Motorsåg och handhållet

Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

30 inlägg 16050 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

traktorz  
#406091 Grannen har en HVA 245RX som är 18 år gammal, vår Jonsered RS44 är något år nyare, samt vår Stihl FS200 mitt emellan. Slangar torkar, tanklodet blir igensatt, en kopplingsfjäder kan gå av, men i stort sett, så med normal tillsyn, så håller en röjsåg upp emot två decennier.

Knappast troligt att en M-Tronic / AutoTune försedd såg, ger samma problemfria år av sporadisk användning. Bränslesolenoiden är förmodligen den komponent som slits ut först på dessa elektroniskt återkopplade förgasare. Jonsered/Husqvarna är mer konservativ än Stihl med att implementera denna nya teknik, vad jag vet så har inte de svenska tillverkarna ännu någon röjsåg med AutoTune - varför? Kanske tillför det inget mervärde??

Om att köpa en begagnad röjsåg, själv skulle jag mest se till det aktuella skicket, och inte fokusera så mycket på fabrikat och modell. Hitachi/Tanaka kanske?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

machonisti  
#406095
Elfving skrev:Har även ett exemplar av "evighetssågen" stihl fs480. Den borde vara relativt enkel att hitta begagnad (troligen sålts relativt många) och min har aldrig strulat trots åtskilliga driftstimmar!
Jag vill påstå att denna är en god kandidat till röjsågarnas legend.

Varför skulle nån vilja sälja sin 480?

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Göt  
#406096 Det som gäller att ha koll på om det finns nån bra service. Lämnade in min Jonsereds RS 45 på två ställen men de tog en 500 och sa att den var nog slut. Ena verkstaden skruvade inte ens åt skruvarna i förgasaren. Gick därmed och köpte en Stihl istället. En bra Stihl handlare som reparerar saker.

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406097 Fast lite märkligt att HVA/Jonsered får autotune att fungera på motorsåg men inte på röjsåg. I vart fall har inte jag märkt av några olägenheter på med autotune på min 490.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Peteflamingstar  
#406118 Köpte en begagnad Hva 343f för en fyra-fem år sedan som då hade gått en säsong hos en röjfirma, den har gått mycket sedan dess och knappt krånglat alls. Lite plast i gashandtaget som gått sönder någon gång. Bra kombinationsröjsåg, inte störst men duger bra till ungskogsröjning och sly.

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

jannee  
#406132 Köp en begagnad genomgången röjsåg hos en återförsäljare du känner förtroende för. Du kan säkert få tag i någon som säkert håller MINST 10 år till för en blygsam peng (ca 2 tkr).
Stihl/Hva eller Jonsered spelar mindre betydelse, viktigast är nog att du får en bra sele med på köpet.

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

lars11  
#406522 För mig är det ju sport att få mina maskiner att gå som nya, men det måste finnas delar att köpa och det är lite problemet med 140r. Men det är aldrig fel med en åf som har delar i lager

   TS
Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Elfving  
#407147 Bevakade en FS480 på tradera enbart med tanke på vad de kan tänkas kosta. Tycker faktiskt att det är magstarkt att betala drygt tretusen för ett objekt som beskrivs så fåordigt. Vilken sele är det som följer med skulle köparen nog också vilja ha i beskrivningen. Man får väl gissa att den är helt felfri men säljaren nämner inget om skicket. Eftersom det är en 480 så är risken liten för köparen :mrgreen:
http://www.tradera.com/item/342531/2637 ... override=1

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Göt  
#407152 Kanske du skulle höra lite med dom lokala skogsbolagen, dom brukar ju ta in ett gäng röjare som jobbar på säsong och jag tror dom byter såg efter säsongsslut. då får du om du har tur en väl inkörd röjsåg,

Användarvisningsbild

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Göt  
#407162 Stihl har kampanjpris på både fs 410 och 460 nu

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

fs480  
#410305 Har kört Stihl 490/460 sedan m- tronic kom. Röjer heltid i skogen och har aldrig haft problem med dem.

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

lars11  
#410317 Gamla hva 140r är faktiskt en gammal Assi-såg som vi fick efter en gallring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

BM 35  
#411495
fs480 skrev:Har kört Stihl 490/460 sedan m- tronic kom. Röjer heltid i skogen och har aldrig haft problem med dem.

Tycker inte det är någe klipp i motorn med m-tronic bara slö,,röjer åxå på heltid och gjort det några år,,kört med 410 i tre år och den går riktigt bra ettrig redan som ny,,men den finns bara med m-tronic nu från i år så jag får väl sluta med röjningen för dom håller ju inte hur länge som hellst

Avatar Fallback

Re: Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

Brumsten  
#411524 Hej, att köpa en begagnad maskin är att köpa något som säljaren redan ledsnat på.
Varför ta över ett elände, spelar ingen roll om man tycker om att mecka, men ska man arbeta är det nog bättre att köpa nytt, då vet man vad man får,
Att hålla på med en 140R är väl kvalificerande för en tjänst på Riksantikvarieämbetet?!.

Avatar Fallback

Beggad röjsåg, vilka är bra att sikta på?

lars11  
#411876 Jovisst men den verkar aldrig dö, det är mer handtagen och reglagen som är på upphällningen. Kolven tex ser helt ny ut genom avgasporten... trots åldern och ett hårt liv på Assi

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).