Verkstan

Elverk - hur funkar det?

32 inlägg 31609 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

spock  
#300930 Tack för svar.
Blir till att stänga av golvvärme och dator.
Är det något annat som inte gillar elverksström tänker främst på saker som kyl-frys vvberedare och pumpen till vattnet.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

totte  
#300934 Dom du nämner skall normalt inte ha några problem.

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

spock  
#300937 Toppen !!
Då kan jag lugnt vänta in nästa strömavbrott och gotta mig åt att min ytterbelysning kommer att lysa upp ett iövrigt nedsläckt landskap

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300940 Man behöver en strömlös granne för att enkelt se när strömmen är tillbaka ;-)

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

Pabene  
#300955 Min uppfattning är att elverk som har en generator med roterande rotor, levererar spänning med ganska bra sinusform. Det är enklare statiska omformare och många frekvensomriktare som ger "fyrkantvåg".
Om elverket drivs av en förbränningsmotor är det ibland så att elverket inte klarar att driva en elmotor med betydligt lägre effekt än vad elverket har. Samma problem kan uppstå då en större strålkastare eller "värmeelement" kopplas in.
En förbränningsmotor för ett elverk har varvtalsreglering, vanligtvis till 1500 rpm eller för mindre elverk 3000 rpm. Bättre elverk har övervakning för underfrekvens, överspänning och underspänning. Då elverket går obelastat jobbar förbränningsmotorn lätt. När en större belastning kopplas in kommer det så abrupt att förbränningsmotorns varvtal sjunker. Om varvtalet sjunker går också frekvensen på utgående ström ner. Underfrekvensskyddet löser då ut och elverket "kopplar ur sig självt".
Ett traktordrivet elverk kan vara bra då traktorn kanske har betydligt kraftigare motor än vad motsvarande kompletta elverk skulle haft. Stort svänghjul i motorn kan också vara till hjälp vid inkoppling av elförbrukare.
Mitt råd är därför: Ett elverk bör absolut provas med den belastning som det ska driva. Det provet ska göras innan man köper elverket.

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

palbin  
#316632 Ett riktigt fett dieselelverk att användas sparsamt för tex
lite mera krävande enstaka verkstadsbehov lär kunna be-
tala hela sin inköpskostnad på 10 år eller så om man jäm-
för med vad motsvarande uppsäkring av huset skulle kos-
ta - iofs bara en enkel "redneck" beräkning utförd av un-
dertecknad ... och då har man ju elverket kvar efter 10 år
... vilket man inte har med sin uppsäkringstaxa ... .

Tillägg: pga alla olika slags skatter avgifter och moms på
dessa mm så lär nog den dieselgenererade elen bli högst
så dyr som den som komma genom (det uppsäkrade) elnä-
tet ... . (Även om detta i ngn slags global mening är helt fel
:) ... .)
Senast redigerad av palbin sön 15 feb 2015, 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

Åke Nilsson  
#316638 Elverk eller sk. motorsvetsar med 220 volts ström tex, en Esab anno 1986 höll på oorsaka bilbrand för mig på 90 talet då kupe värmaren äldre calix inte startat och var helt förkolnad....
Tur att soppan tog slut i elverket.

Blev att åka hem 4 mil med öppna rutor, bilen sotskadad invändigt.

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316668 Är så sockerbruk klarar sin elförsörjning under kampanjen.....
Dock måste elverket ha dubbelt så hög effekt som motorn den ska driva o dieselmotorn 4 ggr så hög effekt för att inte svajja i spänning o frekvens vid belastning

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

sundelius  
#411499 Bunkrar som sagt upp inför skogssäsongen.
Ska riva en ladugård på skogsfastigheten som taket har rasat in på. Den ska byggas upp igen trots att jag inte har behov av den just nu. Den är inom strandskyddet och försvinner byggnaden får jag aldrig bygga där igen.
Kan ju hända att ladugården går lite mer åt jaktkoja än lada :oops:


