Jakt och Fiske

Älgjakt 2016

84 inlägg 24723 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411968 Gulaschsoppa? Mmmmm...

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Erre  
#411974
DanK skrev:Gulaschsoppa? Mmmmm...

Något sådant.
Korv, köttfärs och paprika bla.
Sen lite vitlökssås. :-BD =P~

Värmde bra då man är förkyld och det blåste rejält på första passet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

sundelius  
#411986 Älgkviga på passet när jag kom fram som pep iväg, passgrannen sköt.
Sen kom en tjur i bra fart, hann inte riktigt med. Passgrannen sköt
1476106045_20161010_110258.jpg

Tur att man är bra på andra saker :???: :roll:
Nu är det bara kalvar kvar

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411987 Inga älgar i backen idag men fyra till älgobsen.
Jag fick vara hund idag så jag har gått mest hela dagen. :D
Jag drev fram en stor älg vet dock inte vad till passkedjan men inga skott! Jag får nog öva på mitt skall till imorgon. Det varvnog lite för mycket tax i skallet idag. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Erre  
#412006
sundelius skrev:Älgkviga på passet när jag kom fram som pep iväg, passgrannen sköt.
Sen kom en tjur i bra fart, hann inte riktigt med. Passgrannen sköt
Tur att man är bra på andra saker :???: :roll:
Nu är det bara kalvar kvar


Gräm dig inte för det @sundelius
Att avstå skott är bättre än att chansa när det går fort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412007 Inledning som ger mixade känslor. Du vet, man åker ut på måndagen med en liten förhoppning om att idag ska jag få fälla en av de där lite större tjurarna vi har. Vi har bara tilldelning på en tjur, men hoppet finns ju.
Efter 45 minuter hör jag första smällen och sen på radion "kalv påskjuten", men efter 10 minuter "Tjur skjuten - tjurförbud gäller!".
Efter avslutad jakt vid 15-tiden hade vi återsamling i vägkorset, och där var den skjutna tjuren på en släpvagn. Det är den minsta och klenaste tjur jag sett. Inte större än en normal kalv! En av våra lite biffigare deltagare drog faktiskt upp den alldeles själv på släpvagnen. Känns lite sisådär att behöva räkna av den från tilldelningen :sad:

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

alias  
#412017
Uvskogen skrev:Inledning som ger mixade känslor. Du vet, man åker ut på måndagen med en liten förhoppning om att idag ska jag få fälla en av de där lite större tjurarna vi har. Vi har bara tilldelning på en tjur, men hoppet finns ju.
Efter 45 minuter hör jag första smällen och sen på radion "kalv påskjuten", men efter 10 minuter "Tjur skjuten - tjurförbud gäller!".
Efter avslutad jakt vid 15-tiden hade vi återsamling i vägkorset, och där var den skjutna tjuren på en släpvagn. Det är den minsta och klenaste tjur jag sett. Inte större än en normal kalv! En av våra lite biffigare deltagare drog faktiskt upp den alldeles själv på släpvagnen. Känns lite sisådär att behöva räkna av den från tilldelningen :sad:


Så kan man ju se på det om kilo kött per krona i fällavgift är det viktigaste, men för älgstammen så var det säkerligen helt rätt individ som fick sätta livet till. Se på älgstammen som på skogen - i gallringen tar du väl bort de sämsta stammarna och sparar de fina och när du ställer en fröträdställning så är det väl de högvuxna och raka stammarna du låter sprida sina frön hellre än de taniga och krokiga?

Med lite tur har nu någon stor tjur möjlighet att få sprida sina gener ytterligare något år, och du har chansen att fälla den vid senare tillfälle :wink:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412032
alias skrev:
Uvskogen skrev:Inledning som ger mixade känslor. Du vet, man åker ut på måndagen med en liten förhoppning om att idag ska jag få fälla en av de där lite större tjurarna vi har. Vi har bara tilldelning på en tjur, men hoppet finns ju.
Efter 45 minuter hör jag första smällen och sen på radion "kalv påskjuten", men efter 10 minuter "Tjur skjuten - tjurförbud gäller!".
Efter avslutad jakt vid 15-tiden hade vi återsamling i vägkorset, och där var den skjutna tjuren på en släpvagn. Det är den minsta och klenaste tjur jag sett. Inte större än en normal kalv! En av våra lite biffigare deltagare drog faktiskt upp den alldeles själv på släpvagnen. Känns lite sisådär att behöva räkna av den från tilldelningen :sad:


Så kan man ju se på det om kilo kött per krona i fällavgift är det viktigaste, men för älgstammen så var det säkerligen helt rätt individ som fick sätta livet till. Se på älgstammen som på skogen - i gallringen tar du väl bort de sämsta stammarna och sparar de fina och när du ställer en fröträdställning så är det väl de högvuxna och raka stammarna du låter sprida sina frön hellre än de taniga och krokiga?

