Öppna kategorin

Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

33 inlägg 9123 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Myndighet skrev felaktigt över min skog till annan ägare

värmSkog  
#410611 Tänkte höra om det är fler som inte kommer in i kartprogrammet i mina sidor på skogsstyrelsens hemsida?
När jag startar programmet så står det att jag måste välja en fastighet, Men det finns ingen fastighet att välja. Det kunde vara kul att veta om det är samma för fler eller om det bara är för mig det inte funkar.

Edit (Fredrik): Bytte rubrik på denna tråd eftersom den drastiskt ändrade karaktär när Värmskog blev varse att någon av Sveriges myndigheter felaktigt skrivit över hans skogsfastighet på en annan ägare (läs längre ner i tråden).



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

Fredrik Reuter  
#410612 Kanske har de hittat en bombmurkla?
Nej, ursäkta, det var ett dåligt skämt, skyller på att det är måndag morgon.

Skogsstyrelsen har ju precis uppdaterat verktyget och lagt in virkesvolym, kanske har det blivit något strul i samband med det. Loggar du in med bank-ID?

https://via.tt.se/pressmeddelande/mojli ... eId=787232

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

värmSkog  
#410616 Hej.
Ja det stämmer att jag loggar in med bank-id.
Karttjänsten funka för ca en månad sedan och nu har det inte funkat på ca två veckor.
Är det samma för någon mer så får ni gärna skriva

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

axwell  
#410628 Nej dessbättre, det fungerar som vanligt med Bank-ID

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

Fredrik Reuter  
#410631 Testa med en annan webbläsare alt. rensa all data inkl cookies som finns i den du använder.
Har de gjort en uppdatering så kan du haft otur att få korrupt data i din webbläsare, då kan det hjälpa med ovanstående.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

värmSkog  
#410642 Nu ska ni få höra :surp:

Strax efter att jag skrev inlägget så ringde skatteverket. "Hej jag ringer från skatteverket, Jag vill bara informera dig om att du inte längre äger någon fastighet"

Jag "Vad i helvete är det du säger??!!"

Orsaken till detta är tydligen att.. En gubbe som arrenderar en sommarstugetomt på min mark avled för ca ett år sedan. Då skulle arrendeavtalet skrivas över på hans fru, Här blev det tydligen nått fel troligtvis i något papper nånstans. Så hela fastigheten skrevs över på denna änka :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410643 Har nämnda änka rent av fått lagfart på din fastighet?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

Fredrik Reuter  
#410644 Vad i hela friden!
Detta får du mer än gärna hålla oss uppdaterade på och vi är nog många som ställer upp och hjälper dig om du vill ha det.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

värmSkog  
#410647 Jag vet inte så mycket av vad som har skett än. Har pratat med lantmäteriet och dom kom ihåg att dom hade fått in något papper som egentligen skulle till skatteverket, Så lantmäteriet skickade bara dom papperna vidare till skatteverket.

Lantmäteriet håller just nu på och försöker fixa till detta.

Tycker ändå att det är märkligt att det inte har kommit en massa följdpapper? För så himla enkelt kan det ju inte vara att skriva över hel fastighet på någon utan massa papper inblandat :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410662 Man behöver bara skicka in ett underskrivet köpebrev. Tror inte du skall oroa dig, sådant här går säkert att lösa utan att du drabbas.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

alias  
#410664
Mangan skrev:Man behöver bara skicka in ett underskrivet köpebrev. Tror inte du skall oroa dig, sådant här går säkert att lösa utan att du drabbas.


Jag hoppas att din optimistiska bedömning av läget är korrekt.

Jag är ändå orolig att det inte går så lätt som det borde att få ett fel tillrättat, om det är en myndighet som begått felet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

ananders  
#410666
alias skrev:
Mangan skrev:Man behöver bara skicka in ett underskrivet köpebrev. Tror inte du skall oroa dig, sådant här går säkert att lösa utan att du drabbas.


Jag hoppas att din optimistiska bedömning av läget är korrekt.

Jag är ändå orolig att det inte går så lätt som det borde att få ett fel tillrättat, om det är en myndighet som begått felet.

MVH
Alias


Ringde skatteverket i sommras och fick då veta att en myndighet inte kan göra fel :surp: .

Hoppas att det löser sig för dig värmskog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

Huggar Herman  
#410671 Det låter ju helt sinnessjukt! :shock:
Myndigheterna borde ju ha någon form av koll mot den tidigare ägaren så att denne inte förlorar äganderätten utan att veta om det. Hoppas verkligen att det löser sig för dig utan för mycket strul.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

värmSkog  
#410677 Ja detta är mycket märkligt. Jag tror säkert att det kommer lösa sig men man blir ju ändå lite oroad när något sådant händer som man knappt tror är möjligt.

Jag är iaf glad för att skatteverket ringde, Annars hade det ju kanske kunnat gå rätt lång tid innan jag blivit varse detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens kartprogram (mina sidor)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410709 Det är rätt styrt av lagar hur det sall gå till att överföra en fastighet. Men nu hade det ju blivit fel ändå, så vad hjälper det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).