LageB skrev:Jag lämnade motorsågen ute på ön. Idag har en skogshuggare varit ute och fällt de största träden åt mig. Jag passade på och bad skogshuggarn även försöka sparka igång 560:an - samt "köra in" den när han ändå var igång.
Enligt första rapport "så gick motorsågen igång efter 2:a draget" samt "fungerar som den ska"....
Tänka sig.
Jag och choken var nog inte varit riktigt kompis med varandra.....
jannee skrev:Du LageB ska nog inte nyttja den sågen mer, vi kan byta, jag har några gamla Jonseredare, som går och du får behålla svärdet och kedjan
LageB skrev:jannee skrev:Du LageB ska nog inte nyttja den sågen mer, vi kan byta, jag har några gamla Jonseredare, som går och du får behålla svärdet och kedjan
[emoji38]
Haha, man ska aldrig säga aldrig. Jag har nämligen inte själv kunnat använda 560:an (det som räknas) så jag får väl avvakta med svaret tills jag blivit vän med startsnöret, hjärtat och choken. Nya försök nästa helg troligtvis.
Startar dina Jonsereds bra?
husqvarna_med_sthil skrev:Exakt samma hände mig med 550 xpg första dagen i skogen...gjorde som det skulle göras men det visade sig att sågen surat ner sig. Efter detta låter jag bli primern och då funkar allt perfekt.
traktorz skrev:Primern ser till att det finns bensin framme i förgasaren.
Nog ska sågen hosta till med choke aktiverad, vid mindre än 5-6 dragningar, om dragen inte är alltför mesiga. Kolla att tändstiftsgapet är rent och inte mer än 0.50mm.
Är den svår att starta kall, kanske pga. hög vattenhalt i bränslet?
LageB skrev:husqvarna_med_sthil skrev:Exakt samma hände mig med 550 xpg första dagen i skogen...gjorde som det skulle göras men det visade sig att sågen surat ner sig. Efter detta låter jag bli primern och då funkar allt perfekt.
Använder du aldrig primern? Funkar det?
Eller det motsatta - Går det att sura ned motorn med primern?
Har läst/sett folk som trycker primern alltifrån 5 till 20ggr varje gång vid start! Det senare måste vart fall vara overkill, speciellt om man kan se bränsle i bubblan - vad är det då för poäng med att prima ytterligare?
En fråga till. Om kall motor INTE går igång med choke efter, säg 5-6 dragningar, - ska man då dra ned choken och fortsätta att dra i (halvgas?)läge för att inte sura ned den ytterligare? Eller, är det läge att plocka ut tändstift och vädra redan då?