Bilar

Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

43 inlägg 47022 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

bgl  
#326310 Hej Fredrik
Jo välladdad finns lite drag i bilen, men här hade den körts norrut i kraftig motvind å närmast fullgas några mil när den kroknade. Jag skrev ett frågetecken på sista meningen om batterierna, behöver inte vara urladdning som var problemet, kanske någon slags överhettning eller reglerfel på just denna bil. Den var i alla fall slak resten av vägen till Sundsvall. Hem på kvällen fanns lite vind-medvind så då märktes inget speciellt.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Tikka  
#326326 Hej
Till skillnad från den teknik Toyota/Lexus använder i sina el-hybridbilar regenereras ingen ström under färd till HV-batteriet på Mitsubishi Outlander.
När HV-batteri är utladdat ger bara bensin motorn kraft vilken också lär vara törstig som en " kalv". :wink:

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Hema  
#326339
åberg skrev:Sen måste man komma ihåg att bromsa ordentligt med jämna mellanrum för att inte skivorna ska rosta.
För mig är det bromsoken (Men det är klart är det inte det ena så är det de andra..) som börjat kärva för att man motorbromsat lite för mycket, så att oken knappt använts .(handhavandefel ja jag vet )

Jag började motorbromsa efter att lampan för slinta bromsbelägg började lysa och jag behövde skjuta upp bytet någon månad eller två (tänkte passa på och byta alla skivor och belägg, samt, vid kontroll fanns det ju trots allt en hel del kvar på bromsbelägget) Kanske lite därför som jag inte gillar automatare, där det inte går att motorbromsa, samt att körkänslan blir mer att du äker med, snarare än att det är du som kör.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Hema  
#326340
bgl skrev:Jag har inga detaljer, det var en lånebil/demobil för dagen. Vid omkörning av långtradare på motorvägen blev kombinationen av motvinden och luftströmmen så olustig med den låga motoreffekten att resten av färden gjordes i lä bakom lämpliga lastbilar.Att farten sjunker vid omkörning av stora lastbilar känns mycket obehagligt, den som är tillräckligt gammal för att ha kört VW-bubbla kan intyga detta. Dessutom känns det osäkert med en bil som verkar få sämre prestanda efter att ha körts några mil på närmast fullgas, kan det vara när batterierna blir tomma som förmågan minskar?

Klart om effekten i batterierna sänks för mycket, så borde möjligheten att använda elmotorerna minska, kanske var det något fel på generatorn? Men hur som helst så vaar det både smart och miljövänligt att ligga och slipstreama bakom lastbilarna. :) Kanske så de har tänkt.. :)

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

åberg  
#326361
Tikka skrev:Hej
Till skillnad från den teknik Toyota/Lexus använder i sina el-hybridbilar regenereras ingen ström under färd till HV-batteriet på Mitsubishi Outlander.
När HV-batteri är utladdat ger bara bensin motorn kraft vilken också lär vara törstig som en " kalv". :wink:


Jaha ja, då är det ju inte så konstigt om den blir lite loj efter ett tag. Batterierna kan inte ge nåt tillskott när de är tomma, klart det märks vid omkörning när en tredjedel av toppeffekten försvinner.

Att sen bilar med stort vindfång vill slingra och kränga när man kör om långtradare i hård vind är inte direkt relaterat till hybridsystemet.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

jannee  
#326366 Bränsleåtgång Stockholm - Sundsvall, respektive Sundsvall - Stockholm. Vore intressant att få dem uppgifterna.
Eller kan meningen vara att man ENDAST ska köra kortsträckor - upp till 5 mil åt gången.
Enligt reklamen ska den gå på 0,5 liter milen men det lär ju inte alls stämma.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

bgl  
#326368 Jag har just pratat med en bekant som kör en sån här ibland på jobbet. Det kräver uppenbart att föraren lär sig funktionen, inte minst när batterierna blir svaga vid snabb landsvägskörning eller körning med husvagn. Det behövs mer detaljkunskap för att göra bilen rättvisa! Jag är inte spekulant , men den som är ska pumpa en försäljare på bilens funktion.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Hema  
#326371 Det låter som om att en större motor vore på sin plats.

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Fredrik Reuter  
#327883 Hej,
Jag var tvungen att kolla lite mer ingående på detta och har pratat med säljare och även en ägare av en ny PHEV.
På iaf 2015 modeller av Outlander PHEV så ska det enl utsago alltid finnas minst 20% batterikapacitet, detta för att kunna ge max kraft vid omkörningar osv. Går det under 20% så ska då alltså automatiken gå in och bensinmotorn laddar batterierna.

Ang förbrukningen så vore det intressant att se mer siffror på detta. Enligt reklamen så ska den ju dra 0,19l/milen (viktad förbrukning), men det kan ju inte gälla på ex långresor. Fem mil max på batteri sedan är ju resten bensindrift.
Det är kanske därför de inte verkar rikta in sig på köpare som kör långa sträckor?

