Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

597 inlägg 204348 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411305 Pelle Gemmel: Halvera älgstammen! http://www.skogen.se/nyheter/darfor-bor ... n-halveras
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411380 Ytterligare en jägare som uttalar sig om att det finns för få älgar.
Man får förmoda att han sätter mycket tallplantor som foder 😡
http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/k ... -20161007/

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411382 Lätt och leka med andras pengar. 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Älgfoderodlare  
#411566 Nu finns det ju andra värden med markägande, än att ge bort eller i värsta fall betala för att få sin skog avverkad. Pratar man om att rasera sin ekonomi, så inte är det väl de skador som älgen ev. gör som kostar mest ? Röjning o gallring tar väl ner mer skog än vad älgen någonsin äter på en mark. Utan att markägaren får någon som helst vinning av det. Skyll inte på viltet att det blir dålig vinst på kvarvarande skog, om man utan att blinka kan hugga ner mer än 3/4 utan ett öre i inkomst innan slutavverkning ! Och påstå att man förlorar värde genom att ha älg på sina marker, som enbart äter för sin överlevnad av det vi lämnar kvar. Då har man inte insett värdet av det man först hugger ner o vad det skulle kunna haft för betydelse som alternativt foder istället. Det ligger en större förlust i det vi är förledda att tro, är den bästa vägen till en optimal skogsekonomi genom dagens skötselråd. Där förlusten över tid, är över 50% av volymen/ha av vad en mark verkligen skulle kunna bära. Och vad vi tillåter oss själva tro är det vi kan ha som bäst. Men förlusten av övriga värden så som jakt, bär o svampplockning. Det som berikar oss i vardagen under tiden då skogen mognar. Det verkar vi inte inse värdet av.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411567 Man röjer bort de träd som skogsägaren inte vill ha kvar, för att gynna de träd man vill ja kvar. Älgen däremot brukar dessvärre skada de träd som markägaren vill ha kvar.

Å vad den ekonomiska biten beträffar, så brukar jakten generera en bråkdel av vad skogsbruket genererar över tid. Det avgör saken och virkesproduktionen får styra.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Älgfoderodlare  
#411586 Men alternativet är att man kan ha både och ! Det beror helt o hållet på HUR man gör för att inte få skador på främst sina tallar. Jag har det inte o har väldigt många av dem ! Men jag har mer av andra träd o buskar istället som älgen gärna äter av framför tallen. Det gör ju att jag tolererar mer av små skador på många tallar innan gallring, utan att få en förlust. Än stora skador på få efter röjning, som ger förluster även innan gallring ! Så helt utifrån vad man gör som kan självgenerera större skador på ett tallbestånd OM man har älgar på sina marker. Det är att lämna kvar enbart unga tallar som enda betes alternativ. För det jag INTE gör, ger mindre skador på mina tallar med skogsekonomiska vinster på minst 2 sätt ! Då blir det också lättare att tolerera några älgar för upplevelsens o jaktens skull !

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411604 Hade jag fått en nolla till i jaktarrende, så hade det ekonomiskt sett varit likvärdigt med skogsbruket. Då hade jag haft råd att delvis anpassa skogsbruket efter jakten.

Hade jag fått två nollor till i jaktarrende, så hade jakten styrt skogsbruket och därmed basta.

Men nu är det skogsbruket som styr och då blir det åt h-vete för mycket klövvilt i mina skogar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411939 Inte ens älgköttet är miljövänligt :surp:
Läs gärna vad Hans Örjan skriver.
http://hans-orjan.blogspot.se/

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411940
Älgfoderodlare skrev:Men alternativet är att man kan ha både och ! Det beror helt o hållet på HUR man gör för att inte få skador på främst sina tallar. Jag har det inte o har väldigt många av dem ! Men jag har mer av andra träd o buskar istället som älgen gärna äter av framför tallen. Det gör ju att jag tolererar mer av små skador på många tallar innan gallring, utan att få en förlust. Än stora skador på få efter röjning, som ger förluster även innan gallring ! Så helt utifrån vad man gör som kan självgenerera större skador på ett tallbestånd OM man har älgar på sina marker. Det är att lämna kvar enbart unga tallar som enda betes alternativ. För det jag INTE gör, ger mindre skador på mina tallar med skogsekonomiska vinster på minst 2 sätt ! Då blir det också lättare att tolerera några älgar för upplevelsens o jaktens skull !

