Skördare

Tela Keto 50

9 inlägg 7012 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tela Keto 50

Tobias  
#39080 Jag har ewtt Tela Keto 50 aggregat som är från mitten på 80 talet nån gång. jag har dock ett eller två problem jag skulle behöva en ny cylinder som drar ihop kvistknivarna, sammt skulle jag vilja ha tag på en enklare dator som har längdmätning. behöver inte diameter mätning då detta ej finns på aggregatet. Problemet med cylindern är att den är helsvetsad. nån som vet hur man tar isär och renoverar den om det går? annars vill jag ha tag på en ny cylinder.



   TS
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39125 Om du har nån lokal bysmed inärheten så kan han nog öppna den me svarven annars e de nog nytillverkning som gäller. kostar no inte så mycket att tillverka en ny heller... Den enklaste skördar datorn jag vet om så e nog epec. keto brukar använda dom annars kan du ju kontakta Keto i finland så hjälper dom dig nog...

Avatar Fallback

Re: Tela Keto 50

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39150
Tobias skrev:Jag har ewtt Tela Keto 50 aggregat som är från mitten på 80 talet nån gång. jag har dock ett eller två problem jag skulle behöva en ny cylinder som drar ihop kvistknivarna, sammt skulle jag vilja ha tag på en enklare dator som har längdmätning. behöver inte diameter mätning då detta ej finns på aggregatet. Problemet med cylindern är att den är helsvetsad. nån som vet hur man tar isär och renoverar den om det går? annars vill jag ha tag på en ny cylinder.

Avatar Fallback
Tobias  
#39177 Ja det blev så att jag lämna in cylindern hos en kunnig svarvare här i närheten. Han skulle prova och svarva isär den. Epec säger du, ska kolla med Heby lantbruksservice dom är ju återförsäljare för keto i sverige. Om inte nån här har en dator liggandes. Gärna 12 vilt då det ska sitta på en lantbrukstraktor.

   TS
Användarvisningsbild
0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39948 Du skulle kanske leta efter ett Björk mätsystem, det har längdmätning och två längdförval men inte så mycket mer, dessutom 12v. Det mätsystemet satt i dom första årgångarna av Lillebror skördarna. Enkelt och funkar bra, borde gå att få tag i rätt så billigt.

Avatar Fallback
Tobias  
#40960 Björk? vilka sålde/tillverkade dom då? ja om nån har ett sånt över så öåter det ju kanon. skulle ha haft ett sånt. vad det tänkas kosta?

   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40971 Hej!

Om du inte hittar nån dator så kanske det skulle gå att använda en vanlig räknare, typ denna: http://www.websitefolder.net/danelko/ar ... iPageID=32

Med en sån får du bara längdmätning, ingen automatik, så du får mata fram rätt längd manuellt.
Du får koppla reset-ingången till kapen för att nollställa längden.

Jag kan inte garantera att just denna räknare fungerar i just ditt fall, men i princip borde den fungera. Givaren till längdmätningen på mitt 942-aggregat verkar åtminstone vara en vanlig industri-pulsgivare med 90 graders förskjutning mellan A- och B -pulserna och till en sån givare borde denna typ av räknare fungera.
Går ventilerna i ditt aggregat på 12 eller 24 volt förresten?

Avatar Fallback
Tobias  
#41112 Mitt ventilpaket går på 12 volt, dock är det inte rätt paket som hör till aggregatet orginal men det borde passa det jag har också.

   TS
Avatar Fallback

Tjaa

HV71_ROBIN  
#41598 Hejsan!
Jag har en Harvemeter 2000 som har suttit på en keto. Som passar till den. Skicka ett medelande för mer info

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).