Motorsåg och handhållet

Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

65 inlägg 34185 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

totte  
#410882 Kan tilläggas här att det finns inget som är gnetigare att starta än en halvvarm motor. Den vill möjligtvis inte starta utan choke, men drar man det allra minsta för mycket med choken i så blir den sur.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

jannee  
#410892 Är benägen att hålla med Totte, men då börjar man med att dra några tag utan choke, startar den inte då får man prova med choke, startar den inte då på 1:a till 3:e draget, då djävla ligger man illa till :mrgreen:

Oftast bäst att byta tändstift för då har man surat ned eländet och stiften har idag en förmåga att därefter vara lite knepiga :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

totte  
#410898 Instämmer Jannee.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#422551 Jag antar att det hör till god sed att man ger "feed-back" till alla goda svar man fått på forumet.
Återkopplar därför till min tidigare tråd från Oktober angående startsvårigheter med nyinköpt 560XP.

Vill bara säga att: "den går som en klocka"
Har dock inte börjat med det tunga arbetet än med att kubba upp alla våra stockar, så det har mest bara blivit lite småröjning med 560:n. Något tung för det arbetet. Men, som sagt, svårstartad är den inte. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

anersimyra  
#422557 Den där olycksaliga primern har jag aldrig gjort bruk av på mina två 550 som numera är de mest lättstartade sågar jag ägt. Dekompventilen är även den en obegriplighet på sågar under 90 cc.. :mrgreen: ingen av mina 550 behöver heller halvgas när de är varma, de startar ALLTID på första rycket.. :ugeek: då de numera går så fint säljer jag min fina 346:a som ALLTID måste startas på halvgas när den är varm.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

GruZZer  
#422572 Ett tips för alla husqvarna-sågar är ju att du startar den med choken när den är kall. Vi start av varm såg så skall du aktivera choken och sedan ta bort choken direkt. Då får du förhöjd startgas och sågen drar igång lättare.

Aldrig haft problem med min Husqvarna 560XPG

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#422576
GruZZer skrev:Ett tips för alla husqvarna-sågar är ju att du startar den med choken när den är kall. Vi start av varm såg så skall du aktivera choken och sedan ta bort choken direkt. Då får du förhöjd startgas och sågen drar igång lättare.

Aldrig haft problem med min Husqvarna 560XPG


Precis. Det var detta med att "aktivera choken" (dra chokereglaget upp och ned en gång) vid varmstart som jag missade första dagen. Efter att jag lärt mig detta så startar den alltid. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

anersimyra  
#422596 Den borde starta lätt även utan halvgas när den är varm.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Jeep99  
#512259 Stihl har gått förbi Husqvarna när det gäller driftsäkerhet, min uppfattning. Har en HQ 560xpg som är svårstartad, näst intill omöjlig när den är varm, håller ej tomgång, stannar. Mina Stihl 362 o 261 samt lilla 211 har inga problem.
Alla sågarna körs med 3-4% oljeblandningen för säker smörjning.
Anv MS261 för fällning, lilla 211 kvistning och 362 för vedkap o Solosågning av plank. Mitt val är Stihl 261

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

JensSkoog  
#512263 Håller med dig i att MS261 är en mycket bra såg, driftssäker, varvvillig och
stark, men HQ 560xpg är absolut ingen dårlig såg, och starkare än MS261.
Skulle väl ta en prat med någon duktig ÅF om det som
ger dig svårigheter med den.

Reknar som så att Husqvarna och Stihl är dom två enda
som fortfarande säljer kvalitet som duger, och kan inte
se att den ena är generelt bättre än den andra :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Jeep99  
#512307 Träffat flera huggare som vänt HQ ryggen. Samma probl som jag haft. De hade kört sågarna på Aspen men hade samma problem.
De huggare som fått sina HQ att fungera har säkert en bra såg. Alla verkar inte ha den turen

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512322 Choke/halvgasreglage och primerblåsa känns lite stenålder när man vant sig vid Stihls enkla reglage. 0/1/start o man drar tills den startar i läget "start" o bara gasar.
Jag har aldrig lyckats sura ner sågen, vet inte ens hur man skulle kunna lyckas då det går alldeles utmärkt att starta på både läge 1 och läge start när sågen är varm. Den startar ju bara o puttrar på tills man drar på gas.
Och så himla lättstartad, om den stått 1 mån el mer = 3 ryck
Stått typ 1 vecka=2 ryck
Varm Såg=alltid på första

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Jeep99  
#512344 Helt inne på din analys om primer. Verkar vara en nödlösning/ kompliment på en mindre lyckad konstruktion. Stihl har visserligen primer på de mindre men proffssågen klarar sig utmärkt utan primern. Inga startproblem vare sig sågen är varm eller kall. Oftast ett ryck räcker o sågen mullrar igång. Blandar själv bränsle med ca4% olja och det funkar utmärkt.
Efter ett motorras/ med 2% o en dyr rep så har jag efter det bara kört på 4%. Skall nämna att sågarna gått mkt varma när man kubbar o klyver grov ek och tall. Sågar en hel del m Solosåg, där sågen bel hårt.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Oscar I  
#561602 Någon som har ett svänghjul till en Husqvarna 560xpg liggande?

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Avslutat-02  
#561606
Oscar I skrev:Någon som har ett svänghjul till en Husqvarna 560xpg liggande?



ska jag titta efter artnr:
och pris....? :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).