Motorsåg och handhållet

Livet efter MS200

18 inlägg 8258 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Livet efter MS200

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411531 (Hittade ingen passande tråd men moderatorn får förstås flytta tråden om motsvarande redan finns)

Så, min MS200 dog definitivt idag. Jo, den är bortom räddning för regelbundet bruk. Kommer spara den ifall jag får lust/tid att fixa med den. Men jag behöver väldigt mycket en motsvarande, som den 3 meters gallringsperson jag är nu och kommer vara i minst 5-6 år till. Vad köpa?Kan sägas att jag har en 550 XPG för de lite tyngre jobben men min 200a har faktiskt använts mest, och till de mesta. Den är faktiskt med mig jämt när jag far till skogs. Så vad göra nu?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

Göt  
#411533 MS 201 Jag har en sån och tycker om den

Avatar Fallback

Re: Livet efter MS200

Robertberg  
#411535 En 201 som det just nu är kampanj på är nog den rätta vägen :)

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

machonisti  
#411537 Jag lider med dig Uvskogen.
Tuff utmaning, hur ersätta 200:an
Hoppas jag aldrig behöver genomlida den dagen.

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

JensSkoog  
#411551 En 201 är ingen dårlig ersättare.

Senn får jag medge att jag nu allt oftare tar min MS192 i hand och använder i
kvistning och klengallring, men jag har ju bättre tid än andra eftersom jag är pensionär.
Den är förstås inte samma arga kaliber som MS200, men jag gillar den och isär gillar jag vikten! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411552
Bild

Varför inte kika på en lättare såg?

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

traktorz  
#411571 Världens lättaste och minsta motorsåg är en japansk Zenoah G200T på minimala 18.3 cm³ och en vikt på bara 2.2 kg.
Bild


Lite tyngre blir en Husqvarna 536 Li XP® Batterisåg på 2.4kg, med en pixel 3/8" mini kedja.
Bild


Stihl MS-150 på 23.6 cm³, väger 2.8kg och tar 1/4" P kedja.

Stihl MS-193 på 30.1 cm³, väger 3.6kg och tar 3/8" PMM3 kedja, även denna bara 1.1 mm.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

JensSkoog  
#411573
traktorz skrev:Stihl MS-193 på 30.1 cm³, väger 3.6kg och tar 3/8" PMM3 kedja, även denna bara 1.1 mm.

Mår bra med 1,3 kedja, enligt vad jag erfarer.

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411591 Fin uppställning @traktorz men av vad jag kan förstå så är det bara Stihl MS150 som kan komma på tal som verklig lätt
arbetssåg i skogen, japsaren är kanske för klen och är en topphandssåg och batterisågarna är väl inte riktiga alternativ än.

Avatar Fallback

Re: Livet efter MS200

Tinna  
#411598 Beklagar sorgen... :sad:
Låter ju onekligen som 201 är en bra ersättare, men om jag får slå ett slag för 150:an med, den har ju faktiskt ytterligare ett användningsområde där den slår de större sågarna med hästlängder; om man får konstnärliga infall och vill motorsågssnida så är den toppen med sin smala lilla nos på 12" svärdet! :D ...men det kanske du inte skulle använda den till...

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

halvproffs  
#411605 Man vet ju aldrig Tinna! Han kanske ska börja tillverka Dalabjörnen och ta upp konkurrensen med Nusnäs dalahäst? Vi lider med dig Uven, men vi hoppas att den fick ett långt och ärofullt liv med ett Stihlfullt avslut utan misshandel och annat tok.

Avatar Fallback

Re: Livet efter MS200

Skogen i boden  
#411658 Har en ms 150 som jag köpt för riktigt klen gallring . Visst den är väldigt lätt men även svag ..

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

totte  
#411665 Jag tror att om du köper nån av de svagare och mindre Stihlarna så blir du besviken, efter åren med 200:an, som ju har rätt hyggligt krut till sin storlek. Skulle absolut satsa på 201, som, enligt vad man läst här, dom har fått rätt bra ordning på nu. Bara en åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Livet efter MS200

JensSkoog  
#411690 Holler med Totte i det. MS200 har varit en krutsåg de åren jag har haft
den, men 192 är förvånandsvärd bra ochså :wink:

Gjorde en del fällning, kvistning och kapning av grov sälg idag, och körde 192'an
mestadelen av tiden. 261'an fick bara göra fällning och kapning av det grova.
Bästa är att jag inte är trött i armarna als efter sex timmar på full gas :grin:

(har satt på 12" svärd och 1,3 mm, 3/8 kedja)

Avatar Fallback

Re: Livet efter MS200

axwell  
#411710
JensSkoog skrev:192 är förvånandsvärd bra ochså :wink:

Gjorde en del fällning, kvistning och kapning av grov sälg idag, och körde 192'an
mestadelen av tiden. 261'an fick bara göra fällning och kapning av det grova.
Bästa är att jag inte är trött i armarna als efter sex timmar på full gas :grin:

(har satt på 12" svärd och 1,3 mm, 3/8 kedja


Samma erfarenhet vid jämförelse med en annan lätt såg Tanaka 4501 med 4.0 kg torrvikt, 2.1 kW.
Det blir mest lillsågen MS192 till alla träd i massastorlek.
Oregons 3/8" 12" 1.3 mm, svärd:made in Japan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).