Motorsåg och handhållet

Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

65 inlägg 34188 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Elfving  
#410292
LageB skrev:
Vi har en skogsplätt vid vårt sommarställe med tall, gran, ask, ek, asp bl.a ett 15-tal stortallar med 70-90cm stamdiameter som kommer bli ved, dvs jag beöver kubba up dessa tallar till ca 30cm längder.


15 stortallar borde sågas till virke och inte kubbas upp! Försök hitta någon med portabelt sågverk som kan hjälpa dig. Aspen får du gärna myselda med, det har jag inget emot...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410442
Elfving skrev:
15 stortallar borde sågas till virke och inte kubbas upp! Försök hitta någon med portabelt sågverk som kan hjälpa dig. Aspen får du gärna myselda med, det har jag inget emot...


Håller med dig Elfving. Det känns inget vidare att behöva kubba upp dessa giganter. Svårhanterligt är det också.

Tyvärr, vårt lantställe ligger på en mälar-ö. Jag har kollat med olika transportfirmor och det skulle kosta för mycket. Minimum 30,000 kr med pråm från ö till fastland, sedan tillkommer övrig transport & omlastning... :-(

Minisågverk? - du menar typ logosol? Hursomhelst problemet med transporter kvarstår om jag inte ska ha en brädgård på tomten för evig tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Elfving  
#410459 Jag skulle ha lämnat tallarna till eventuella byggprojekt på ön framöver. Vem vet, du kanske vill bygga ut stugan om fem år och då är det bra med virke som går att såga på platsen! En tall i den storleken är imponerande och prydlig, låt dem hellre stå än göra ved av dem.
Det är inte enkelt att såga de dimensionerna med logosol (väger enormt, tunga moment att arbeta med stockarna). Men det går bara man ställer för sig!

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

jannee  
#410461 Du gör HELT rätt som sågar ned tallarna i den takt du behöver ved. :grin:

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410470 Platsen där tallarna står ska markplaneras och ett hus ska stå där nästa år. Annars hade tallarna naturligtvis fått stå kvar. Tallarna är jättevackra och jag har en massa andra träd att använda till ved.

Vi är ganska mycket off-topic nu, eller hur? :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

JensSkoog  
#410485
LageB skrev:Vi är ganska mycket off-topic nu, eller hur? :-)

Off-topic är inte okänd på Skogsforum, men oftast lär man mycket av det ochså.

Nu hoppas jag du njuter din nya såg och ger lite recension när du kubbat upp hela högen :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410492 eg og eller egentlig min arbeisgivar har bestilt saga eg skreiv om lengre oppe i tråden, satsar på å få ho denne veka som kjeme.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410581 You sexy little thing... 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410623 Tyvärr. Tyvärr.

INTE nöjd, milt uttryckt. Efter fotot så var jag så lycklig, nu skulle det invigas. Motorn startade jättebra första gången, jag varvade upp några gånger försiktigt (långt från högsta varv) men den stannade sedan på tomgång. Startade igen (perfekt) och varvade upp försiktigt och sedan puttrade den på bra på tomgång. Stannade den för att förbereda riktig sågning på några stockar.

Sen gick den inte igång. Höll på halva dagen att dra (nära hjärtattack). Helt omöjligt. Blir till att lämna tillbaka den. Min gamla lilla Stihl har jag ALDRIG någonsin haft startproblem med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Blivande snickare  
#410627 Tankat?

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410629
Blivande snickare skrev:Tankat?


Haha - bra fråga. Svar ja. Fulltankat med Aspens tvåtaktsbränsle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Blivande snickare  
#410636
LageB skrev:
Blivande snickare skrev:Tankat?


Haha - bra fråga. Svar ja. Fulltankat med Aspens tvåtaktsbränsle.

Man måste ju börja från grunden :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Ferguson system  
#410646 Sikker på at du gjør rett når du skal starte den?

De nye sagene med en felles startknapp og med elektronikk er litt følsomme på det området. De bruker også litt tid når de er nye på å justere inn forgasseren og for at alt skal kjøres inn. Det er ikke uvanlig at 550 og 560 stopper på tomgang når de er nye, men dette skal bli borte når de er skikkelig kjørt inn.

Start kald: 1. Choke ut og opp.
2. Trykk ned dekomp.
3. Prime 5-6 ganger.
4. Dra til den tenner en gang.
5. Trykk choke ned et klikk.
6. Trykk ned dekomp og dra i snora til saga går.
7. La saga gå på halvgass i 30-60 sekunder.

Start varm: 1. Dra choke ut og opp for så å presse den ned igjen (aktiverer halvgass)
2. Trykk ned dekomp.
3. Dra til saga starter.
4. La saga gå på halvgass i 10-30 sekunder.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410648
Blivande snickare skrev:
LageB skrev:
Blivande snickare skrev:Tankat?


Haha - bra fråga. Svar ja. Fulltankat med Aspens tvåtaktsbränsle.

Man måste ju börja från grunden :mrgreen:


För oss som sett filmen motorsågen så var det en högst relevant fråga. :wink:

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfrågor / Husqvarna 560 XP

LageB  
#410654
Ferguson system skrev:Sikker på at du gjør rett når du skal starte den?


Start varm: 1. Dra choke ut og opp for så å presse den ned igjen (aktiverer halvgass)
2. Trykk ned dekomp.
3. Dra til saga starter.
4. La saga gå på halvgass i 10-30 sekunder.


Tack Ferguson :-)

Jag förstod inte syftet med att dra choken "upp och ned" men nu fick jag det förklarat - att det aktiverar "halvgas".

Betyder detta att den går på halvgas automatiskt tills jag rör gasen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).