Avverkning (slutavverkning)

Väg åt andra?

25 inlägg 8583 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Väg åt andra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412000 Kanske jag är gnällig med är de ok att timmerbilarna drar in 500m o vänder på min vändplan?
Grannen i grannbyn har nog avverkar 2-2500m3 o lägger längs byvägen och alla timmerbilarna far ner o vänder hos mej, ska jag kräva ersättning ?
Nu är de samma bilar som brukar hämta hos mej annars hade jag lagt ut stenblock på infarten :???:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

alias  
#412003
gnisten83 skrev:Kanske jag är gnällig med är de ok att timmerbilarna drar in 500m o vänder på min vändplan?
Grannen i grannbyn har nog avverkar 2-2500m3 o lägger längs byvägen och alla timmerbilarna far ner o vänder hos mej, ska jag kräva ersättning ?
Nu är de samma bilar som brukar hämta hos mej annars hade jag lagt ut stenblock på infarten :???:


De håller sig alltså inte bara på byvägen, utan kör ner och vänder på en vändplan en bit in på din skogsbilväg?

Så länge det är en samfälld väg som nyttjas (och grannens fastighet har andelstal däri) så är det nog svårt att hindra grannen från att använda vägen, men om det å andra sidan är så att de nyttjar en del av din privata/enskilda väg så anser jag att grannen borde betala för det (har man inte lagt pengar på att anlägga egna vägar eller vändplaner så får man vara beredd på att betala för nyttjande av dylika hos dem som tagit kostnaderna för dessa).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412005 Skogsvägen de åker in och vänder på med rundkörsel är min egna väg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

Erre  
#412008 Är det samma åkeri som brukar vara hos dig och hämta virke så såg dom nog en chans att göra det lite enklare för sig.

Slipper dom vända ute på byvägen i någon korsning.

Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412010 2500/40 = ca 60 vändor! Även en tom bil belastar en väg.
Ta 60 vändor gånger 50 kr så har du ett lass grus dubbla och så får de ett bra vändficka vid din infart om inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

Erre  
#412011 Men som vanligt kan man ju undra varför ingen någonsin frågar om lov först.

Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412013
Erre skrev:Men som vanligt kan man ju undra varför ingen någonsin frågar om lov först.

Traditon hävd och gammal ovana! :grin:

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412025 Detta åkeriet har inte kört här länge däremot jobbade ett par lokala rävar där ett par år som innan hade egen bil o körde här omkring men just dom har slutat.

Innan har de vänts på min uppfart till gården men där får man backa för att vända.
Ska dom nyttja vändplatsen som kommunen har till vägen så får dom köra in 1km till.
byvägen är egentligen inte en genomfartsväg utan tar slut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

Tosca  
#412027 Ja, finns det vändplats ändå så behöver ju inte du stå till tjänst.

Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

ananders  
#412029 Jag har ett liknande problem. Vår skogsbilväg är en genväg för många och för ett par år sedan satte vi upp skyltar som förbjöd obehörig trafik. Och vi märkte en markant minskning av trafiken då. Men nu det senaste året har det börjat öka igen och framför allt är det lastbilar och personer som ska besöka oss eller någon av våra närmsta grannar för första gången. För kommer de ifrån samhället så visa gps-navigeringen rutten över vår gård. Jag har stannat ett flertal och frågat om de inte sett skyltarna. Jo det har de ju gjort men gps:en visade ju denna vägen så då måste man ju få köra här :ugeek: 😡 .
Priset tog en slamsugsbil som stannade vid skylten och började backa för att vända men bestämde sig sig för att ändå till slut köra genom gården. Hans motivering var att det hade kostat hans arbetsgivare förmycket om han hade kört runt 2 km på allmänna vägar.

Så nu ligger det tyvärr nära till hands att sätta upp en bom. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Väg åt andra?

Erre  
#412030 Då är det bara att kontakta åkeriet och be dom vända på den andra platsen en km längre bort.

Alternativt be om ersättning.

Jag trodde att det var genomfartsväg. Men att det bäst passade att gå in och ut åt samma håll.

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

alias  
#412034
gnisten83 skrev:Skogsvägen de åker in och vänder på med rundkörsel är min egna väg


@Gnisten83:

Som en liten tyst men effektiv protest mot att de nyttjat vägen utan att fråga så kan du ju köra ner och parkera traktorgrävaren (tror det är bättre att parkera ett fordon än att lägga upp stenar el. dylikt, då jag tror att man som väghållare måste skylta om att obehöriga ej får nyttja vägen för att ej själv hamna i trubbel om en fordonsförare skulle skada sig själv eller sitt fordon på hindret) mitt på vägen, halvvägs igenom på vägslingan. Då får de ta och backa halva sträckan och därefter chansar de nog inte på att det går att komma igenom nästkommande dag.

En mer permanent lösning för att slippa obehöriga på skogsbilvägarna är ju annars att sätta bommar, men det tar ju lite längre tid att fixa.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412035 Tror jag ska anfalla södra som kör uppdraget på denna slutavverkning.

Nu är de mesta av uppdraget kört så en bom är lite sent och jag är inte så pigg på bommar heller

   TS
Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

alias  
#412037
gnisten83 skrev:Tror jag ska anfalla södra som kör uppdraget på denna slutavverkning.

Nu är de mesta av uppdraget kört så en bom är lite sent och jag är inte så pigg på bommar heller


Nä, bommar är ju i vägen för en själv också emellanåt - men med den ökade nedskräpning som jag upplever utmed vägarna så har jag börjat överväga det på den egna fastigheten.

Gällande vem man ska gå på, virkesköpare eller åkare, så beror det ju lite på vem som gjort fel.

Har inspektorn markerat avlägget som rundkörning/genomfart så är det ju Södra som har gjort fel, men om avlägget är kodat som "vändplan/vändmöjlighet längre bort än 1 km" (eller hur det nu är formulerat i virkesanmälan) så är det ju åkeriet som tagit sig friheter på eget bevåg.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Väg åt andra?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412038 De vet inte jag hur de är upplagt från Södra, ska se vad inspektoren svarar på frågan om underhåll

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).