Jakt och Fiske

Ljuddämpare på bössan..

37 inlägg 45817 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409810 Jag har en stalon dämpare och upplever inte några större problem med en omgång (12 skott) på pappälgen. Rörelsen gör ju att värmeflimret inte ligger i siktlinjen så att säga. Men mot mål då ser man inte så bra. Större förstoring = sämre sikt.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

Midgård  
#409841
Uvskogen skrev:
Midgård skrev:Lät montera Stalon dämpare på min CG 3000 cal 9,3x62 för ett par år sedan. Kortade samtidigt ner piplängden till 46 cm. Vapnet har nu ung samma totallängd som före utan dämpare dock vikten något högre. Knallarna skulle jag tippa nu med dämpare ligger någonstans mellan 308--30-06 utan dämpare, Rekylen är också avsevärt mindre. Ypperlig precision. Mycket nöjd med detta. Använder inte hörselskydd i skogen.


Använder du dämparen på även på skjutbanan, typ uppskjutning för älgjakt?


Jag skjuter enbart med dämparen på. Vill inte skruva fram och tillbaks på kikaren. Skjuter gris året om och jagar bara på egna marker, så ingen särskild uppskjutning inför älgjakten.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409858 Har ikkje lest heile tråden men her er mi meining. Har selv ei litt tung rifle i 6,5x55 med ein Hauseken demper, er ein litt liten demper dette, men eg bruker den nesten aldri. Blir fort for varm på banen varmeflimmer etter noken få skot, lite rekyl med 100 gr kuler med rekruttladning uansett. Ein ting til som kan skapa problem på jakt pga at lydemper løsner da bommar du eller verre skadeskyt har selv opplevd det. Børsa blir lengre og tyngre. Eg brukar selv proppar på jakt, men jakter ikkje så mykje da og berre på post. Fordeler er det og selvsagt, litt bedre presisjon muligens pga mindre rekyl og sjølvsagt mindre smell. Dempar kostar og noken kroner viss det er ett argument.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

husqvarna_med_sthil  
#409883 Jag sköt med min Stalon compakt på 6,5án på skjutbion i stan, 150 smäller i omgångar på ca 50 skott, roligt som tusan men det blev väldigt varmt. Värmeflimret kan man få ner genom att sätta på avsedd strumpa på dämparen. På bion brändes dock denna en smula men då sköt jag extremt mycket också på kort tid.

Hört talas om att det trängt ur olja ur dessa dämpare när de skjutits för hårt men i mitt fall verkar inte dämparen ha tagit någon skada alls. Möjligtvis att det är olja i gängorna för fronten som expanderar och tränger fram men det har inte hänt mig som sagt.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409902 150 skot , det var voldsomt sikkert meir en gjennomsnittsjegeren skyte på ett åt. Men det er lurt å trena ein del skyte vel noken hundre i året eg og men ikkje alltid så mange om gangen.

Användarvisningsbild

Stalon Compact

traktorz  
#409951
husqvarna_med_sthil skrev:Jag sköt med min Stalon compakt på 6,5án på skjutbion i stan, 150 smäller i omgångar på ca 50 skott, roligt som tusan men det blev väldigt varmt. Värmeflimret kan man få ner genom att sätta på avsedd strumpa på dämparen. På bion brändes dock denna en smula men då sköt jag extremt mycket också på kort tid.

Hört talas om att det trängt ur olja ur dessa dämpare när de skjutits för hårt men i mitt fall verkar inte dämparen ha tagit någon skada alls. Möjligtvis att det är olja i gängorna för fronten som expanderar och tränger fram men det har inte hänt mig som sagt.

Det låter bra, jag har ju själv en Stalon Compact, men i kaliber .308". För ännu grövre kalibrar, ska man nog välja en större modell av dämpare. Valde Compact-modellen pga dess smidiga format och att den inte skymmer kikarbilden, vilket en större modell tyvärr gjorde.
Det mesta jag skjuter är nog ett 5-skottsmagasin med jaktammunition, sen får pipan och dämparen svalna mellan serierna.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813841 Fått tak i èin svemko magnum dempar no, betydeligt bedre enn hausken bygger lengre framover rifla då men ikkje så mykje tyngre. 6,5x55 rifla er omtrent som ei udempa 222 kanskje (med tanke på rekyl, lite smell og) med 100&108 gr kuler iverfall. Dyr dempar då, kostar omtrent det same som ei heilt ok bruktrifla men angrar ikkje. Har dessverre ikkje brukt hverken den eller rifla så mykje endå då. Dyre kuler, krutt og tennhetter og vanskeligt og få tak i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).