Skogsmiljö och Trädlära

Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt dito

69 inlägg 19710 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#409627 Om vi nu ska importera, så är det väl bättre att stödja ekologiskt jordbruk, så att även deras jordbruk går åt rätt håll, än deras konventionella jordbruk?

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409632 Finns två effekter av ekologiskt jordbruk jag gillar. Dels att man måste ställa in sig på att samarbeta med naturen. Det går inte bara att hålla helt rent från ogräs utan en del måste man acceptera men ogräsbekämpa måste man göra och det med rätt metod vid rätt tidpunkt. Överhuvudtaget blir man mer av trädgårdsmästare som går runt och ser problemen och åtgärdar på bästa sätt. Sedan är det en arbetsmiljöfråga för mig, men med rätt arbetsteknik är det knappast ett problem.
Giftinnehållet i maten tror jag är totalt oviktigt. Dels finns det inga rester i det allra mesta om man gör på ett sunt sätt, dels så tror jag mixen av naturliga molekyler i maten är minst lika oförutsägbar som enstaka molekyler av bekämpningsmedels nedbrytningsprodukter.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409640
Hema skrev:Om vi nu ska importera, så är det väl bättre att stödja ekologiskt jordbruk, så att även deras jordbruk går åt rätt håll, än deras konventionella jordbruk?

Det är väl bättre att minska importen och odla mer i Sverige?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#409689
Niking skrev:
Hema skrev:Om vi nu ska importera, så är det väl bättre att stödja ekologiskt jordbruk, så att även deras jordbruk går åt rätt håll, än deras konventionella jordbruk?

Det är väl bättre att minska importen och odla mer i Sverige?
/Niklas

Jo, men det var inte jag skrev eller menade. Ta t.ex bananer, ett tydligt val man kan göra vid import. Ekologisk eller icke dito.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

dagaman  
#409704 De som skrivit rapporten det hänvisas till i den debattartikel som startade tråden, är inte helt eniga om slutsatserna.
http://www.dn.se/debatt/repliker/slutsatsen-saknar-stod-i-var-rapport/

Tyvärr är det ju vanligt att man tar till sig enbart sånt som stödjer de egna åsikterna och blundar för resten. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409713
Hema skrev:
Niking skrev:
Hema skrev:Om vi nu ska importera, så är det väl bättre att stödja ekologiskt jordbruk, så att även deras jordbruk går åt rätt håll, än deras konventionella jordbruk?

Det är väl bättre att minska importen och odla mer i Sverige?
/Niklas

Jo, men det var inte jag skrev eller menade. Ta t.ex bananer, ett tydligt val man kan göra vid import. Ekologisk eller icke dito.

Med tanke på att alternativodlad ger ungefär halva skörden, så är det nog rätt relevant, anser jag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#409755 Jag vill inte ha/äta besprutad mat. Jag kan lätt betala dubbla priset på bananer, jag behöver inte äta banan varje dag. Kan äta ekologiskt svenskodlade äpplen/päron andra dagar.

Jag tycker jordbruket ska vara hållbart och för mig tycker jag att det går före kortsiktigare kapitalistiska intressen. Välmående framför så billig mat som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409757 Personligen håller jag konventionellt jordbruk som betydligt mer uthålligt och miljövänligt än alternativodlad jordbruk.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 28 sep 2016, 20:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

röjar kalle  
#409758
Hema skrev:Jag vill inte ha/äta besprutad mat. Jag kan lätt betala dubbla priset på bananer, jag behöver inte äta banan varje dag. Kan äta ekologiskt svenskodlade äpplen/päron andra dagar.

Jag tycker jordbruket ska vara hållbart och för mig tycker jag att det går före kortsiktigare kapitalistiska intressen. Välmående framför så billig mat som möjligt.

Kan inget annat en hålla med :-BD

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Hema  
#409766
Niking skrev:Personligen håller jag konventionellt jordbruk som betydligt mer uthålligt och miljövänligt än alternativodlad jordbruk.
/Niklas

Då är vi överens om att ha olika åsikt och det är ju inget fel i det. Kanske ligger sanningen någonstans mitt-i-mellan. :)

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409769
Hema skrev:
Niking skrev:Personligen håller jag konventionellt jordbruk som betydligt mer uthålligt och miljövänligt än alternativodlad jordbruk.
/Niklas

Då är vi överens om att ha olika åsikt och det är ju inget fel i det. Kanske ligger sanningen någonstans mitt-i-mellan. :)


Jo, olika åsikter har vi nog i sakfrågan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

JensSkoog  
#410430 Intressant från Norsk radio:

Økologiske tær er ømmere enn konvensjonelle

https://www.nrk.no/ytring/okologiske-ta ... 1.13156438

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412317 Ekologiskt växer med vilseledande marknadsföring http://www.atl.nu/debatt/eko-vaxer-med- ... adsforing/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412517 Ekologiska ägg är tre gånger giftigare än konventionella ägg http://www.atl.nu/lantbruk/ekoagg-tre-ganger-giftigare/ och http://www.lantbruk.com/lantbruk/hogre- ... r-i-ekoagg
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ekologiskt jordbruk är inte mer miljövänligt än vanligt

bjed0001  
#412579 Då hönsen fått Östersjöfisk som foder. Fisk med förhöjda värden av PCB och dioxiner. Resultat av industriutsläpp men dioxiner har också används i bekämpningsmedel i det konventionella jordbruket.
Med andra ord visar detta ännu tydligare varför det är viktigt att minska mängden gift vårt samhälle producerar. Det är ju inte rimligt att du ska bli förgiftad av att äta östersjöfisk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).