Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11266 inlägg 2297807 visningar 390 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

t4bb3  
#412217 Nya skivor och belägg till V50n, andra gången i år. Hoppas jag lyckats få ordning på oket nu....

Elmia
Användarvisningsbild

Bromsar

traktorz  
#412221
t4bb3 skrev:Nya skivor och belägg till V50n, andra gången i år. Hoppas jag lyckats få ordning på oket nu....

Är det fram enbart? Är det oket som framkallat bytesnödvändigheten?

Bytte belägg själv nyligen på en Volvo. Smorde med metallfri pasta. Noterade att 7mm insex behövdes för att lossa oken. Bromskolvsverktyg kan vara bra att ha. Fast mer jobb med att byta skivorna också.

Ref:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000037637/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031723/

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Axl  
#412666 En kts 10 tons vagn med 6.3 m kran. Känner mig lite osäker på om det var så smart att byta in gamla vagnen och om jag skulle köpt en mindre ny istället. Men det är väl bara att betala och vara glad.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

ELVE99  
#412686 Det blev en Husqvarna 550XPG inköpt från Hylte.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#412739 Grattis @ELVE99 :-BD
Där har du köpt dig en riktig grym arbetshäst av en såg :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412742
DeWalt skruvdragare


Köpte via Tradera, utan batteri 875:-

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#412931
Axl skrev:En kts 10 tons vagn med 6.3 m kran. Känner mig lite osäker på om det var så smart att byta in gamla vagnen och om jag skulle köpt en mindre ny istället. Men det är väl bara att betala och vara glad.

Blir nog bra, men återkom gärna efter att du kört med nya vagnen ett tag. Det är naturligt att känna lite osäkerhet efter en beställning, men brukar oftast bli bra när man väl har den nya grejen framför sig.

I värsta fallet är det väl bara att sälja den. Det är iaf en seriös tillverkare, vars ansvarig är medlem här och har uppvisat ett trevligt bemötande och gärna svarar på frågor.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hasaro  
#413222 Efter många års funderande blev det till slut en husqvarna 535 fbx idag. Börjar så smått att komma ifatt med 1:a röjningarna. Så denna blir att komplettera dom vanliga röjsågarna.

Testa köra en tank underröjning innan gallring i väl eftersatt med den idag. Och det funka bra tycker jag förutom att kjedjan hoppa två gånger. Vanligt med ny kjedja att den töjs ut? Eller var det handhavande fel tro?
Första gången var på tredje trädet, sen spännde jag upp den ordentligt så höll det hela tanken ut och hoppa igen efter tankningen när farsan kom och titta.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413225 Nya kedjor brukar kunna sträcka sig en del i början. Så det är till att kolla spänningen ofta med en ny kedja.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hasaro  
#413239 Får se hur det går vid nästa tillfälle. Hoppar den igen nallar jag en "inkörd" från 550 xp'n. Aldrig haft några problem med nya på den. Smidigt med samma svärd och kjedja till den dock. Annat är det med våra tre röjsågar med lika många olika klingor... Suck...

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#413245 Det är ett bra knep.
Att köra in kedjan i en motorsåg först.
Färdig sträckt sen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

traktorz  
#413300 Min erfarenhet från småsågar med klena kedjor (MS192 & MS201), är större benägenhet till kedjeavhopp med dragande kedja.

Min slutsats är därför rådet att i största grad såga med skjutande kedja.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#413379 Nu är det igång. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Flax12  
#413382 Oj redan! Min mor köper stora mängder med sådana och gör fudge på dom. 10 barnbarn som älskar dom till varje jul. Även en o annan vuxen kniper några :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#413387 Sprang igenom en affär igår. Tomtar, glitter och andra prylar var redan framme. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).