Avverkning (slutavverkning)

Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

37 inlägg 20063 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Lars Bd  
#410226 Om alternativet är
halvproffs skrev: ligga på en Thaistrand och relaxa?
är det definitivt lönsamt att avverka själv.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Peteflamingstar  
#410235
Lars Bd skrev:Om alternativet är
halvproffs skrev: ligga på en Thaistrand och relaxa?
är det definitivt lönsamt att avverka själv.


Plus att man slipper stödja en militärdiktatur...

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

jannee  
#410248 Sågverken är inte lika förtjusta i rotposter som de var för låt säga 10 år sedan.
En bekant lade ut 8 000 m3sk till 15 olika intressenter, 5 var ute och inspekterade, Bergs timber köpte slutligen posten, var de enda som hade möjlighet att betala ut pengar INNAN avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

tallen100  
#410264
Lars Bd skrev:Om alternativet är
halvproffs skrev: ligga på en Thaistrand och relaxa?
är det definitivt lönsamt att avverka själv.

Mm om det åtminstone varit wiskey provning i Skottland :lol:

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

husqvarna_med_sthil  
#411844 Det finns en aspekt i det här som jag själv funderat över och det är om man vill ha små hyggen, låt säga max 2 hektar eller mindre. Var kommer brytpunkten när det blir mera lönsamt att hugga det själv ? Någonstans kommer ju maskinkostnaden frakt osv att bli för stor för ett tillräckligt litet hygge.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

T Landström  
#411846
husqvarna_med_sthil skrev:Det finns en aspekt i det här som jag själv funderat över och det är om man vill ha små hyggen, låt säga max 2 hektar eller mindre. Var kommer brytpunkten när det blir mera lönsamt att hugga det själv ? Någonstans kommer ju maskinkostnaden frakt osv att bli för stor för ett tillräckligt litet hygge.


Beror nog lite på hur skogen ser ut med...eller?
Grovlek? Stamantal? Hur mycket kvist?

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

husqvarna_med_sthil  
#411860 Jo det är klart förstås. Jag har gått och funderat på detta en smula nu i dagarna när jag håller på att hugga efter bolaget som gjorde avverkningen här på ett område man inte kom åt från hytten så att säga. Det är ju en ganska betydlig mängd virke kan jag tycka utan att säkert veta hur mycket det är, ska bli intressant att se när det ligger vid väg. Hur som ett sådant här område måste ju löna sig för mig att hugga själv kan jag tänka, speciellt när jag faktiskt kommer åt det med traktorn från min gode skiftesgranne som låter mig köra över sitt skifte för att jag ska få reda på virket. Det kommer säkert att ta denna säsong av huggning i anspråk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).