Med lite tur har nu någon stor tjur möjlighet att få sprida sina gener ytterligare något år, och du har chansen att fälla den vid senare tillfälle :wink:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Jo visst är det som du skriver, så sa vi i laget också förstås. Vet inte riktigt vad du fick det där med " kilo kött per krona fällavgift" ifrån. Har nog aldrig hört någon hos osd prata i såna termer. Så någotvsådant fanns inte i mina tankar, eller bakom inlägetvjag skrev. Det jag försökte mig på var att beskriva lite hur det känns med förhoppningar och besvikelser, särskilt första älgjaktsdagen. I varje fall jag har en massa olika både romantiska och orealistiska förväntningar. Jag kan inte alltid vara sådär "rätt och riktig" när det gäller skogen heller. Ibland får känslorna och mystiken ta över det rationella. Nu snart sova och drömma om morgondagens möjligheter :)

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

tallen100  
#412033
Erre skrev:
sundelius skrev:Älgkviga på passet när jag kom fram som pep iväg, passgrannen sköt.
Sen kom en tjur i bra fart, hann inte riktigt med. Passgrannen sköt
Tur att man är bra på andra saker :???: :roll:
Nu är det bara kalvar kvar


Gräm dig inte för det sundelius
Att avstå skott är bättre än att chansa när det går fort.

Ja går det för fort så är det bättre att låta bli.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

alias  
#412056
Uvskogen skrev:
alias skrev:
Uvskogen skrev:Inledning som ger mixade känslor. Du vet, man åker ut på måndagen med en liten förhoppning om att idag ska jag få fälla en av de där lite större tjurarna vi har. Vi har bara tilldelning på en tjur, men hoppet finns ju.
Efter 45 minuter hör jag första smällen och sen på radion "kalv påskjuten", men efter 10 minuter "Tjur skjuten - tjurförbud gäller!".
Efter avslutad jakt vid 15-tiden hade vi återsamling i vägkorset, och där var den skjutna tjuren på en släpvagn. Det är den minsta och klenaste tjur jag sett. Inte större än en normal kalv! En av våra lite biffigare deltagare drog faktiskt upp den alldeles själv på släpvagnen. Känns lite sisådär att behöva räkna av den från tilldelningen :sad:


Så kan man ju se på det om kilo kött per krona i fällavgift är det viktigaste, men för älgstammen så var det säkerligen helt rätt individ som fick sätta livet till. Se på älgstammen som på skogen - i gallringen tar du väl bort de sämsta stammarna och sparar de fina och när du ställer en fröträdställning så är det väl de högvuxna och raka stammarna du låter sprida sina frön hellre än de taniga och krokiga?

Med lite tur har nu någon stor tjur möjlighet att få sprida sina gener ytterligare något år, och du har chansen att fälla den vid senare tillfälle :wink:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Jo visst är det som du skriver, så sa vi i laget också förstås. Vet inte riktigt vad du fick det där med " kilo kött per krona fällavgift" ifrån. Har nog aldrig hört någon hos osd prata i såna termer. Så någotvsådant fanns inte i mina tankar, eller bakom inlägetvjag skrev. Det jag försökte mig på var att beskriva lite hur det känns med förhoppningar och besvikelser, särskilt första älgjaktsdagen. I varje fall jag har en massa olika både romantiska och orealistiska förväntningar. Jag kan inte alltid vara sådär "rätt och riktig" när det gäller skogen heller. Ibland får känslorna och mystiken ta över det rationella. Nu snart sova och drömma om morgondagens möjligheter :)