Nu till min fråga:
Jag behöver ström till resning och eventuellt till lite el vid övernattningar
Har en elcentral precis bredvid ladugården så det kostar ju "bara" ca 20000 att få ström till byggnaden men är inte så sugen på att betala fasta avgifter på en byggnad som bara används ett par ggr/år plus att jag gillar kamin och oljelampa till en jaktkoja :roll: .
Man kan ju också be Vattenfall koppla in byggström men jag lutar åt att skaffa mig ett elverk.
Ni verkar ju veta en del om detta med elverk och förbrukare. Maskiner som ska drivas är byggkompressor,byggsågar och diverse laddare till batterimaskiner. Har varit med om att köra mot elverk och brände en kap/gersåg så jag vill ha något som ger "fullgod" ström.
Hjälpte en kund att bygga 100 kvm altan ute på en ö utan el i somras och han hade ett Honda elverk som jag blev mäkta imponerad av. Tyst,bränslesnål och inga märkbara besvär med mina maskiner
http://www.swedol.se/honda-eu20i-med-in ... eknik.html
Detta elverk hade han. Tittar man på Swedols sida finns det elverk som heter Glendale med samma prestanda för en betydligt billigare peng. Är det invertern som gör att det blir "jämnare" ström och är det anledningen till det högre priset.
Tips och åsikter mottages tacksamt 🙏

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411515 Elverk är en soppa, jag köpte ett 3fas för ett antal år sen som jag kopplar in hela huset på via reservkraftomkopplare.
När de snedbelastas med enfasbelastningar så sticker spänningen iväg på andra faser så jag vill inte testa med spänningsprovare mer :shock:
Så jag är väldigt försiktig med husshållselektroniken under strömavbrotten numera efter ett par satelitmottagare som tröttnat...

Som jag ser de går de inte jämföra Hondan med den andra, Hondan lirar i en annan division med inverter som gör att du har rätt frekvens och spänning säkerställd av elektronik.
På en konventionell måste motorn hålla rätt varv hela tiden så frekvensen ska förbli 50Hz
Elektroniken mår inte bra av att frekvensen inte är stabil

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

sundelius  
#411519
gnisten83 skrev:Elverk är en soppa, jag köpte ett 3fas för ett antal år sen som jag kopplar in hela huset på via reservkraftomkopplare.
När de snedbelastas med enfasbelastningar så sticker spänningen iväg på andra faser så jag vill inte testa med spänningsprovare mer :shock:
Så jag är väldigt försiktig med husshållselektroniken under strömavbrotten numera efter ett par satelitmottagare som tröttnat...

Som jag ser de går de inte jämföra Hondan med den andra, Hondan lirar i en annan division med inverter som gör att du har rätt frekvens och spänning säkerställd av elektronik.
På en konventionell måste motorn hålla rätt varv hela tiden så frekvensen ska förbli 50Hz
Elektroniken mår inte bra av att frekvensen inte är stabil

Så om jag förstår dig rätt gnisten är det Honda EU 20i jag ska köpa?
Jag betalar hellre lite mer och det fungerar utan missöden, jag är rädd om maskinerna i min verktygsvagn :roll:

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411522 De var rätt stor skillnad på ljudnivån med.
Ja jag tänker nog så, du hade dessutom redan provat ett bra och ett dåligt elverk och är de inte ebb i din kassa så är de ett bättre väl

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

sundelius  
#411523 Tack Gnisten :YMHUG:

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

Vardon  
#411527 Kör du på hondan. De brukar sällan skämmas för sig. Använder en del hondamotrer och de brukar alltid starta ialla fall.

https://www.blocket.se/vi/Honda_Elverk_ ... m?ca=6&w=3

Tror det är samma och en felskrivning, framgår inte riktigt om det är ink eller ex moms. Är det ink moms kan det ju vara trevligare... Kan ju vara värt ett telefonsamtal om det är så... Men verkar vara flera som säljer för ungefär det priset så det borde ju vara ink moms...

Eller en bättre begagnad
https://www.blocket.se/goteborg/Elverk_ ... m?ca=6&w=3

Jag försöker få jobbet att skrota ett stationärverk med en 4 cylindrig BM motor, kan kanske heta 1114. Kompisen la beslag på en 1113 med generator på ca 30 kVA förra hösten...

Sen hade nog jag övervägt ett par solceller och batteri för att få till kylväskan, laddning av småsaker och så.

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

sundelius  
#411540 Tack som fan Vardon :!: Beställt
3703 kr sparade på ditt tips :-BD , kan uthämtas nästa gång vi träffas i 12-årig malt :smile: Skogens veteraner kanske :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).