ATV och UTV i skogen

Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

60 inlägg 31484 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

mrvimek  
#411091 Funkar fint me 3,5 M som ja har på Alstorn :)

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411094 Skrev undrande om räckvidden då jag rensat nån kilometer hemma med min kran på 6,6, visserligen högt monterad men IOM att man inte kommer nära överallt pga stenar o träd

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

nylundh  
#411096
IMG_1475691489.534520.jpg


Har en nokka vagn med dikes skopa och dikat en del och tycker den fungerar bra. Bättre en för hand (h1)

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

hlb  
#411098 Utan långt utskjut kommer man inte ner i ett djupt dike. Gnistens och mina småländska diken är nog mer krävande än visningsdiken på utställningar. Att det fungerar väldigt bra med profil-grip-skopor är vi överens om.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411099 Jag ser problem när man ska rensa ett fullstort dike som blev gjort av en storgrävare som bara slängde upp högar här och var vid sidan av diket vid grävning. Det innebär att man kommer inte åt på dom ställen där det är högar utan måste över till andra sida diket. Då tror jag mer på Oxen, Vimek 404, minigrävare.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

hlb  
#411101 En bra maskinförare till en storgrävare är inte en som snabbt öser massor, utan en som gör det snyggt efter sig och inte blandar olika material i en enda röra.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411111 På vårat skifte så blev det dikat -90. Då fanns inte den tanken att det ska se snyggt ut utan det skulle gå fort. Det finns åtskilliga mil i landet med sånt förfarande, Har även sett dikningar som är gjort tidigare än 90 som har samma fenomen. Idag tänker man annorlunda men det hjälper inte äldre diken med behov av dikesrensning som redan har uppvuxen skog och stora jordhögar här och var.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

hlb  
#411112 Har nog inte bättre råd i det läget än att invänta nästa slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

r93  
#411113 Jag hade en storgrävare hemma i somras, passade på att göra en väg av rensmassorna brevid diket.

Bilden är tagen i gränsen mot grannen, det är hans mark man ser på bilden, jag fotade det endast för att jag tyckte det var så rakt och fint.

1475694474_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

hlb  
#411114 Man blir nästan tårögd. Riset ligger säkert under också som armering.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

r93  
#411118 Det stämmer hlb, då tolkar jag det som att man ska göra så?
Det visste jag inte, jag tyckte att det kändes konstigt när han rafsade ihop allt ris och la det under....

Men vägen har verkligen satt sig fint, den var lite svampig i början tyckte jag.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Göt  
#411119 Vilket fint dike :-BD

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

tallen100  
#411120
r93 skrev:Det stämmer hlb, då tolkar jag det som att man ska göra så?
Det visste jag inte, jag tyckte att det kändes konstigt när han rafsade ihop allt ris och la det under....

Men vägen har verkligen satt sig fint, den var lite svampig i början tyckte jag.

Riset blir en fin bärande armering som håller länge och väl i och med att det inte får syre under jorden.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

jannee  
#411121 Nackdelen är att vägen sätter sig lite ojämnt, men är det ingen bilväg spelar det mindre roll, för övrigt tycker jag inte att det kan se bättre ut :!:

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Seb macahan  
#411142 Ja jag får ju onekligen hålla med om att det var ett prydligt dike. Sen om det är så fint kan vi nog diskutera. Fint och noggrant gjort Japp! men jag tror ni har skenat iväg lite här. Såna diken och väl mindre än det ska rensas med bandmaskin inget snack. Det jag menar är något helt annat, inte rensa krondiken på myrmark.
Jag ska ta lite bilder så ni förstår vad jag menar. De diken jag pratar om är FINA typ som i en tavla av John Bauer.
Till er som hejar på gräv-oxen ja absolut en fin maskin, men på riktigt ~170´+m???? Då får man ha mycket smådiken.
Och då får jag ju inte bygga själv. Jag tänkte mig o köpa nån begagnad kranvagn inte nödvändigtvis Kranman eller Avesta. Kanske en budget på 45-55tsk lite delar till det hopplock för kanske 7-10tsk. Ja jag vet att jag är obotlig optimist :lol: :lol: :lol: Det blir alltid lite till både här och där. Men är det lönt, gör den nån nytta? Kul Jens att du vill hyra den! Blir långa transporter bara :wink:
Inlägget om att 2m inte var något problem då det ändå ska vara det mellan träden, jo jag förstår vad du menar men det blir ju inte så i praktiken. Det är alltid någon sten eller träd i vägen som behöver tas bort för o nå med stickan eller kunna svänga med larverna. Grabben som körde hos mig var riktigt duktig, jag har sett många grävmaskinister köra, men denna var ett med maskinen. Det gick snabbt, blev snyggt, och det såg så lätt ut. Jag kör själv en del maskin i bland och har sett andra göra det men även att denna killen var så duktig så behövs det nån typ av väg in i alla fall, visst kan man snirkla sig i mellan men det blir inte lika lätt o komma åt o göra ett bra jobb då.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).