Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11289 inlägg 2309365 visningar 391 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Darius  
#409833

Hej,
Vet ej om jag gör rätt nu, haha

Såg att du hade beställt en 390xpg från bernö i Sandviken.
Har precis lagt undan en till detta förmånliga pris.

Är du nöjd med sågen och fick du den såg som annonsen avsåg?

Vh

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Darius  
#409834 Tja Hema.

Såg att du köpt en såg via bernö i Sandviken.
Har precis lagt undan en 390xp jag också till detta fantastiska pris som verkar för bra för att vara sant.

Är du nöjd med köpet och fick du den såg som annonsen avsåg?

Vh

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409866
Säcksäck

Säcksi Baby, köpte de tre sista förp 1,5kbm säckarna från Lakkapää konkursen
och eftersom konkursköparna inte hade den i prislistan så började ett gissande och ringande till chefer osv
innan en tog tag i saken och sålde de till mig för 15:-/säck.
Nåjo, det gick ju bra.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

TheJo  
#409880 Fick hem en betesputs idag, Bonnet EFGC 195cm.
Hoppas den ska fungera bra, iaf tillräckligt för att Jordbruksverket ska vara nöjda :roll:

15-20ha som ska hållas efter till en början.


Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Eerik  
#409926

Efter att ha gått runt i ett par Jonsered-byxor ifrån -98 och ett par minst lika gamla stövlar som dessutom var en storlek för stora så var det dags att uppdatera sig lite idag. Har kollat runt mycket här på forumet och läst vad folk tycker om olika utrustning och när jag åkte till handlaren idag var jag rätt säker på vad jag ville ha. Husqvarnas Technical Extreme-ställ och ett par Stihl GTX-kängor på fötterna verkade vara det ultimata valet. Det blev precis tvärt om. Jag vurmar en hel del för Husqvarna men när jag provade Stihls X-fit ställ blev jag såld. Det sitter som en smäck på mig. Trodde inte det skulle skilja så mycket i passformen mellan dom men på mig är det verkligen stor skillnad, Husqvarnas TE-byxa känns rent av klumpig i jämförelse. Längtar till att få komma ut och testa det i fält. Husqvarnas sågskyddskänga Technical är jag också mycket förväntansfull på, den är ju stel och jävlig nu innan man gått in dom men tycker dom sitter riktigt bra på min fot, känns lite nättare och smidigare än Stihls också.
Förutom det så blev det ett röj-ställ ifrån Husqvarna, fick kompensera lite för Stihl-sveket :wink: , en 550 XPG, Husqvarnas Technical-hjälm samt ett nytt verktygsbälte och ett par handskar.
Känner mig mycket nöjd med mina val och hoppas inte jag får några tråkiga överraskningar när man börjat använda allt :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#409952
Darius skrev:

Hej,
Vet ej om jag gör rätt nu, haha

Såg att du hade beställt en 390xpg från bernö i Sandviken.
Har precis lagt undan en till detta förmånliga pris.

Är du nöjd med sågen och fick du den såg som annonsen avsåg?

Vh

Hej.

Ptja, först stod det 390xpg, men det blev ändrat (tryckfel) till xp (utan värme) men jag tyckte det vart billigt iaf. Visste från början att den skulle va några år (3-5), då den legat på lagret.

De hade kört in/justerat sågen som utlovat och går bara bättre och bättre. En liten fadäs var garantiavtalet, som fick kompletteras i efterhand, dock utan något problem. Bra och trevliga att ha o göra med.

En nackdel med sågen är placeringen av chockreglaget, väldigt lätt hänt att man råka trycka in den när man ska starta med sågen mellan bena och då kan man dra sig trött.. :) Men nu vet jag om det och håller bättre koll på reglaget och då startar den så snällt så. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Darius  
#409958 Ok, så det är en XP alltså och inte en XPG.
Är det bara värmen i handtaget som skiljer dom två modellerna åt?

Ska ju såga brädor med den med Logosol Big Mill Timmerjigg.
Är denna ett bra val då?

Priset känns i alla fall rätt. Såg någon annan handlare som hade den för 10.800kr

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#409959
Darius skrev:Ok, så det är en XP alltså och inte en XPG.
Är det bara värmen i handtaget som skiljer dom två modellerna åt?

Ska ju såga brädor med den med Logosol Big Mill Timmerjigg.
Är denna ett bra val då?

Priset känns i alla fall rätt. Såg någon annan handlare som hade den för 10.800kr

Mig veterligen är det bara värmen ja, eventuellt att det kan vara tvåstegsvärme men även förvärmare, men det tror jag inte du har nytta av vid stocksågning. Min hade den mindre luftburken/kåpan (smidigare tycker jag).

En 390 ska duga gott till en Logosol. Denna säljs komplett med 18“ o kedja för kapning, annars säljs minst 390 och 3210 utan svärd vanligtvis. Samt så antar jag att du både ska ha längre svärd och klyvkedja.

Men varför inte använda kedjekitet till vedkapning av de grövre bitarna. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Darius  
#409964 Jag tänkte bara beställa 70cm svärd och 10graders kedjan för jag har hört att den kedjan är bättre att klyva med. Sen försvinner det ca 15 cm av svärdet när jiggen är monterad på sågen så 18" svärd som ingår kunde jag Max såga ca 30 cm stockar med. Har två grova ekar liggandes på tomten så ett längre svärd är ett måste då jag har 1 beställning på ett slab table i ek.

Men det är ett tag tills dess då torktiden tillkommer.

Sen givetsvis så kommer jag använda 18" svärdet som ingår för det lär väl kapa fort som attans med, antar jag.

Tyckte så bra om priset, inkl svärd och kedja.

Bilden dom har på blocket på 390.an XP, ser den ut så eller är bilden också missvisande då du nämnde att sågen var ny men legat på lager i 3-5 år.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#409968 Kåpan ovanför draghandtaget är lägre, mer lik en vanlig såg. Bilden visar årets model av 390 med den högre kåpan med plats för det stöttre luftfiltret och den är väl endast också xpg. Tror vi får skylla på att det kan vara svårt att finna en korrekt bild på hva:s hemsida.

Skulle du vilja "bygga om" till stort luftfilter är det nog inga problem. Smaken är som röven, klöven. Ser man bara till att hålla luftfiltret rent, så räcker nog det mindre gott.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Darius  
#409969 Ah ok, tror jag gillar att kåpan är lite mindre.
Tycker att sågen på bilden ser lite stor och klumpig ut.
Sen är ju vikten trots allt densamma men känslan blir nog lättare.

F-n va man vill sååååga nu då.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#410731 Lite nya jobbtröjor och lite kilar.




Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Ferguson system  
#410760 Nytt 12" sverd på lille Stihl'en

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#410764
Ferguson system skrev:Nytt 12" sverd på lille Stihl'en

Kort å knubbigt. :wink: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Ferguson system  
#410770
Erre skrev:
Ferguson system skrev:Nytt 12" sverd på lille Stihl'en

Kort å knubbigt. :wink: :smile:


Ja :smile: .

Fikk prøvd det i dag på seksjonsfelling. Fungerte bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).