Gallring

Vad gör man med det här!!

25 inlägg 11534 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad gör man med det här!!

Stenmark  
#412796 Har en gammal åker som de före mej försökt odla men misslyckas sedan försökt planteraigen men inte lyckats med om det beror på kalldrag så alla försök fryst bort vet jag inte men misstänker det då granarna ser ut som dom gör
DSC_0076.JPG
DSC_0078.JPG
DSC_0072.JPG




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

Stenmark  
#412797 Har lite mer bilder
DSC_0078.JPG
DSC_0077.JPG
DSC_0075.JPG
DSC_0070.JPG
DSC_0069.JPG
DSC_0073.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

jannee  
#412801 Köp och plantera Svartgran, de klarar sig. Men Roundupbehandla först 😡 .

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med det här!!

Torbjörn Johnsen  
#412802 Vart i landet är det här @Stenmark? Ser kärvt ut...

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

Stenmark  
#412810 Västerbotten 4 mil nordv Umeå

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

Sandström87  
#412813 Bor brist kan de kanske vara

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

Tosca  
#413008 Björk kanske kan vara lättare att få upp, iom att det är åkermark finns det troligen gott om näring.
Jag har nånstans här sett någon som skyddade varje enskild planta med några stolpar och hönsnät, annars toppar nog viltet ned dem.
Rensa varje planteringspunkt med grep, kanske en halvmeter i radie så borde planteringsförhållandena bli optimala.

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

jannee  
#413011 Av bilderna att döma ser varken björk eller vanlig gran ut att trivas speciellt bra.
Du bör nog vidga ditt synfält och kanske tänka i helt andra banor.

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

Stenmark  
#413016 Jag ska börja med att röja bort allt smått och alla buskar så jag ser vad som är lönt att spara har granar som är 3m höga och lika breda kommer att bli spännande att kolla ålder på dessa sedan blir det en hel del ved

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

isteskog  
#413019 Jag har också sådana där frosttäkter. Gjorde "skyddsdiken" :wink: ganska tätt ner mot en gammal kanal. Då blev det fart på återväxten mellan träden som stod sen förr. Vissa av de äldre träden reagerade också positivt. Det blev ett ojämnt bestånd, men sen jag röjt igenom det så ser det lite bättre ut. En kombinerad vedhuggning/gallring ska göras inom en snar framtid. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med det här!!

JensSkoog  
#413022 Är det sur jord där - brist på kalk?
Vattenhalt i jorden - är den hög?

Skulle väl hamtat ut granen och lämnat björk som kan bli till något, men
det ser ju inte ut som dom hellre mår så bra. :wink:

Lämnar du granerna som de är, blir det väl fågelreservat av någon sort :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med det här!!

Sunilorblede  
#413026 Som någon skrev tidigare så ser granarna ut som de typiskt gör när det råder brist på bor. Inte helt ovanligt scenario på gammal jordbruksmark. Det går att gödsla med bor.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med det här!!

JensSkoog  
#413032
Sunilorblede skrev:Som någon skrev tidigare så ser granarna ut som de typiskt gör när det råder brist på bor. Inte helt ovanligt scenario på gammal jordbruksmark. Det går att gödsla med bor.

Men finns där något hopp för granen som är där nu?
Jag vet inte, men undrar :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413034 Gissar också på borbrist. Har sett liknande som tagit fart efter gödsling med bor. Är du med i SÄF tror jag de har sprutor att låna för borgödsel.

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med det här!!

ulfgustav  
#413040 Jag vill nog föreslå att du tar ner granen och släpper upp björken, den verkar ha bra tillväxt här. Utifrån bilderna så är det inte möjligt att avgöra om det är borbrist, då måste man studera träden på närmare håll, men det kan mycketväl vara det om t.ex det varit jordbruksmark som tidigare blivit mycket kalkad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).