Traktorer och processorer

Matarhjul m.m Vimek G30

30 inlägg 12481 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Larsi  
#411169 Kolla så att du inte har inre läckage på kolven och att det är tryck i accumulatorn
Det hade vi på vår och efter rep så blev det betydligt bättre drag
Fast inte är Vimeken att jämföra med Hypro vad gäller matning.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#411180 ALLA kolvar till maskinen är inne på renovering. Har inte hört något om kolven till rullarna än, men alla de andra har varit i stort behov av renovering, både invändig och utvändig tätning. Skall bli intressant att se hur det fungerar med "nya" kolvar. Hur kontrollerar jag om ackumulatorn är hel?

Självklart är Hypro en mycket bättre och mer genomtänkt konstruktion, bättre matarhjul och troligtvis något högre tryck på rullarna. Kolven på Vimeken sitter ju i en mycket ogynnsam vinkel samt mycket hävarm åt fel håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Fredrik N  
#411206 Hej. Jag Ska försöka ordna med bild till veckan.
Man slipar ned matrialet på insidan knivarna,(den sida som ligger an mot stammen)
Detta görs pga att framkant och i viss mån bakkanten på knivarna slits ned, vilket med för att det blir som en mage på knivarna, och själva eggen inte ligger an mot stammen.
hoppas att det klarnade lite mer.
MVH Fredrik N

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#411209 Tack, ja det börjar klarna. Det är alltså för att motverka att kniven skär in i stammen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Fredrik N  
#411322 Ja, knivarna skall ligga an mot stammen med dom 10mm närmast eggen, både i framkant och bakkant.

Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Fredrik N  
#413224
1476727289_dsc_0051.jpg
1476727278_dsc_0052.jpg
1476727304_dsc_0050.jpg
Hej. Jag lade in bilderna på fel tråd. Skämmigt :shock:. Här kommer några bilder på kvistknivarna.

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#413226 Misstänkte nästan det när jag såg att de dök upp där. Tack i alla fall, nu är det inga problem att förstå vad du menar. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#427739 Har nästan glömt bort denna tråden.

Kan rapportera att det blivit bättre grepp efter att kolvarna renoverats. inte lika bra som motsvarande Hypro, men en klar förbättring mot tidigare. Gör inget med rullarna nu det får vara som det är, möjligtvis att jag i framtiden slipar till spetsarna lite. Vi får se.

Denna tråden kanske borde slås ihop med Processor Vimek g30? @Fredrik Reuter

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

rikard_e  
#427740 Hur du än gör så har du ett behov av att göra något av matarhjulen iaf. Dom ser rätt utmattade ut.
Och börja renovera något du inte är 100% nöjd med kanske inte är det optimala.
Gavlarna bör ju gå att använda igen, men kanske byta ut trumman och tänderna

1483297734_img_0897.b.donkey.jpg

Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JoTh  
#427746 Onekligen ser matarvalsen ut att ha gjort sitt, samtidigt är det en ålderdomlig modell av tandsegment. Kolla med ATAB / Finnskogsvalsen i Torsby. De tillverkar matarvalsar i egen regi till alla vanligt förekommande moderna skördaraggregat. Antingen har de redan koll på måtten för en vals till din maskin, eller så får de använda din som mall, och tillverka en helt ny. Skulle det bli för dyrt med en helt ny vals kanske du kan svarva av din befintliga rulle, även om det är lite klurigt att svara bort tänderna, men det går om man kör sakta. Och svetsa dit nya tandsegment som du köper från dem.

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Fredrik Reuter  
#427752 Hej,
För mig får gärna tråden ligga kvar som egen, den tar föredömligt upp spörsmål om just matarhjul på Vimek G30.

Innan jag bytt matarvals alt svetsat på nya brodd så hade jag prövat att slipa upp de som sitter där. Det kan vara värt någon timma med rondellen. Oftast gör det inte så mycket att slipa ner i svetsfogen, det brukar hålla.

Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#427758 De där sprickorna borde jag göra något åt, jag vet. Tror bara att det är en av valsarna som ser ut på det viset. Ska borra upp ett litet hål i var ända av sprickan och svetsa så fortsätter den förhoppningsvis inte. Kommer inte byta matarvalsar, men kanske förbättra befintliga. Som Rikard skrev är det inte det bästa att renovera något man inte är helt nöjd med.

Okej, då får tråden ligga kvar som en egen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#427852 Behovet av lagning av sprickorna blev plötsligt mycket större. :cry: Har hållit länge, bilden i första inlägget är några år.
1483357189_img_20170102_123737.jpg


Får skära rent och sedan skära till en passande plåtbit böja den lite och lappa i. Samt några nya tänder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

JohannesG  
#428058 Nu är det lagat. Inte snyggt, men det bör hålla. Nästa gång valsen går sönder är det nog någon annan spricka som ger med sig. Gjorde tänder av gammalt slitstål, så de bör hålla bra. :grin:
1483440022_jg_181124374.jpg
1483440018_jg_094347870.jpg
1483440017_jg_104200256.jpg


Enligt pappa skall förra ägaren bytt de två andra rullarna. Så eventuellt får jag byta den övre rullen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Matarhjul m.m Vimek G30

Larsi  
#428062 Jag svetsade små pluttar typ som en häftsvets på en del av dubbarna och det blev mycket bättre drivkraft
Det var bara på var tredje eller fjärde dubb och mest på mitten av rullen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).