Det kom ifrån diskussioner både på VVO- och ÄSO-nivå från mina hemtrakter. Det hela började för något år sedan då vi hade en rejäl torrsommar (kan det ha varit två-tre år sedan?), som resulterade i att kalvarna detta år hade dålig tillväxt under den första viktiga tiden i livet, vilket gjorde att kalvvikterna vid jakten var låga detta år. Erfarenhetsmässigt verkar det som att älgar som får en dålig start på livet aldrig kommer ikapp utan förblir "ynkligare" än sina artfränder som fått en god start i livet. Dessa småväxta älgar har ibland skjutits i tron att de varit kalvar, trots att de varit fjoringar. Då det ansetts önskvärt att få väck dessa individer ur älgstammen lokalt har det diskuterats om man från ÄSO ev. skulle kunna subventionera dessa älgar (t.ex. att ÄSO:et betalade mellanskillnaden i fällavgift på kalv och vuxen älg till Länsstyrelsen, för t.ex. vuxna älgar med under 100 kg slaktvikt) så att man premierade att jaktlagen sköt bort dessa individer.

Det som fick mig att tänka på resonemanget här ovan var din kommentar "Känns lite sisådär att behöva räkna av den från tilldelningen", som jag hade svårt att tolka på annat sätt än att en älgtjur måste väga ett visst antal kilon för att den ska vara "lönt" att skjuta.

I min värld är alla älgar som drabbats av akut blyförgiftning några obetade tallplantor fler för framtiden, oavsett älgarnas storlek. Jag vill helst ha tämligen få älgar per 1000 ha, men att den älgstam som finns skall hålla en så hög kvalitet som möjligt (tänker i form av t.ex. könsfördelning, medelålder och slaktvikt).

Mycket möjligt att jag tolkat din text på helt annat sätt än vad du menade när du skrev den, inget illa menat från min sida.


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

Blivande snickare  
#412066 Jag måste säga att det är en fröjd att läsa en konversation med så hög standard och repspekt mellan parterna!

Verkligen grabbar, keep it up! :YMHUG: ^:)^ :YMPEACE:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

sundelius  
#412071
Erre skrev:
sundelius skrev:Älgkviga på passet när jag kom fram som pep iväg, passgrannen sköt.
Sen kom en tjur i bra fart, hann inte riktigt med. Passgrannen sköt
Tur att man är bra på andra saker :???: :roll:
Nu är det bara kalvar kvar


Gräm dig inte för det sundelius
Att avstå skott är bättre än att chansa när det går fort.


Grämer mig inte, inser att texten kan tolkas. Meningen var att det var lite med glimten i ögat.
Tror att de två som fick fälla älgarna värdesätter det högre än vad jag hade gjort :-BD

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Erre  
#412074 :-BD :-BD
Blir det nya tag imorgon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412079 Första rundan så var det lugnt på älgfronten. Hunden drev några grisar pratades det om.

Andra rundan så bytte vi område så vi hamnade på vårat. En kommentar från en av dom nya var.
-Här är det älg marker. När han såg tallskogen. Som om man inte visste det. :mrgreen:
Jag fick passet som jag satte dit nummer skylten på i går. Längst öster ut.
Hörde skott bakom mig hos grannen. Strax därefter så kom det förbi ett vuxet ensamt djur. I gluggen på dryga 100 m i rask takt.
1476125062_20161010_140342.jpg

När jag tittade ditåt så var älgen redan halvägs. Sedan gick den längs med skogskanten en bit in. Så jag fick aldrig chansen. I gluggen gick ändå inte att skjuta för där hade jag en passgranne. Jag förvarnade passen på den andra sidan om stora flyet. Men den kom aldrig igenom. Eftersom att den kom med fart. Så kanske älgen stannade för o vila i flyet. Ja hunden drev något inne hos grannen. En bra bit därifrån jag satt.
Vi bryter för fikar och bestämmer att ta ett folkadrev drev i såten. När drev kedjan ställer ut så har dom älgkontakt. Dock på fel håll. Men sen så låter det som att kan vända. När väl drevet startar tar det inte lång stund förrän det smäller. En kviga var rapporten. Är det samma älg som jag såg så gick den i kringelikrokar. Ändock fullt möjligt.
1476125030_20161010_172040.jpg

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

sundelius  
#412088
Erre skrev::-BD :-BD
Blir det nya tag imorgon?

Japp, två kalvar kvar men det är ju lite mission impossible utan spårsnö. Hundarna bryr sig ju inte om ifall det är kalvar med i spåret, och torkan gör att det är svårt att se spår i markerna.
Dock ser jag fram mot morgondagen då lillkillen ska med på pass :-BD , tänkte på dig och åkte till affären och inhandlade motivatorer. Pannkakor, risifrutti och choklad så nu ska det bli kalas i skogen :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).