Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264097 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#410247 Hej stegmaster ! Vreten 1200FW och 1400FW är två väldigt fina skogsvagn som man får med väldigt mycket utrustning för 400 tkr. När jag köpte vagn skilde det ca 50 tkr mellan 10ton Kesla och Vreten vagnarna.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#410249 Ser meget bra ut ,du bli nok godt fornøyd med den om det blir handel,hvem får æren av å dra den?365 eller 6400??

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#410250
Ådii skrev:Åtminstone när vi köpte Farma så fick vi nog armstöd som passade till Grammer-stolen vi har i traktorn. En nackdel med 14tons Farman är att den bara har 17" däck, hade 22,5 på den förra vagnen och den var nog stabilare. Men Farma är ju väldigt kort och lika bred som din Valtra så smidigare vagn till din traktor hittar du nog inte.

Kesla vil 3700kr för frameco 600s armstöden.
Jag har even erbjudande på just den Farma vagnen ochså, och priset blir nästan det samma.
Sen finns det vel några för/bakdeler med båda.
Kesla har LS pump på 150l/min til kran och drift, Farma har en 86l/min gearpump vil jag minnas det var.
Sen har vel Farma lite annat kul att bjuda på, men som jag inte tycker jag har nån nytte av.
Sen ville inte Farma ÅF ta min nuvarande vagn i inbyte, utan jag fick sälja den själv.
Kesla hadde inget problem med inbyte, vilket jag gillar.

Eremiten 74 skrev:Hej stegmaster ! Vreten 1200FW och 1400FW är två väldigt fina skogsvagn som man får med väldigt mycket utrustning för 400 tkr. När jag köpte vagn skilde det ca 50 tkr mellan 10ton Kesla och Vreten vagnarna.

Jo vreten er säkert bra grejor, men dom er inte så vanliga här I Norge, så fick aldrig nåt erbjudande från dom.


Førland skrev:Ser meget bra ut ,du bli nok godt fornøyd med den om det blir handel,hvem får æren av å dra den?365 eller 6400??

6400`n var først det selvsagte valget, med spaker i stolen, men blir det "fastmonterte" spaker så kanske 665 passer like bra.
Det som er viktig, er at det går raskt å ta seg ut og inn, da det blir mye hopping ut og inn av traktoren i løpet av en
dag, når man manuellhugger og vinsjer.
Må vurdere litt hva som blir det smidigste.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410269 De blir lite bråkigt med högersnurr ist vänstersnurr att komma snabbt in och ur hytten, jag byggde om min.

Jag har spakarna i stolen, fördelen är att du inte måste snurra helt bak för att köra kranen, nackdelen är att dom kan var liiite ivägen när du kör annars.
Hyttcomfort har armstöd till grammerstolar med fäste för spakar.

Hur mycket skiljer de i diameter på de 2 olika hjulen?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#410303 Tio cm skiljer det i diametern på dom olika däcken.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Førland  
#410306 Det blir spennende å følge dette framover!!!!,jeg har jo spaker jeg feller opp,med gassdempere under.Spakene fikk jeg gratis på jobb,men kunne godt tenkt meg spaker i stolen,sånn som rotec selger,på sikt blir det nok et bytte av spaker.har du de i stolen er de jo kansje litt iveien ved annen kjøring,det blir jo en vurderings sak.Når jeg går ut å inn ved vinsjing å sånn så "rygger"jeg ut ,har flyttet litt på håndbrekket og tatt bort plasten rundt så det er bedre plass.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410310 Så kan de se ut med spakar i armstöden

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#410311 Det är klart att större hjul är bättre, men hur mycket märker man skillnaden i praktiken? Det är ju drift på kärran. Utan drift märks det stor skillnad även med en ganska liten ökning i diameter.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#410329 Kul med bilder Gnisten83. :grin:
Hur har du löst med spakerna när du har stolen frammåt??
Menar, man kan ju snabbt komma borti en spak så kranen rör sig otillsiktat om inte spakerna er flytt upp bakåt eller elen bruten???
Typ som man har spaken på grävmaskiner som bryter alla rörelser när spaken fälls upp.

Men oavsett så måste vel spakera/armlenen vara så att man vippa upp dom langs med stolen, när man ska bruka traktoren til annat, eller??

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410333 Jo jag dumpar oljeflödet när jag inte kör med kranen, har även brytare på elen som nödstopp.

De går att fälla upp armstöden men jag upplever inte spakarna så mkt ivägen så de gör jag aldrig

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#410361 Just ja, det låt ju vettigt.

Annars: Vet du snurrar stolen mot vänster numera. (som det bordet varit på alla)
Men har du forsökt snurra höger( som orginalet), med spakerna på sitsen???
Min ÅF mente att just detta kunne bli et problem.
Att armlene/spak ville ta imot hydraulikspakerna, så derför mente han fasta spaker monterat bak i hytten passade bäst i dessa hytter.
Har inget emot spaker bak i hytten, men då ska det vara så att man kan snurra sitsen utan att flytta bort spakerna vid varje vändning av stolen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Ådii  
#410365 Det beror på hur mycket spakarna bygger neråt ifall dom tar i hydraulspakarna och hur högt du har stolen och armstöden ställda. Så du kan ju hamna att lyfta dem i "snurrskedet" i sådana fall. Jag har försökt bygga om min sits till vänstersnurr men det går tyvärr inte p.g.a att jag har handbromsen ivägen på golvet.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410367 Hm, lite osäker men har för mej att jag ändrade snurrningen direkt när jag byggde på kranen för jag tyckte de var så avigt att vända mot högersidan.
Digisticken jag köpte har en rätt stor burk under den kan kanske gå emot men jag är osäker.
@Ådii, bygg till elektrisk handbroms :wink:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#410403
Ådii skrev:Det beror på hur mycket spakarna bygger neråt ifall dom tar i hydraulspakarna och hur högt du har stolen och armstöden ställda. Så du kan ju hamna att lyfta dem i "snurrskedet" i sådana fall. Jag har försökt bygga om min sits till vänstersnurr men det går tyvärr inte p.g.a att jag har handbromsen ivägen på golvet.

Har du nån bild på hur det ser ut i din traktor, med spakerna???
Når verkligen armlen med spaker så langt att dom kommer inn över hydraulspakerna när man snurrar?? :surp:
På bilder jag sett, verkar det som spakerna er lika med framkanten på sitsen, så även om det bygger lite mer i bredden, fatter jag inte helt att att spaker i sitsen når så langt, men ska ut och kolla lite på dette i traktoren imorgon.
Ska hitta en bordbit och kolla. :smile:

Gör det nåt med den handbromsen?? Er det inte bara trampa över den. :???:
Men håller med om att el.broms vore kanon. Ser att det finns en del 6000serie som har detta.
Var det et tillval från valmet/valtra då man beställte traktoren????
Hur löser man själva snurringen av sitsen til vänstergång??
Vil minnas vi har haft uppe detta förr, nån som minns var i så fall????

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410425 Vet inte om elhandbroms fanns som tillbehör på 6xxx men de var nog standard på 6x50.
De är en hydralkolv med fjäder där fjädern spänner bromsen när trycket är borta och du släpper bromsen via en elventil och stannar du motorn sä handbromsen alltid dragen!
Den sitter på samma sida som vanliga spaken och den använder nog samma? vajrar oxå.
Hur den får tryck vet jag inte riktigt då min VHB är till dom tidiga Mezzo modellerna.

Den med snurren på stolen finns nånstans i tråden om 6550 med takmontage

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).