Motorsåg och handhållet

Pefc certifiering!

40 inlägg 11832 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412482
jannee skrev:I min ungdom hanterade jag gevär/bössa utan någon dj**la licens.
Köpte dynamit och tändhattar hos järnhandlaren.
Borrade i berg och sprängde.
Körde grävmaskin/bandtraktor/hjullastare.
Allt detta utan några som helst kort - och det fungerade.

I år jagar du inte ens! Jag vill vara i skogen och sköta min skog som jag vill! Även om någon tysk visar en bild hur jävla dåliga vi är. Jag har också sprängt men det visar inte att jag är bättre skogsägare för det.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

isteskog  
#412483 Jag har själv varit för Certifieringen av skogen, men har nu börjat tvivla mer och mer. :???:

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

röjar kalle  
#412486 \M/
jannee skrev:I min ungdom hanterade jag gevär/bössa utan någon dj**la licens.
Köpte dynamit och tändhattar hos järnhandlaren.
Borrade i berg och sprängde.
Körde grävmaskin/bandtraktor/hjullastare.
Allt detta utan några som helst kort - och det fungerade.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

tallen100  
#412487 Alla jävla påhitt är bara för att ställa till det för folk och förstås inbringa en massa pengar till utbildare, nog var det bättre förr.. och saker gjordes mer seriöst och långsiktigt då utan att arbetarna hade någon särskild utbildning.

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Sunilorblede  
#412490
tallen100 skrev:..nog var det bättre förr.. och saker gjordes mer seriöst och långsiktigt då utan att arbetarna hade någon särskild utbildning.


Ja, det hade varit härligt att få stå och skotta arsenik på rönnskär som det var förr. Förbannar varje dag att man föddes efter att alla jävla regler började komma till och man slopat seriositeten och långsiktigheten.

Ironiskt inlägg.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

röjar kalle  
#412491 Det som retar en mest är alla som inte ser vad det är för lurendrejeri det är med allt skit dom hittar på.Det är inget annat en att skaffa jobb åt en massa muppar.Ta den där YKB kursen allt det där man gick igenom ingår i körkortets kursen när du tar körkort för tunga fordon.Det på talade jag för kursledaren fick inget svar,det enda man hade nytta var sjukvårds dagen sånt är alltid bra att upprepa 😡

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

tallen100  
#412493 Och hur nyttigt tror det är idag att tex äta kött som är förpackad genom att plast bränts ihop runt biten :???:
Inte ironiskt inlägg.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

tallen100  
#412494 Vissa känner sej tydligen lite märkvärdiga för att dom varit på någon kurs och lärt sej en "massa" saker, ofta av någon som aldrig varit ute på fältet.

Helt rätt röjar kalle.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

alias  
#412498
isteskog skrev:Jag har själv varit för Certifieringen av skogen, men har nu börjat tvivla mer och mer. :???:


Är själv dubbelcertifierad, men börjar nu fundera på att stryka FSC-certifieringen - i alla fall om det blir allvar med förslaget om att öka kravet på NS-/NO-områden från 5 till 10 % (gissar att kravet på 5 % lövdominerad areal på frisk och fuktig mark ligger kvar utöver dessa siffror).

Då tror jag att jag tackar för mig och kör endast PEFC istället.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412509
alias skrev:
isteskog skrev:Jag har själv varit för Certifieringen av skogen, men har nu börjat tvivla mer och mer. :???:


Är själv dubbelcertifierad, men börjar nu fundera på att stryka FSC-certifieringen - i alla fall om det blir allvar med förslaget om att öka kravet på NS-/NO-områden från 5 till 10 % (gissar att kravet på 5 % lövdominerad areal på frisk och fuktig mark ligger kvar utöver dessa siffror).

Då tror jag att jag tackar för mig och kör endast PEFC istället.

MVH
Alias


FSC har väl också krav på publika skogsbruksplaner, om jag inte missminner mig. Skäl nog för att inte bli FSC-certifierad. Ty det är illa nog med publika avverkningsanmälningar och det elände som dessa ställer till med! 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412538 Fsc har inga krav på publika planer bara att man kan redogöra var den frivilliga avsättningen finns samma krav har pefc.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

hemek_h18  
#412550 för entreprenören som ska vara certiferad gäller det miljöolja och miljöglykol som kostar 3 gånger så mer och som är 3 gånger så dålig. grönt kort,adr kurs, först hjälpen kurs, kvaralsmöte med dom anställda "skriftligt dokumenterat" som man pratar med varje dag. informations blad för alla olika oljor man har ska finnas i varje bil, tillstånd för att köra farligt avfall tex beg motorolja, företaget måste vara med i facket,minst en i företaget måste ha heta arbeten kurs, har säker glömt någon kurs. sen är det ju synd om markägarn som är certiferad den person "får" lite mer betalt för virket men hur mycket mer skog den måste spara.
alla jävla kurser kostar en slant, och dom anställda ska ha lön för varje kurs också och vad kostar stilleståndet på alla maskiner.
jag måste säga att det är super slut på sverige
jag säger bara sunt förnuft kommer man långt med.

Användarvisningsbild

Re: Pefc certifiering!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412557
Tåndemåla skrev:Fsc har inga krav på publika planer bara att man kan redogöra var den frivilliga avsättningen finns samma krav har pefc.

Det är illa nog!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412559
hemek_h18 skrev:för entreprenören som ska vara certiferad gäller det miljöolja och miljöglykol som kostar 3 gånger så mer och som är 3 gånger så dålig. grönt kort,adr kurs, först hjälpen kurs, kvaralsmöte med dom anställda "skriftligt dokumenterat" som man pratar med varje dag. informations blad för alla olika oljor man har ska finnas i varje bil, tillstånd för att köra farligt avfall tex beg motorolja, företaget måste vara med i facket,minst en i företaget måste ha heta arbeten kurs, har säker glömt någon kurs. sen är det ju synd om markägarn som är certiferad den person "får" lite mer betalt för virket men hur mycket mer skog den måste spara.
alla jävla kurser kostar en slant, och dom anställda ska ha lön för varje kurs också och vad kostar stilleståndet på alla maskiner.
jag måste säga att det är super slut på sverige
jag säger bara sunt förnuft kommer man långt med.


Bäste Tåndemåla: Läs och lär hur det ser ut ute i verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Pefc certifiering!

tallen100  
#412561 Mycket bra skrivet! :-BD

Ja det är tyvärr en klassiker att en stor del inte begriper att det kostar en massa pengar runt omkring, kanske dom skulle gå en kurs i sunt förnuft...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).