Motorsåg och handhållet

Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

11 inlägg 5711 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Elias Granqvist  
#410462 Hej.

Jag köpte en Husqvarna 345 FR röjsåg härförleden och skulle börja arbeta med den igår. Jag satte ihop den enligt anvisningarna i instruktionsboken (hyggligt lätt att läsa, fast man får läsa om ibland).

När jag väl startade maskinen, så gick motorn utan problem, men klingan roterade inte. Mycket konstigt. Kanske höll jag in gasreglaget och gasreglagespärren på något felaktigt sätt? Nåja, den delen lär väl lösa sig om jag försöker igen...

Men för att kolla om jag hade gjort fel på något sätt, så tänkte jag ta loss klingan, så jag började skruva på låsmuttern. Den gick runt och stödflänsen följde med, men jag fick inte av dem. Jag skruvade och skruvade, de gick runt, runt, men lossnade inte. Vad kan vara problemet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

axwell  
#410473
Elias Granqvist skrev: en Husqvarna 345 FR röjsåg härförleden och skulle börja arbeta med den igår. Jag satte ihop den enligt anvisningarna i instruktionsboken (hyggligt lätt att läsa, fast man får läsa om ibland).

När jag väl startade maskinen, så gick motorn utan problem, men klingan roterade inte. Mycket konstigt. Kanske höll jag in gasreglaget och gasreglagespärren på något felaktigt sätt? Nåja, den delen lär väl lösa sig om jag försöker igen...

Men för att kolla om jag hade gjort fel på något sätt, så tänkte jag ta loss klingan, så jag började skruva på låsmuttern. Den gick runt och stödflänsen följde med, men jag fick inte av dem. Jag skruvade och skruvade, de gick runt, runt, men lossnade inte. Vad kan vara problemet?

Det borde ju stå i den lättlästa instruktionsboken.

Till nästan alla röjare följer det med en pinne i metall, 4-5 mm dia, den sticks in från baksidan(uppifrån i arbetsläge) så att den kan haka fast axeln som du försöker skruva fast låsmuttern på.
Det brukar bara vara två ställen där pinnen kan komma tillräckligt djupt för att låsa axeln, håll pinnen i hålet och rotera klingan med låsmutter tills den kommer ner i sin låsposition.

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Elias Granqvist  
#411345
axwell skrev:
Elias Granqvist skrev: en Husqvarna 345 FR röjsåg härförleden och skulle börja arbeta med den igår. Jag satte ihop den enligt anvisningarna i instruktionsboken (hyggligt lätt att läsa, fast man får läsa om ibland).

När jag väl startade maskinen, så gick motorn utan problem, men klingan roterade inte. Mycket konstigt. Kanske höll jag in gasreglaget och gasreglagespärren på något felaktigt sätt? Nåja, den delen lär väl lösa sig om jag försöker igen...

Men för att kolla om jag hade gjort fel på något sätt, så tänkte jag ta loss klingan, så jag började skruva på låsmuttern. Den gick runt och stödflänsen följde med, men jag fick inte av dem. Jag skruvade och skruvade, de gick runt, runt, men lossnade inte. Vad kan vara problemet?

Det borde ju stå i den lättlästa instruktionsboken.

Till nästan alla röjare följer det med en pinne i metall, 4-5 mm dia, den sticks in från baksidan(uppifrån i arbetsläge) så att den kan haka fast axeln som du försöker skruva fast låsmuttern på.
Det brukar bara vara två ställen där pinnen kan komma tillräckligt djupt för att låsa axeln, håll pinnen i hålet och rotera klingan med låsmutter tills den kommer ner i sin låsposition.


Så väldigt lättläst är inte instruktionsboken och den berättar inte vad som kan vara fel, om man har satt ihop sågen enligt instruktionsboken men den inte fungerar.

Jag skall försöka enligt ditt tips. Jag försökte det själv också, men skall försöka igen. Annars får jag väl gå tillbaka med sågen till butiken och reklamera den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411350 Ett alternativ är ju att fråga ÅTF om de vill visa hur det går till. Är det inköp hos Återförsäljare så är det säkert inga problem.

Inte ovanligt det blir lite fel när man lär nåt nytt. Inget o hänga upp sig på.

