sagt).
Med sköta menar jag ta hand om vindfälle, plantera röja och gallra (blivit mycket med (masa)ved).
Stormarna Gudrun och Per tog dock runt 4 000m3sk - där sågade jag bara loss.
Övriga slutavverkningar har jag lejt bort.
Mina arbetsredskap har hitintills bara varit: planteringsrör, röjsågar, motorsågar, Boxer med en Mohedavagn och Star vajerspel.
Närmar mej nu snabbt 70 och märker väl hur långsamt allt numera går.
Var nog som bäst i åldern mellan 40 till 50. Bäst ork, bra med rutin men viktigast, frugan accepterade att jag tillbringade MASSOR av ledig tid i skogen.
Jag räknar med att jag troligtvis lagt ned runt 500 timmar/år i skogen.
Troligtvis skulle ett riktigt proffs gjort vad jag gjort på halva tiden, om inte mindre :oops:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413217 Kan nog påstå att jag inte har en chans att hinna allt jag borde göra på mina 160 ha men de tog nästan 20år innan jag fullt ut kunde erkänna detta inför mej själv.
Både jag och min sambo, sen drygt 1år, mår bättre av denna insikt när jobbet med sina 40tim/v tar så mycket tid från de man vill göra...

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

svampbob  
#413250 Jag tror inte att det finns någon som har +100 ha och har heltidsjobb på annat håll som klagar över arbetsbrist i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

machonisti  
#413255
svampbob skrev:Jag tror inte att det finns någon som har +100 ha och har heltidsjobb på annat håll som klagar över arbetsbrist i skogen.

Behövs inte ens 100, tycker min fru.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

80-90  
#413257 Jag har 100 å jobbar heltid .. sen röjer jag ca 20 h åt en större skogsägare varje år .. men åt han röjer jag bara sådant som ligger nära väg å i rätt tid !!! Tror det skulle gå å sköta 400 m heltidsjobb brevid om man bara ägnar sej åt plantering röjning å vindfall ..

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

tallen100  
#413258 400h ska väl gå riktigt fint att jobba heltid med :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

machonisti  
#413259
80-90 skrev:Tror det skulle gå å sköta 400 m heltidsjobb brevid om man bara ägnar sej åt plantering röjning å vindfall ..

Det enda som är ekonomiskt försvarbart, plus lite småfix såsom snöbrott och vindfällen och eventuellt gallring av en besvärlig liten figur som aldrig passar in.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

80-90  
#413261
tallen100 skrev:400h ska väl gå riktigt fint att jobba heltid med :wink:

Så sant min käre vän !!! Men frågan va hur mycket brevid ett heltidsjobb man klara av å då tror jag 400 e max !! Men som du säger vore det bäst å vara där hela tiden :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

Seb macahan  
#413262 Ja att allt går är ju ett faktum men vad man får offra är ju nått annat. Jag vet att jag ibland tar fel beslut, tex ge sig på o rensa diken manuellt istället för o ta in en maskin. Men det är inte av snålhet. Rent ekonomiskt ska jag inte sätta min fot i skogen utan hålla på med min byggverksamhet. Men ändå så står jag gång på gång o gör jobbet i skogen själv. Givetvis tycker jag det är skitroligt o röja rensa diken, spruta, plantera ja till och med vindfällen under lagom omfattning.
Men är det med skog som med gårdar och hus i allmänhet att man blir aldrig helt nöjd och helt färdig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413265 Bara vindfällor tar mycket tid, förra sesången hade jag över 2m3fub/ha, hade jag då haft 400ha så hade de blitt mer än 800fub, mkt med ett heltidsjobb med....
Jag har lärt mej att inte vara rädd att ringa in hjälp när tiden inte räcker :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).