Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

597 inlägg 204373 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412039
Tosca skrev:Hm, men det är ju det alla skogsägare drömmer om, att kunna leva på skogen...

Det är en viss skillnad att leva i skogen och att leva av skogen. :wink:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Tosca  
#412050 Ah, ja härikring säger man ju att man åker upp på skogen, kanske därifrån jag fått det missgreppet då.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412315 Älgförvaltningen är en fråga om äganderätt http://www.atl.nu/ledare/algforvaltning ... ganderatt/
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Älgfoderodlare  
#412326 Nu finns det ju de som hävdar, att det är vårt nuvarande brukningssätt som är det största hotet mot den framtida tall sågvirkeskvaliten. Och inte enbart älgskadorna. Prof. Mats Hagner anser ju att förväxningen av tallungskogar som bildar träd med för kraftig grentillväxt, när de friställs efter röjning. Ger en för dålig kvalitet ur hållfasthetssynpunkt. För mycket av tillväxten som ligger på den vita veden, ger för snabb torkningseffekt, som gör att virket slår sig kraftigare. Snabbare omloppstider fram till slutavverkning, gynnar inte heller kvaliten. Mindre träd ger mer spill vid sågningen. Till o med träd ur förstagallringar som knappt ger markägaren ersättning för skogen han tar ner, sågas idag. Fler träd som skulle få växa fram till gallring, skulle ge större utrymme till att skapa träd av sågvirkeskvalitet.
Tätare senvuxna bestånd ger bättre kvalitet, men de talas det aldrig om i positiva termer. Vi ser tiden som den viktigaste aspekten till pengar idag. Men att det ger de förluster som vi har idag på kvalitetssidan, det ska vi ju skylla på oss själva ! Att man sen som markägare inte kan hävda ATT det finns kvaliteter i ett bestånd INNAN avverkning, utan låter sig snällt acceptera ett samlat pris för allt när man säljer en avverkning. Är ju också en del i vårt eget fel till sämre intäkter vid avverkning. Därför kunde till ett förändrat brukningssätt, ge bättre underlag för uttag av virkeskvaliteer som inte sker idag.
Och när jag åker runt i mellan Sverige, så kan jag ju inte påstå att tallen är en utdöende art av träd. Men i dessa tallplantager, med träd som har grov kvist från huvudhöjd o till toppen på var 20;de cm. Där ser inte jag den kvalitet som borde kunna finnas i den svenska tallskogen. Men det har inget med älgen att göra ! Det har vi skapat själva !

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412328 Alla älgbetade tallar talar sitt tydliga språk. Älgstammen måste ner radikalt. Det är inte rimligt att man måste stängsla för att kunna få upp en vettig tallskog.

Vad kvaliteten beträffar, så underlättar det ju om det finns en vettig betalningsvilja för kvalitetstimmer. Det gör det ju knappast idag, åtminstone inte hos de stora virkesköparna. Tvivlar du på mitt påstående, så är det bara att studera prislistorna. Som vanligt gäller det att odla det som marknaden efterfrågar (läs betalar för).
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Seb macahan  
#412336 Måste göra ett inlägg. Har gått igenom en röjning nu i dagarna. Förvisso gran men med mycket självföryngrad tall. På 10ha har jag sett 2st betade tallplantor. Detta är ju i Blekinge där vi ska ha mycket skador. Planteringarna är väl röjda och måttlig med björkuppslag så att hitta tallarna är inga problem. Är den självföryngrade mindre begärlig?

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412339 Min erfarenhet är att välröjda bestånd betas mindre eftersom undertryckta plantor blir spädare och därför mer begärliga.
Det stod ungefär samma sak i senaste tidningen från skogsstyrelsen så de verkar hålla med mig :grin:

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Älgfoderodlare  
#412346
Niking skrev:Alla älgbetade tallar talar sitt tydliga språk. Älgstammen måste ner radikalt. Det är inte rimligt att man måste stängsla för att kunna få upp en vettig tallskog.

Vad kvaliteten beträffar, så underlättar det ju om det finns en vettig betalningsvilja för kvalitetstimmer. Det gör det ju knappast idag, åtminstone inte hos de stora virkesköparna. Tvivlar du på mitt påstående, så är det bara att studera prislistorna. Som vanligt gäller det att odla det som marknaden efterfrågar (läs betalar för).
/Niklas


Det finns ju då en risk för att man först när marknaden ökar sin efterfrågan, inser VAD man borde ha odlat ! Och med den tid som det tar att skapa en skog, blir man ju inte del av den marknaden när den kommer. Om man inte kan se att marknaden verkligen KOMMER att ändra sig i en snar framtid, då blir man förmodligen inte en del av den heller. Om du nu bara har en medelålders granskog om 30 år, på de 25 ha du sa det var röjningsbehov på idag. Då kommer du INTE att vilja sälja detta då heller som energiskog. Men med inslag av andra trädslag o med 3 ggr så många träd / ha, så hade du kunnat haft en del av en marknad du annars kommer att stå utanför. Fast du hade haft alla dina granar kvar i alla fall, hade de övriga kunnat ge intäkter under ett antal övriga uttag. Som idag bara ger förluster att utföra. Men genom att låta dem stå på tillväxt under dessa 30 år, har de inte bara bundit en massa CO2. De kan även bidra till en ökad ekonomisk vinst i ditt brukande !

