Skogsröjning

Strands röjklinga

198 inlägg 152821 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

alias  
#410637 Vet andra som lämnat in röjsåg med monterad Strandsklinga på och fått kommentaren att Hva inte godkänner dessa. Sen kom tillägget från serviceteknikern om att det kanske hade att göra med att Strands inte velat skriva något avtal med Hva (vet inte sanningshalten i detta, men det skulle förklara en del om det vore så).

MVH
Alias

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

isteskog  
#410640 Hos Åkes Motor i Delsbo säljs både Husqvarna och Strandklingor i samma butik. Inget problem där tydligen .... :???:

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Erre  
#410720
forest. skrev:Vad använder ni för fil när ni filar strandklingor?

deras egna eller går det lika bra med Hva filmall? och filar ni båda tänderna och ryggen eller hur när?

@forest
Jag använder hva filmallen. Enligt Åke strand själv ska man inte låta den löpa uppe på utan den ska vinklas ner.
Senast redigerad av Erre mån 03 okt 2016, 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410722
alias skrev:Vet andra som lämnat in röjsåg med monterad Strandsklinga på och fått kommentaren att Hva inte godkänner dessa. Sen kom tillägget från serviceteknikern om att det kanske hade att göra med att Strands inte velat skriva något avtal med Hva (vet inte sanningshalten i detta, men det skulle förklara en del om det vore så).

MVH
Alias


Vi får iaf nya strandklingor på de röjsågar vi köper hos husqvarna återförsäljaren här uppe! Röjjarna vägrar att köra med annat nu när de testat strandklingorna....

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410727
Erre skrev:
forest. skrev:Vad använder ni för fil när ni filar strandklingor?

deras egna eller går det lika bra med Hva filmall? och filar ni båda tänderna och ryggen eller hur när?

@forest
Jag använder hva filmallen. Enligt Åke strand själv ska man inte låta den löpa uppe på utan den ska vinklas ner.

Fick rekommendationen att låta mallen löpa på föregående tand. Men det lilla jag kört så tycker jag att den hugger och sågen får svårt att orka med. Som du säger ska den nog vinklas ner något men hur mycket är lagom?

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

Erre  
#410729 Busholle
Precis så fick jag visat.

Jättedåliga bilder. Försökte bara få med hur filen ska vinklas

1475517798_dsc_3125.jpg


1475517804_dsc_3126.jpg

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Elfving  
#410730
SkogsGotte skrev:
alias skrev:Vet andra som lämnat in röjsåg med monterad Strandsklinga på och fått kommentaren att Hva inte godkänner dessa. Sen kom tillägget från serviceteknikern om att det kanske hade att göra med att Strands inte velat skriva något avtal med Hva (vet inte sanningshalten i detta, men det skulle förklara en del om det vore så).

MVH
Alias


Vi får iaf nya strandklingor på de röjsågar vi köper hos husqvarna återförsäljaren här uppe! Röjjarna vägrar att köra med annat nu när de testat strandklingorna....

Detta måste vara en åf som vet vad han säljer och förstår skillnaden mellan reklamsnack och faktisk funktion! Kunden skall ha det bästa, oavsett logotyp på förpackningen.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

jannee  
#410735 Vill klingan hugga, fila då 15 grader i stället för 0 grader. Kör man grovt och inte har en stark motor bör man gå ned till 15 grader, skär då betydligt mjukare.
För att nyttja klingan bäst bör du använda dig av en 5,5 mm rundfil. Värt att också tänka på är att större spånvinkel (höknäbb) = klingan skär bättre men hugger också lättare.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

röjjare  
#410854 Nån fler än jag som hållit i strands filmall?

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

alias  
#410856
röjjare skrev:Nån fler än jag som hållit i strands filmall?


Nope, filar på frihand och tycker det funkar helt OK.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Strands röjklinga

värmSkog  
#411019
röjjare skrev:Nån fler än jag som hållit i strands filmall?


Har jämt börjat med strands filmall, Har tidigare kört med den som husqvarna säljer

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411191 Bra info, det blir att beställa en mall. Såg att den var ny för året så jag har väl inte hängt med.

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449373 Artikel idag om Strands röjklinga. Han häller på att utveckla en klinga som ska klara en hel dags
arbete utan filning.
En större tillverkare ska enligt artikel använda sig av strandklingan.
http://corren.se/nyheter/ake-slutar-int ... 82206.aspx

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

adahlm  
#449380 Större mellaneuropeisk? Stihl? Finns det fler stora i mellaneuropa?

Avatar Fallback

Re: Strands röjklinga

Hema  
#449382 Spännande nyheter! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).