Trädfällning (arborist)

Ringbarka asp nära hus

9 inlägg 23646 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ringbarka asp nära hus

Kvisten_  
#410686 Tjena har en dunge på 5 aspar som står intill huset ca 10m ifrån. Asparna ca 20-25cm bhd. Vågar man ringbarka dessa? Blir ringbarkade träd mer riskabla att vindfällas?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ringbarka asp nära hus

jannee  
#410691 På sikt faller ALLTID ett ringbarkat träd, Kan ta allt från 5 till 20 år och det faller oftast åt det håll det lutar - tyngdkraften. Även stark vind kan få omkull trädet.
Kortsiktigt 2 till 3 år kommer risken INTE att öka men därefter.....

Avatar Fallback

Re: Ringbarka asp nära hus

åberg  
#410692 Antar att syftet med ringbarkningen är att slippa rotskotten som annars kommer upp i ofantligt antal. Ett annat sätt att slippa dessa är att fälla asparna direkt och använda Ecoplug. Borra hål i stubben med rätt diameter och djup, stoppa i pluggar, slå till med hammare, klart!

http://www.ecoplug.se/

Användarvisningsbild

Re: Ringbarka asp nära hus

JensSkoog  
#410784 Nära hus skulle jag inte göra det. Har användt metoden i skogen, men gillar den inte, eftersom träden kan komma ner när man minst väntar det, och om man ska fälla döda aspar kan det bli svårt att få gjort jobbet på tryggt sätt. Död asp ger dårlig brytmån och den knäcker snabbt. Bättre att ta dom ner direkt och använda ecoplug.

Användarvisningsbild

Re: Ringbarka asp nära hus

Kohult  
#410795 Fäll dom , men lämna högstubbe i brösthöjd , vänta i ett par år o fäll stubbarna sen
Har funkat för mig med god framgång

Avatar Fallback

Re: Ringbarka asp nära hus

axwell  
#410806 Det tar mer än 1 år innan dom blir döda och därmed farligt spröda, kanske 3 år.
Vill du ha dom stående i tre år, halvdöda ?

Kohult skrev:Fäll dom , men lämna högstubbe i brösthöjd , vänta i ett par år o fäll stubbarna sen
Har funkat för mig med god framgång


Det här fungerar snabbare, gör stubben så hög som möjligt under första grenvarvet.

Användarvisningsbild

Re: Ringbarka asp nära hus

Kvisten_  
#410853 Tacksam för svaren! Får väl testa med ecoplug.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ringbarka asp nära hus

jannee  
#410875 En blandning av Roundup och glykol fungerar också till 100%, bara man penslar stubben DIREKT efter fällning, absolut INTE vänta en dag eller så :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Ringbarka asp nära hus

Göt  
#410883 Min morfar penslade med svavelsyra men det var på 50-talet. Roundup är modernare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).