Motorsåg och handhållet

HVA 390 XP G för klyvsågning

104 inlägg 31517 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410862 Skillnad är det med sambon.
Hon brukar låtsas lyssna när man förklarar att man typ behöver en kexmaskin/Lamellfräs för då kan man kedja hyllplan, lådhurtsar etc etc. Självklart skärbrädor också.

Sen avbryter hon en och säger.

Om du blir lycklig av att köpa ett nytt verktyg/maskin så gör det. Bara du blir lycklig!

Fria händer, farligt det där.... :grin:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410864 Kedja* kexa

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

totte  
#410878 Ja, det är ju det här med att hantera ved. En liten smidig såg för att kunna fälla och kvista upp småträd man får. En hygglig normalsåg för lite större avverkningar, sen en rejäl dragare med mycket kubik för att ta hand om grova grunkor.

Men sen kan dom ju gå sönder och då måste man ju ha en reservsåg i var klass.

Så är det ju inte så dumt heller om man har en lagom, säg, 60-kubikare som inte är för tung men har ork för att kapa ved. Plus en resevsåg förstås. Eller två.

Nu har nog rätt många varit med om att det har stannat flera sågar samma dag och det är ju inte illa om man då har några reserver till reserverna.

Har man då ett litet sågverk så bör man ju ha en särskild såg för det, den sitter ju som lite fast i jiggen och är inte så tillgänglig när man råkar behöva en storkubikare. Fel kedja är det också på den för att kapa med.

Så minimum en tio - tolv sågar, och då har man ju bara uppnått en hygglig backup, inte så där tvärsäkert att rätt såg finns driftklar just när läget blir kritiskt, så några till bör det nog vara om man skall känna sig riktigt lugn.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Erre  
#410879 Klockrent totte! :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410899 HAHAHAHA true so true!

Gumman min är väldigt tolerant men huuuur mycket i detta fall vet jag inte. Lär ju visa sig...

Men det är sant som du säger. Har sågat lite slabar med 390.an och sen skulle jag kapa en bit stock till, då jag bara kapade en i min dumhet...

Så det blev till att montera av jiggen för att kunna kapa och sen montera tillbaka den igen.
550.an hade säkerligen klarat jobbet men kändes lite sådär att ta den när man hade en större.

Så det får nog bli en 3120xp också :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

totte  
#410900
Darius skrev:Så det får nog bli en 3120xp också :grin:


Ja självklart :!: :grin: Du börjar få lite insikt nu förstår jag :lol:

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410906 I'm a quick learner! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410958
1475610192_image.png
Vad tror ni om denna till gallring, älskar priset!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410959 1256kr, ink moms.

Rena Jula priser fast en Jonsered.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#410960 Bra pris på den, men om du skal ha ei lett sag til kvisting så ville jeg heller ha gått for Jonsered 2240/HVA 440. Den er både lettere og har mer kraft enn cs 2234.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410963 Ah ok. Nu är det i första hand en björkskog som ska gallras ur så, med tjocklek 10-15cm.
Dom står med ca 50cm mellanrum. Det är inte så kraftiga grenar ännu.
Men iofs så blir det annat sen, ska kika vad priset är för 2240.an

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410965 Cs 2240 s kostar 2.795kr, ink moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410980
Darius skrev:Klart att jag har jämfört och ja det är en större skillnad men tror nog ändå att något är galet.
Sågen far runt som en racerbil när den står på bordet pga vibbarna

Här kan du se en film på en något större såg som körs på tomgång på plan mark med lite dämpkuddar:

Av någon konstig anledning befinner sig just denna såg i min bod :grin: och fungerar alldeles utmärkt till storgranar och stockklyvning. Klart att vibrationerna känns mer än med en 45cc eller 67cc såg men jag upplever det inte som problematiskt. Jag kör med 73LP vid kapning och Stihl 63PMX eller Oregon 95R vid klyvning och det är ingen märkbar skillnad i vibrationer mellan dessa kedjor.

Avatar Fallback

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Ferguson system  
#410982 2095 Er ei skikkelig rå sag. Det er ikke mye som slår den til kløyving av stokker, selv ikke blant nye motorsager.

Användarvisningsbild

Re: HVA 390 XP G för klyvsågning

Darius  
#410983 Cool :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).