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412392 @älgfoderodlare. Hade jag inte röjt, så hade granarna garanterat blivit piskade av långa böjliga björkslanor. Björken ska ju vara granens moder och inte dess elaka lillasyster...

Värdet på piskade granar är mig veterligen väldigt mycket lägre än värdet på opiskade granar. Samma sak gäller f.ö. tall. Marknaden efterfrågar raka stammar utan en massa krökar, dubbeltoppar, trippeltoppar etc. Krokigt virke ställer ju bara till elände för virkesköpare.

Sedan är det ju också väldigt trevligt om det finns en avsättning för virket, som man har skött om under en omloppstid. Det har visat sig vara problem att få avsättning för udda träslag som t.ex. lärk. Trist att behöva göra massaved av prima lärktimmer...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

svampbob  
#412405 Nu är det färdigbetat.

http://www.atl.nu/skog/skyddsjakt-pa-alg-2/

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412428
svampbob skrev:Nu är det färdigbetat.

http://www.atl.nu/skog/skyddsjakt-pa-alg-2/

Finns det 30-40 älgar på 1000 ha, lär en ko + kalv mindre inte göra någon större skillnad på betestrycket...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

svampbob  
#412431 Dom får väl vara lite kreativa när dom räknar antalet?
Man får väl snarare se det som ett prejudikat.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Älgfoderodlare  
#412514 Sen kan ju allt förändras om man gör om det till statistik. Enligt Stora's sätt att räkna, gjorde de i början av 2000-talet en flyginventering av norduppland. Med uppskattningsberäkningar på gjorda obs. De fanns då på Marma skjutfält 4 älgar. Dessa befann sig inom ett område på 100 ha. Man multiplicerade sen med 10 för att få den beräknade stammen som vart 40 älgar/ 1000 ha. Men det fanns ändå bara dessa 4. Inga andra. Och man gjorde en ansökan om licens utifrån beräkning till länsstyrelsen som biföll en licens på flera gånger det egentliga antal älgar som fanns inom området. Efter att under ett antal dagar försökt hitta några älgar över huvudtaget, avbröts jakten då det inte fanns några älgar alls inom området det året. Men man hade med statistikens hjälp bevisat det mångdubbla, för att få licens på något som inte fanns. Ett klart brott mot Jaktlagen, men med sanktion av lagstiftarens förlängda arm Länsstyrelsen. Får det ju inga konsekvenser. I Jämtlands län, hade det under en 10 års period, från slutet av 90-talet o en bit in på 2000-talet. Utgetts 100% högre licenser inom de flesta A-licens områden, än vad de förutvarande årets avskjutning visat på vad deras älgstam kunnat bära. 1 älg i avskjutning / 1000 ha. Men 2 älgar i licens ! Och då har det under perioden funnits vid inventeringar, mindre än 1 älg / 1000 ha i vinterstam inom vissa områden. Ändå har lagstiftarens förlängda myndighet bifallit områdenas ansökningar. Utan hänsyn till gällande lagstiftning. Och ändå kan man påstå att det är älgen som skadar ägarnas ekonomi, baserat på betning av tallungskog. Då har man inte sett hur kvarvarande skogar kan se ut efter en gallringsmaskin vid andragallring av tallskog. Med bark o körskador på flera meter utefter stammarna. Detta påverkar direkt kvaliten vid slutavverkning om 20-30 år. Men kvistbetning eller toppbrott hos en 8-12 årig ungtall, syns inte vid slutavverkningen 80 år senare. Men visst är det älgen som är den stora skadegöraren !

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

kungsis  
#412515
Seb macahan skrev:Måste göra ett inlägg. Har gått igenom en röjning nu i dagarna. Förvisso gran men med mycket självföryngrad tall. På 10ha har jag sett 2st betade tallplantor. Detta är ju i Blekinge där vi ska ha mycket skador. Planteringarna är väl röjda och måttlig med björkuppslag så att hitta tallarna är inga problem. Är den självföryngrade mindre begärlig?


Utan att ha någon sorts fakta att falla tillbaka på, så är det, iaf i min bekantskapskrets, allmänt känt att självföryngrat är mindre attraktivt för älgen. De växer ju, återigen bara egna iakttagelser, långsammare och det kanske blir mindre gott då :???:

Med vänlig hälsning
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412516 Å hur många betade tallar kommer att kvala in som stamblock och knivfuror den dagen det är dags att avverka beståndet?

Även om man lokalt lyckas utrota en älgstam, så lär det snart befolkas med älgar igen. Å då börjar betningseländet igen. 😡

Nä, det tveklöst bästa vore ju att snarast slopa det ineffektiva älglicenssystemet och släppa älgjakten fri. Då slapp man ju mycket onödig byråkrati och alla idiotiska fällavgifter.

I morgon börjar jaktlaget älgjakten. Blir spännande att se om det räcker med 1,5 dagar även i år innan de skjutit fullt...
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).