Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108652 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Kenthf  
#341704 Ringde amv för att diskutera afs:en.
Dom sa att det var konsulter från säker skog som skrivit den.
Därför något riktad mot viss ekonomisk förening.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346634 Endast 4000 har hittills tagit C-kortet http://www.lantbruk.com/lantbruk/bara-4 ... fat-c-kort
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Uffe A  
#346828 Lyckostar som fått gått denna utbildning, tänk om man fått det ändå.
För att när man flyttade hem till föräldrahemmet, 2011, så redan då var det snack om detta körkort och man vill ju vara laglig, eftersom man får hugga på grannens mark all den ved som man behöver varje år, själv är han inte ett dugg intresserad av detta, kan tilläggas.
Hur som haver, första mejlet som gick iväg till Skogsvårdsstyrelsen, innehöll 3 frågor, dessa var:
1. Hur mycket kostar kursen?
2. Hur många dagar håller den på?
3. När kommer kursen att hållas i närheten där jag bor?
Inte konstigt med detta, men, tydligen är det så, för, jag fick inget svar och från juli till december fortsatte jag att jaga på dem, för att få svar, man vill ju veta så man kan lägga in ledighet.
2012 kom och jag fortsatte att varje månad mejla för att få svar på dessa frågor, vilket inga svar kommer, inte heller under 2013 fick man svar och nu börjar man bli irriterad.
Under 2014 så lade man om taktiken och började även ringa, skriva snigel post till både Säker Skog samt Skogsvårdsstyrelsen, inget svar, hittade även dem som håller i utbildningar i närområdet, ringde, mejlade, tom SMS:ade, tyst, dött inget svar, däremot så var det bekanta som jobbar i skogen, dessa fick svar omg om utbildningen, gav mig nummer till utbildare och jag skulle hälsa från dessa, gissa vad???
Japp, NADA svar.
Nu hade jag turen att få nys om en person som var ansvarig för just dessa kurser och hade turen att få tala med han, tro det eller ej och stämde träff med han.
Visade upp alla mejl som skickats samt alla samtal som ringts mm och han stog helt tyst och funderade på vad som hänt, när jag inte ens fått svar.
Han tyckte att det sista mejlet i mars i år, var väldig otrevligt, men, han förstod ändå varför man skrev som man gjorde.
På frågan vad jag skulle göra, så vart svaret: Kör på och var försiktig, skriv avtal med markägaren om någon är nyfiken och så gjorde vi och igår så högg jag det sista av vedförrådet för nästa år, lagligt "olagligt" men alla fingrar och ben är kvar.
MAn kan undra VARFÖR denna myndighet INTE ville svara, har frågat om det oxå, men inte fått svar. :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort Söker 30 träd i Sundsvall

axwell  
#349266 Vet inte mer om villkoren än vad som står här:


SV söker avverkningsbar skog till motorsågskurs i Sundsvall
Studieförbundet Vuxenskolan söker skog för att kunna genomföra motorsågskurs med uppkörning. Cirka 30 avverkningsklara stora träd kommer fällas.

- Just nu är vi särskilt intresserade av Sundsvallstrakten. Med fördel i närhet av väg och god terräng – inte för ojämnt och stenigt eller stormfällen. Kontakta oss gärna med förslag, hälsar Sofia Jansson från SV.

Kontakta SV i Sundsvall 060-12 19 80 eller vasternorrland@sv.se


.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

foton  
#367980 Rensade en byrålåda i dag , och hittade två st. intyg om utförda motorsåg kurser . Det var i Domänverkets regi, dom var på 20 timmar vardera . 1960 och 1962 . Efter det har jag haft minst 50 st. sågar. Innebär det att jag har motorsågskörkort ?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367984
knaggen skrev:
Mangan skrev:Sammanfattningen stämmer inte, det spelar ingen roll vems skog man jobbar i, utan om man gör det självständigt. Man måste ha kort om man jobbar tillsammans med någon, eller om man gör det som anställd eller under anställningsliknande förhållande.

vad vill arbetsmiljöverket läs hellre där än tro på säker skog och deras floskler som dom slår i folk hela tiden.


Ja just det, och det är därifrån jag fått ovanstående info.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

sundelius  
#368021
foton skrev:Rensade en byrålåda i dag , och hittade två st. intyg om utförda motorsåg kurser . Det var i Domänverkets regi, dom var på 20 timmar vardera . 1960 och 1962 . Efter det har jag haft minst 50 st. sågar. Innebär det att jag har motorsågskörkort ?

Ja i min värld har du det :!: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400287 Fortfarande förbryllande vad som gäller http://www.skogsaktuellt.se/artikel/511 ... lande.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Torbjörn Johnsen  
#409726 Säker Skog anställer en verksamhetschef med bakgrund i både Holmen och Mellanskog. Läs om henne i NWT här:
https://nwt.se/arbeteekonomi/2016/09/28 ... amhetschef

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

stihl261c  
#410418 Man kan ju alltid hoppas att organisationen blir bättre1 Många negativa artiklar har cirkulerat runt utan att Säker Skogs personal löser dessa problem. I stället fortsätter man på samma fot! Den här damen kan kanske får SS på bättre köl, största problemet är ändå Tomas Gullberg, han borde verkligen bytas ut.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438253 Vi var ett gäng från Södras såg i Djursdala som tog motorsågskort B idag, alla klarade det. :-BD
Vi har haft Håkan Nilsson från Sveriges Trädvårdscentrum som instruktör.
1487174959_motorsagskoerkort2.jpg

Här informerar Håkan om rotvältor.
Senast redigerad av Mikael ons 15 feb 2017, 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438254 Grattis!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

JörgenO  
#438257 Ser mysigt ut, grattis!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438258 Vi har haft kanon väder och en mycket trevlig skogsägare som har hållit med träd att fälla.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Göt  
#438260 Gratulerar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).