Skogsmiljö och Trädlära

Bygga fågelholk av stock med motorsåg

13 inlägg 12884 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Fredrik Reuter  
#412369 Med i princip bara en motorsåg kan du enkelt göra en fågelholk av en stock. Tekniken verkar vara ganska spridd i Finland, kanske också i övriga Norden, men jag hittade ingen tråd om just denna metod på skogsforum så då får det bli en.

Videon nedan talar egentligen för sig själv, använder du motorsåg och denna teknik när du gör fågelholkar så får du gärna kommentera med dina tips och idéer här i tråden.

Tycker annars det ser ut som ett bra och enkelt sätt. Och det känns som en framgångsfaktor i sig i och med att det i dagens samhälle kan vara en god idé att hjälpa fåglarna på traven lite.

Hittade f.ö också en annan beskrivning från Stihl om hur man gör fågelholkar med motorsåg, det är inte riktigt samma teknik vad det verkar - http://www.stihl.se/sa-bygger-du-en-fagelholk.aspx

Tips på tidigare trådar på skogsforum om fågelholkar: Min naturvård, Fågelholk och Fågelholksritningar på nätet?





   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Blivande snickare  
#412377 Snyggt!
Gillar speciellt hur han lagar själva hålet att komma in.
Men bågen under förstår jag inte ideen med?

Avatar Fallback

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

jonsered95  
#412379
Blivande snickare skrev:Snyggt!
Gillar speciellt hur han lagar själva hålet att komma in.
Men bågen under förstår jag inte ideen med?

Vild gissning är för att kanske förhindra sprickbildning?
Mvh Philip

Avatar Fallback

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Blivande snickare  
#412380
jonsered95 skrev:
Blivande snickare skrev:Snyggt!
Gillar speciellt hur han lagar själva hålet att komma in.
Men bågen under förstår jag inte ideen med?

Vild gissning är för att kanske förhindra sprickbildning?
Mvh Philip

Kanske. Men det ser så grunt ut, just genom barken bara?

Användarvisningsbild

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Fredrik Reuter  
#412382 Hej,
Det är inte för att fåglarna ska få fäste med fötterna? Som en sittpinne, typ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Mowi850  
#412384 Det kan inte vara så att man ska fästa upp holken med rep och då passar repet i skåran?

Avatar Fallback

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Blivande snickare  
#412387
Mowi850 skrev:Det kan inte vara så att man ska fästa upp holken med rep och då passar repet i skåran?

Smart, så måste det vara! :grin: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412388


Man blir nästan inspirerad, letar man på birdhouse på Youtube så finns det massor

Avatar Fallback

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

axwell  
#412409 Helt galet med sittpinne, dom boende behöver ingen sån.
Kråkfåglar, kattor och andra predatorer vill ha sittpinnar på småfåglarnas holkar.

Framstammens insidan däremot skall vara ohyvlad så att ungarna kan ta sig upp när det är dags för första flygturen.

Avatar Fallback

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

alias  
#412415
Fredrik Reuter skrev:Med i princip bara en motorsåg kan du enkelt göra en fågelholk av en stock. Tekniken verkar vara ganska spridd i Finland, kanske också i övriga Norden, men jag hittade ingen tråd om just denna metod på skogsforum så då får det bli en.

Videon nedan talar egentligen för sig själv, använder du motorsåg och denna teknik när du gör fågelholkar så får du gärna kommentera med dina tips och idéer här i tråden.

Tycker annars det ser ut som ett bra och enkelt sätt. Och det känns som en framgångsfaktor i sig i och med att det i dagens samhälle kan vara en god idé att hjälpa fåglarna på traven lite.

Hittade f.ö också en annan beskrivning från Stihl om hur man gör fågelholkar med motorsåg, det är inte riktigt samma teknik vad det verkar - http://www.stihl.se/sa-bygger-du-en-fagelholk.aspx

Tips på tidigare trådar på skogsforum om fågelholkar: Min naturvård, Fågelholk och Fågelholksritningar på nätet?



Testade att göra på detta sätt när jag tog motorsågskörkortet, rätt bra kvitto på hur bra koll man har på var man har svärdsspetsen (har sågsömmarna mött varandra, har de gått förbi varandra eller aldrig mötts på något ställe?), samt att man inte har filat kedjan allt för aggressivt eller så att den drar snett.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Göt  
#412419 såg ett enklare sätt på TV de sågade ur ett vedträ som ett V ur trädet sågade loss det uppe och nere sågade sen av en stump av vedträet och tog yxan och klöv undan en del av det som var innan för barken och sedan band eller spikade upp vedträt igen

Avatar Fallback

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

mullhytting  
#412432 Fåglarna trivs i bra i den modellen, tror det hörde till motorsågskursen när jag gick på kvinnerstaskolan att såga fågelholk. Med lite takpapp på locket så håller den mycket längre, brukar slå i två små märlor i framsidan i stället för att skruva ihop den, då är det bara att sätta fast den med en bläckfisk runt stammen, blir lätt att göra rent då också.

Användarvisningsbild

Re: Bygga fågelholk av stock med motorsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412436 Undrar om lavskrikan trivs i dessa holkar :wink:
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).