Bäste Älgfoderodlare;
Vi lämnar asp, ek, björk och betade tallar till älgen, kapar i midjehöjd på långa buskar.
Men lik förbannat så betas allt 😈
Viltmedel och stängsel är det enda som hjälper. Jägarnas hjälp är tyvärr försumbar.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Älgfoderodlare  
#411952 Nu kvarstår ju problemet med att det är människan själv, som har skapat det miljöhot som finns idag. Inte är det p.g.a ett par hundra tusen älgars fjärtande. Och har man så fundamentalt sned syn på vart problemgrunden skall läggas, då blir det i mina ögon än mer fel. Då vi med skattemedel upprätthåller en odling av lika många idisslande renar, som också orsakar skogsskador. För dess kulturella värde. Och är det klimatpåverkan man vill hävda, som är det största problemet med förekomst av älg. Att den fiser och äter tall o andra träd, som skulle kunna bidra till högre inlagring av CO2. Då skall väl i den goda sakens natur, även skogsägaren föregå med gott exempel o avstå från att göra minusposterna större. Lämna era röjsågar hemma nästa gång o röj era skogar för hand med en röjkniv i stället. Tänk vad många älgfjärtar ni då skulle bjuda på på pluskontot istället ! Och varför inte göra som jag gör, stamkvista dessa träd o låt dom stå. För försöket som Skogsforsk gjorde, visade ju att ogallrad skog hade det högst rotvärdet av all skog som ingick i försöket och den högsta stående volymen ! Och det är ju till slut detta, som ger de inkomster som skogen skall ge ägaren ! Samt att vid röjning o förstagallring, är ju det ändå bara ekonomiskt minus för skogsägaren. Och man får dessutom en större möjlighet att i ett senare skede, plocka bort de ev. älgbetade träden som gör att de EJ ingår i det slutliga beståndet.
Börjar vi med att titta på varje kvarvarande djurarts påverkan på vår miljö, på detta sätt som artikeln gör gällande om älgen. Snack om hur fel ute vi är när det gäller vår syn, på vår egen roll i sammanhanget ! För omvänt kan man ju tolka artikelförfattarens budskap som; -Sluta jaga älg, det bara förstör vårt klimat ! Med de konsekvenser det skulle innebära.
På 80-talet när vi hade en nivå på värdet av skogsproduktion som vi har idag. Då pratade vi bara om älgen i superlativ form. Under de senaste 20 åren har man knappt hört ett gott ord om dessa ståtliga djur. Och även om det om 20 år, skulle bara finnas 10% kvar av den stam som är idag. Skulle den fortfarande jagas av storstads bor i sina bensinslukande SUV'ar. Som fortfarande skulle åka lika långt för att jaga den återstående spillran av den stam vi gav oss skäl att jaga, för dess påverkan på vårt klimat. Men tänk då på vilken mängd CO2 / kilo älgkött det skulle generera ! Lika bra att utrota den på en gång, för vår överlevnads skull ! Lika bra att återgå till att lära oss leva på barkbröd. Kött förstör ju bara vår livsmiljö !

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411962 Skulle jag lämna röjsågen hemma, så skulle i princip varenda gran och tall bli piskad, vilket skulle sänka tillväxten (och därmed även koldioxidupptaget) rejält. Dessutom skulle skogen snabbt bli en ogenomtränglig djungel, som ingen vill vistas i.

Vad manuell röjning utan motor beträffar, så är det något som möjligtvis kan passa en liten skogsägare med max ca 0,5 ha röjningsbehov. För mig med ca 25 ha röjningsbehov, varav ca 10 ha djungelröjning, är tyvärr det manuella inget alternativ.

Vad jaktresor beträffar, så är kollektivtrafiken inget alternativ. För hur få med sig älgen på bussen (i vad mån det ens går några passande bussar till och från jaktpasset)?

Att skjuta ner älgstammen däremot, vore välgörande för skogen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 10 okt 2016, 19:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Älgfoderodlare  
#412009 Det är ju roligt att se att så många är FÖR att utföra åtgärder till gagn för miljön. Men gör man rätt i hur det görs ?
Frågan är ju om den nerröjda icke omhändertagna ungskogen, kan avge mer CO2 när den förmultnar. Som gör att röjda bestånd blir en större minuspost än vad man tror ? För även om det mindre antalet träd, växer fortare / träd. Lär ju antalet spela större roll för hur mycket CO2 som binds över tid. Sen är ju frågan vilken skog man helst går i ?

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#412016 Håller med Niking! Bly är det bästa sättet att reglera viltstammarna. Sen när jag läser dina inlägg Älgfoderodlare, så låter det ju bra att inte röja och få fina ungskogar ändå. Men verkligheten för de flesta är nog att det är röjsågen som danar ungskogen, inte röjkniv och stamkvistarn. Det kanske fungerar på dina marker, men skulle jag sköta skogen så där som du propagerar så skulle jag få bo ute i skogen i en koja och jobba jämt ..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Tosca  
#412020 Hm, men det är ju det alla skogsägare drömmer om, att kunna leva på skogen...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#412031 Man kanske vill ha ett familjeliv också .... :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).