Traktorer och processorer

Val av snökedjor / slirskydd

70 inlägg 51423 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

axwell  
#302342
mbtrac skrev: tror de är från albanien.väldig mjuk kätting. rev upp is mkt mer än pigg annars finns väl pewag. bra kjedjor.


Jadå, OFA alla dagar!
Tet vinska tålet piter pest!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Aqualize  
#303541
mbtrac skrev:[...]griper X .duger väl till småkörning tror de är från albanien.väldig mjuk kätting. [...]

Jag trodde NYVAB gjorde sina egna kedjor, har du något mer info om Albanien-koppling?

Ska man köpa NYVAB:s kedjor (Griper-*) så ska man kolla granngårdens webbshop. Jag kom undan billigare där för 18.4x34 Griper-M än direkt från NYVAB eller Hammars Verkstad. Fast boxen var skickad direkt från NYVAB.
Senast redigerad av Aqualize tor 14 dec 2017, 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410733 Nu dök det upp en fråga...
Jag har en Valmet 6400 och en Valtra 800, tidigare har jag plogat lite snö medelst ett Fransgård lastarblad på 6400, och då antingen kört utan snökedjor, alternativt haft tvärlänkskedjor på framhjulen (......ja jag vet :roll: )
Nu har jag köpt huggarvagn med blytungt ventilpaket som jag efter många vedermödor monterat i 6400, så helst så skulle detta få stå kopplat till höbärgningen nästa år.
Återstår ju då att ploga med 800.
Egentligen vill jag ha snökedjor, i.a.f till bakaxeln både till 6400 och till 800, men två uppsättningar känns lite väl påkostat då jag kör väldigt lite. Frågan är, finns det någon möjlighet att samma kedjepar passar både 6400 och 800, alltså 18.4-34 eller 16.9-34......någon som provat?

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Aqualize  
#410781 Inte provat (har inte båda hjuluppsättningarna). Noterar att NYVAB säljer (dyra) förlängningar till sina kedjor.
För sådana som jag köpte, Griper-M, finns det en variant för 18.4 och en för 16.9 så antar bredden skiljer där.
Sen är det väl en fråga om mönstret också. Jag har väldigt lite mönster på 18.4-R34 så jag fick väl haka av något.
Om det inte är helt omöjligt (någon som praktiskt provat vet nog bättre) så är det väl större chans att det fungerar bra med en storlek för stort om det är mycket mönster kvar på 16.9-34:orna.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413004
Aqualize skrev:.......så är det väl större chans att det fungerar bra med en storlek för stort om det är mycket mönster kvar på 16.9-34:orna.


Så är det ju. 6400:an har gått 6500 tim och 800:an har gått 330 tim, enda som är bytt är framdäcken på 6400.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Hydrema_Linje  
#417657
Willy N skrev:Hur stor skillnad är det mellan att köra med broddkedjor typ Gripper M och kedjor utan brodd typ Universal på snö resp. barmark?
Har själv bara kört med tvärlänk och Universal tidigare.

Lyfter denna frågan igen?

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

bm555  
#417686 Jag har två traktorer som jag kör med i skogen. På en traktor har jag ofa tapio och den andra har jag tvärlänkkedjor från bonnet. Jag har 2km asfalts väg till skogen. Åker helst när det är snö på asfalten. Båda kedjorna går bra på asfalten. I skogen tycker jag att båda kedjorna fungerar bra. Tar det i någonstans så slirar traktorn med tvärlänkkedjorna. Det gör inte traktorn med piggkedjorna så man får vara på sin vakt att man inte kör sönder något. Tvärlänkkedjorna är lätta att sätta dit. Har 16,9-34 däck :wink:

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Hydrema_Linje  
#417691 Har kört med piggkedjor innan men nya kedjorna jag får är utan piggar därför undrar ja lite hur mycket sämre grepp de blir. Kör linjemaskin i skogen

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Granstorp  
#417696 Även jag använder Ofa Tapio 11mm!

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417701
Willy N skrev:Jo, förstår att de är bättre men också dyrare. Kör inte så många timmar och såg Griper X som ett lite billigare alternativ.
Har idag inga kedjor alls men saknade dem verkligen förra vintern.

OFA har ju också Eko Brodd. Införskaffade mina i början av året från "inläggaren" ovan och de funkar alldeles utmärkt på en 75 hk tvåhjulsdriven traktor :grin:

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Granstorp  
#417705 Kul att dom passade th!

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

AlexN  
#431652 Det är verkligen skillnad på kedjor, jag har ett par Gripper M, 11 mm. Dem har gått ca 140 timmar enbart på snöröjning hemma på gården. Det fattas nu 102 st U-broddar på dem! Gått sedan nya på en BM Boxer. Dem är undanlagda nu för dem kastar formligen brodd runt omkring sig.

Bättre att köpa riktiga grejer på en gång..

Användarvisningsbild

Re: Val av snökedjor / slirskydd

AlexN  
#431654 Ska kika på några Ofa hakki i stället. Till Super Majoren har jag Pewag's extrabroddade kedjor. Dem har gått sedan 2009 både efter landsväg och i skogen. Med då både Huggarvagn och snöslunga. De kedjorna är jag mycket nöjd med. Alla broddar är kvar och slitstarka som gunnebo ungefär.

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

bgl  
#431661 Fanns tidigare en fråga om skillnad mellan med och utan dubb.
När Minibruunetterna kom för snart 40 år sen levererades dom till en början med ett lätt slirskydd utan dubb. Med originaldäckens grunda 404-mönster blev det ibland problem. Så länge som hjulen rullade var fästet skapligt, men när traktorn stod still och slirade på fläcken eller ännu värre i utförsbacke bromsades till stillastående kom problemet. Däcksmönster och slirskydd fylldes snabbt med jord eller snö/is och fästet försämrades! Hade några riktiga "nära döden-upplevelser" i branta utförsbackar innan jag satte piggkedjor fram.
För övrigt föredrar jag stiftkopplingar före OFS:s uppskurna länkar som ska krokas ihop. Speciellt om
kedjorna legat ett tag och börjat rosta är stiftkoplingar klart lättare att använda. Jag har alltid använt OFA, hade viss kontakt med Majoren en gång på en repövning på 80-talet! (Men jag köpte inga kedjor vid det tillfället)

Avatar Fallback

Re: Val av snökedjor / slirskydd

Skogstinsen  
#432584 Någon som kan hjälpa mig. Jag har ett par 18.4-38 piggkedjor liggandes, men däcken de ska sitta på är 16.9-34. Så finns det någon som vet om de passar? De blir för långa med hur mycket är det som är frågan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).