Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 680051 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#396377
th skrev:
JensSkoog skrev:Fånen var borta.

En liten lektion i svenska :)) :)) . Det heter ett fån och flera fån, dvs. fånet i bestämd form. Sen finns det vissa som tycker att fån är en förenkling av telefon, dvs en fån och fånen i bestämd form. Jag föredrar att associera "en smart telefon" med "ett smartfån" :ugeek:

Tackar @th
Det där med vilka ändingar svenska substantiv ska ha i bestämd form och i
flertal är svårt för en främling - så jag känner mig som en fåne :lol: :lol:

Det samma gör jag när jag ska använda mitt smartfån - annat än som kamera
eller till att ta emot samtal :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396422 Svenskan har faktiskt två versioner: ett fån eller en fåne. Jag föredrar ett fån men det beror nog på varifrån man kommer.

Så då borde det bli ett smartfån eller en smartfåne :D

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

jannee  
#396423 Måste ändå bli fånigt att bli beroende av en smartfån :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#396683 :oops: :oops: :oops: i dag var plötsligt utomhus-fånet borta.

Vi hade dragit av ett drygt lass med aspgrenar på sopen när jag märkte
det, så det blev att söka genom allt utan tur.

Drog tillbaka till där vi kastade på, och sökte. Gav upp men kom till att
titta bakom ormbunken! Där låg min gamla Sonim som toler allt :lol:



@Slutaharoligt - jag lovar inte skratta av dig nästa gång du glömmer nycklar eller fån :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

SHR  
#396686 Haha, tack så mycket @JensSkoog :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#396826 Man ska inte pilla på varma saker!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396830 Det blir puss på kind i stället för skaka hand på midsommarfesten. :-BD

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

SkogsYnglingen  
#396842 Jag kan väl berätta om en sak som hände i vintras. Jag åkte till min kompis över helgen,och eftersom det var vinter tog jag såklart traktorn eftersom jag inte innehar bilkort ännu. Hur som haver så anländer jag till min kompis,drar nycklarna ur strömlåset och stoppar dem i fickan. Fredag blev snabbt till söndag och det var dags att åka hem. Jag sätter mig i traktorn och tror ni inte nycklarna är borta :surp: . Vi söker ganska länge men utan resultat. Jag ringer åt farsan och vi beslutar oss för att byta hela strömlåset. Jag tjuvkopplar traktorn vid startmotorn och kör den till verkstaden där strömlåset ska bytas. Vi spolar fram till följande helg,jag är igen vid samma kompis. Vi är just påväg ut å ragga med hans traktor. Jag drar fram börsen för att kolla hur mycket pengar jag har. När jag drar ut den känner jag en klimp som jag inte har märkt före i nedre hörnet av börsen. Jag går dit och gräver med fingren och klart som f*n så är det ju nyckeljäveln som kommer ut ur "sedelfacket" på börsen. Tydligen hade den slunkit dit emellan när jag stoppade nycklarna i fickan. Så då blev det bara att åka och hämta traktorn. Före hade vi inte heller någon reservnyckel men den e gjord nu. Så jag böver inte oroa mig igen. Det var allt av mig för denhär gången. Tack å ha de gött alla mindre å mera skogstokiga :lol:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#396878
JensSkoog skrev::oops: :oops: :oops: i dag var plötsligt utomhus-fånet borta.

Vi hade dragit av ett drygt lass med aspgrenar på sopen när jag märkte
det, så det blev att söka genom allt utan tur.

Drog tillbaka till där vi kastade på, och sökte. Gav upp men kom till att
titta bakom ormbunken! Där låg min gamla Sonim som toler allt :lol:

1466459921_s_20_06_16_(4).jpg


@Slutaharoligt - jag lovar inte skratta av dig nästa gång du glömmer nycklar eller fån :lol: :lol:

Ni testade inte att ringa till den? :)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#396896
Hema skrev:Ni testade inte att ringa till den? :)

Det var det första mina döttrar gjorde, men jag hade slagit av ljudet eftersom den
bråkar så illa och det drar så mycket el från det det uråldriga batteriet :wink:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#396900
JensSkoog skrev:
Hema skrev:Ni testade inte att ringa till den? :)

Det var det första mina döttrar gjorde, men jag hade slagit av ljudet eftersom den
bråkar så illa och det drar så mycket el från det det uråldriga batteriet :wink:

Ja då får du skylla dig själv. ;)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#398740 Gott det finns en nordmann här som kan fylla på i den här tråden :lol: :lol:

Gjorde lite gräsröjning och häckklippning i en trädgård i dag, och senn körde
jag den ryggburne lövblåsen, men brått bråkade den som om fläkten
var lossnat och senn stannade den.



Remmen som jag använder för att holla blåsen fast på slepvagnen hade blivit
med och dragit sig in i fläkten.
Gick lyckligvis att dra den ur utan att skruva isär, och utan skada på något :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410901 Var ute och röjde det sista på ett skifte idag. När jag lastade ur röjsågen från bilen för att tanka upp röjsågen, upptäckte jag att bensindunken inte fanns med. 😡 Så det bar bara att åka hem och hämta dunken. När jag kom tillbaks till röjstället med dunken, upptäckte jag att bensindunken är tom!!! :surp: Så hem igen, för att fylla på bränsle 😡 😡 Dessutom hade jag glömt handskarna hemma...

Efter att jag nu fyllt på bensindunken och fått med mig handskarna, kunde jag till slut komma igång och röja klart skiftet, så som det var tänkt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Blivande snickare  
#410931 Du hade inte ändå lyft ut sågen hemmavid då? ;)

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#410955
Niking skrev:Var ute och röjde det sista på ett skifte idag. När jag lastade ur röjsågen från bilen för att tanka upp röjsågen, upptäckte jag att bensindunken inte fanns med. 😡 Så det bar bara att åka hem och hämta dunken. När jag kom tillbaks till röjstället med dunken, upptäckte jag att bensindunken är tom!!! :surp: Så hem igen, för att fylla på bränsle 😡 😡 Dessutom hade jag glömt handskarna hemma...

Efter att jag nu fyllt på bensindunken och fått med mig handskarna, kunde jag till slut komma igång och röja klart skiftet, så som det var tänkt.
/Niklas

Du har kört för mycket med batterimaskinerna :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).