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Hema  
#327894
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag var tvungen att kolla lite mer ingående på detta och har pratat med säljare och även en ägare av en ny PHEV.
På iaf 2015 modeller av Outlander PHEV så ska det enl utsago alltid finnas minst 20% batterikapacitet, detta för att kunna ge max kraft vid omkörningar osv. Går det under 20% så ska då alltså automatiken gå in och bensinmotorn laddar batterierna.

Vad är en omkörning för bilen och hur märker den vad det är som gäller, samt kan det vara så illa att allt över 120km/h är "omkörning"? Och slutligen hur fort klarar bilen köra på bara bensinmotorn?

Många frågor och jag riktar dem inte direkt till dig, utan till de påstående som du fick. Jag tycker det låter luddigt.

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Fredrik Reuter  
#327919 Hej,
Jag kan försöka luska lite i detta också.
Det jag märkte när jag testade var att allt verkar gå i etapper på något konstigt sätt. Prövade ex en kick-down och då händer det saker under motorn, den låter då ganska mycket mer och man hör att bensinmotorn får en annan inställning.
Kraften tyckte jag var tillräcklig, visst, inte i stil med Volvo D5 eller värre, men bättre än en 1,6 Caddy...

Kanske mest svammel ovan, men som sagt, jag ska se om jag kan luska lite mer.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Trolle_T  
#410169 Nu är en PHEV Outlander -17 beställd, som förmånsbil :lol: :lol: :lol:
Skall bli fantastiskt att susa fram å tillbaks till jobbet BARA på el. Å spännande å se hur långt man klarar sig på el & hur framdriften fungerar på lite sämre vägar :-)
(Vill inte vänta i 1,5månader till leverans)

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

ryared  
#410255 Har en outlander -16 nu sedan i mars och kört snart 2000 mil.
Har en kompis som kör en tesla. Tesla säger att den räcker dryga 50 mil. Den räcker i snitt dryga 30.
Min bil skall gå 5,2. Den i snitt räcker 3,5.
När jag testade och körde landsväg och körde 70-80 då räckte den 4,8 och det var 25 grader ute då batterierna mår som bäst.
Att den skulle dra 1,9 liter milen är rena drömsiffror enligt mig. Vilken sträcka är det baserat på?
Kungsbacka Kolmården 1 liter milen( låg iofs mycket i 120-130)
Kungsbacka halmstad fram och tebax med hästsläp1,5 liter milen.
Kungsbacka-Borås 1,4 liter milen.
Så har du husvagn eller bilsemestrar så är den ju helt värdelös.
Känns också som den är riktigt svag. 1500 kg på kroken sägs det. Men det stämmer inte. Fullt med laddning och den orkar inte ens spinna loss på grus.
Så bra dragbil är det inte. Får köra lite mindre lass.
Nu kanske ni undrar varför jag köpte den överhuvudtaget men Positivt är
Ekonomiskt.
Bilen jag hade innan en dodge nitro. Samma storlek, tycker iofs att outlandern rymmer lite mer.

Förmånsvärde 1900, dryga 10000 på nitron.
Försäkring låg på 14000 kr på nitron och 6000 på outlandern.
Nitron hade jag 4000 kr i mån på bränsle. Nu är det en 500.
Skatten på nitron va 8500 kr. Outlandern är 0 kr nu i fem år och sedan är den nog väldigt låg med tanke på att det är en miljöbil.
Så det är mycket pengar att tjäna. Sedan vill jag inte kritisera Fredriks inlägg men livstids garanti på batterierna? Måste ju vara världens bästa garanti i så fall?
Det jag fick förklarat för mig är att efter 8 år så mäter dom upp batterierna. Är det mindre än 80% verkningsgrad så byter dom ut dom. Dock är det ju Mitsubishi som mäter upp dom och det är ju frågan hur opartiska dom är?

Det verkar vara något magiskt med elbilars räckvidd och prestanda enligt el/hybridtillverkarna själva. Jag skulle nog säga att det är ren bluff och båg och det magiska i så fall i det är att dom kommer undan med det. Har hört att dom kommer stämma Tesla i Norge nu pga felaktig räckvidd.
Jag tycker däremot att det är ett vettigt val med outlandern då säkert 95% av min körning är under 5-6 mil och jag laddar även på jobbet och då är det gratis så har man rätt längd på sina körningar så är det klart ett vettigt alternativ.
Hade dock hellre sett att dom skippade kostnadern för bensinarn och lagt den kostnade på batterierna i stället och fått en bil på ren eldrift som går en 30 mil. Skall jag semestra kan jag då i så fall låna lämplig bil eller hyra.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

axwell  
#410280
ryared skrev:Att den skulle dra 1,9 liter milen är rena drömsiffror enligt mig. Vilken sträcka är det baserat på?


Utgår ifrån att du eg. menar 1.9 l/10 mil, dvs 0.2 l/mil. :roll:

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

ryared  
#410369 ja just det :lol: :-BD
Annars kan man lugnt säga att den drar lite mer än utlovat =)) =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).