På Husqvarnas Hemsida finns Bruksanvisning att hämta och den förklarar rätt vettigt hur det går till.
http://www.husqvarna.com/se/support/manuals-downloads/

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411352
Elias Granqvist skrev:
Så väldigt lättläst är inte instruktionsboken och den berättar inte vad som kan vara fel, om man har satt ihop sågen enligt instruktionsboken men den inte fungerar.

Instruktionsbok/bruksanvisning förklarar hur det är tänkt att användas. Följer man den så blir det rätt, oftast. Står det beskrivit hur och vad som är rätt brukar det ge större mängd lyckliga användare.

Man kan omöjligt lista allt som kan bli fel. Skulle det stå ett gäng fel uppradade kan du nästan räkna med att ditt fel inte står med där.

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411353 Ibland är det produktfel. Även om det är sällsynt så blir det så ibland. Då är det Åt´f som ska ta sig en titt på den och se vad som hänt, rätta till det och ut till kund igen.
Är det ÅTF som levererar sågen så ska den i mitt tycke vara monterad, leverans servad och startad. Annars är det varuhus handel med ouppackade lådor etc....

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Elias Granqvist  
#411354
Mange skrev:Ett alternativ är ju att fråga ÅTF om de vill visa hur det går till. Är det inköp hos Återförsäljare så är det säkert inga problem.

Inte ovanligt det blir lite fel när man lär nåt nytt. Inget o hänga upp sig på.

På Husqvarnas Hemsida finns Bruksanvisning att hämta och den förklarar rätt vettigt hur det går till.
[bilder]


Det är precis den bruksanvisningen som jag har följt.

Är "åtf" förkortning för återförsäljare? Jag köpte sågen av en rätt oengagerad säljare i butiken Carlssönerna i Stockholm. Han var nog sommarjobbare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Elias Granqvist  
#411355
Mange skrev:Ibland är det produktfel. Även om det är sällsynt så blir det så ibland. Då är det Åt´f som ska ta sig en titt på den och se vad som hänt, rätta till det och ut till kund igen.
Är det ÅTF som levererar sågen så ska den i mitt tycke vara monterad, leverans servad och startad. Annars är det varuhus handel med ouppackade lådor etc....


Då var det nog ett "varuhus" som jag köpte hos. Trist. Så går det väl när man är oerfaren köpare. :-(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411357
Elias Granqvist skrev:
Det är precis den bruksanvisningen som jag har följt.

Är "åtf" förkortning för återförsäljare? Jag köpte sågen av en rätt oengagerad säljare i butiken Carlssönerna i Stockholm. Han var nog sommarjobbare.


Japp. Återförsäljare är Tillverkarens viktigaste organ för försäljning och service. Deras ansikte utåt så att säga.
De ska snappa upp det som eventuellt missats och säkerhetsställa märkets prudukts standard.
Varuhus handel ställer till det lite för tillverkare/varumärket eftersom de inte har det där lilla sista i produkt ledet som Konsumenten så gärna vill ha och gärna betalar för.
Det klart alla kan ha en dålig dag eller nåt, men ta dig dit igen och försök dig på att ge dem ett lika bra bemötande som du vill ha själv ska du se det ordnar sig. Ju mer intresse du visar att lära destu roligare är det att visa.

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Elias Granqvist  
#412381
Mange skrev:
Elias Granqvist skrev:
Det är precis den bruksanvisningen som jag har följt.

Är "åtf" förkortning för återförsäljare? Jag köpte sågen av en rätt oengagerad säljare i butiken Carlssönerna i Stockholm. Han var nog sommarjobbare.


Japp. Återförsäljare är Tillverkarens viktigaste organ för försäljning och service. Deras ansikte utåt så att säga.
De ska snappa upp det som eventuellt missats och säkerhetsställa märkets prudukts standard.
Varuhus handel ställer till det lite för tillverkare/varumärket eftersom de inte har det där lilla sista i produkt ledet som Konsumenten så gärna vill ha och gärna betalar för.
Det klart alla kan ha en dålig dag eller nåt, men ta dig dit igen och försök dig på att ge dem ett lika bra bemötande som du vill ha själv ska du se det ordnar sig. Ju mer intresse du visar att lära destu roligare är det att visa.


Nu var jag där härom dagen, och de var trevliga och hjälpte mig med en gång utan problem. Jag behövde inte ens visa något kvitto. Nu skall allt förhoppningsvis fungera. Jag testar på lördag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsmutter och stödfläns på Husqvarna 345 FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412505 Låter bra!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).