Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är vreten 1000 en bra griplastare?

71 inlägg 41936 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är vreten 1000 en bra griplastare?

buster67  
#40805 Är vreten 1000 en bra griplastare?

http://www.vreten.se/skog_hvv9.htm



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#40809 Hej,
Det finns en del skrivet om denna vagn på forumet, några länkar:

stefan andersson - VRETEN VAGN 10 TON

Fredrik - K.T.S Huggarvagn

köpa vagn...

Användarvisningsbild
buster67  
#40814 Det blev än Vreten 1000 med 65-40 kran :D

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#40963 Oj, slog du till på en så fort?
Jag tror iallafall du kommer bli nöjd med den isåfall, berätta gärna mer om valet/köpet!

Användarvisningsbild
buster67  
#40965
Admin@skogsforum skrev:Oj, slog du till på en så fort?
Jag tror iallafall du kommer bli nöjd med den isåfall, berätta gärna mer om valet/köpet!


Ja tror nog at jag blir nöjd med den. den ska komma i desember :D

   TS
Avatar Fallback
pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40966 Vad skall du ha för traktor att dra med? Bustern?.....

Användarvisningsbild
buster67  
#40968
pla1 skrev:Vad skall du ha för traktor att dra med? Bustern?.....

hehe nja tror nog det blir för töft för bustern :? men pappa har en Case jx80 :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#58535 hej! jag köpte en likadan vagn, vad har du för några åsikter nu efter att ha kört med den ett tag?
köpte du med bromsar?

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

New holland patu  
#58557 Har tittat en del på 65 40 kranen, den har riktigt bra spec. Har jämfört med Patu och Moheda. Men jag vet inte hur den är i verkligheten. Blir intressant att höra sen när du har kört lite.

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#58580 Jag är riktigt nöjd med 65-40 kranen.

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#61174 Jag har använt min nu i vinter, men kommer inte riktigt underfund med hur jag skall hålla händerna på spakarna utan att komma åt tex gripen eller stödbenen. Det är alltså 4 små knappar på varje spak, 2 på framsidan,2 på baksidan om ni förstår. Har sett att flera har detta system. Har hänt att jag svängt mot vagnen med full grip och kommit åt knappen med stödbenet utan att jag märkt det och vagnen tippar. Kan ej begripa varför stödbenen ska va kopplade där.Kommer nog att byta spakar till såna med brytare uppepå handtagen och sätta brytare för stödbenen på annat ställe. Annars är den stark o bra. Vill gärna höra edra åsikter om detta.

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#61659 hej! när jag fick min kärra så var det så att, man körde stödbenen med tummarna och utskjut/grip med pekfingrarna 😡 kan inte förstå varför man gör så från fabrik! så jag flyttade runt mina funktioner så att jag kör utskjutet med vänster tumme och gripen med höger tumme! och rotatorn gick åt fel håll, så jag fick ändra även det, genom att skifta slangarna!
jag tycker det är mycket smidigare såhär! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#61684 Det var nog mycket bättre än originalkopplingen. Ska nog prova det på min också.Sen tycker jag att rotatorn verkar glapp. När man släpper spaken fortsätter rotationen ca 20 grader till vilket gör att det blir svårkört. Har även pratat med Vreten om problemet, ska ta upp det igen när jag får tid.

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#123570
halvproffs skrev:Det var nog mycket bättre än originalkopplingen. Ska nog prova det på min också.Sen tycker jag att rotatorn verkar glapp. När man släpper spaken fortsätter rotationen ca 20 grader till vilket gör att det blir svårkört. Har även pratat med Vreten om problemet, ska ta upp det igen när jag får tid.


Har du fått ordning på spakarna nu? jag har kört flera hundra lass med min nu och det funkar "rätt så bra" det är ju inte som servohydraulik, men funkar! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#123613 Jo det blev mycket bättre när man fick ändra om detaljerna. Men elknappar är det ju ingen känsla i direkt. Stark kran med bra rörelseschema men en aning framtung tycker jag. Kollade med en Cranab som var lite kortare men mycket lättare. Stödbenen har dom tydligen ändrat vinkel på nu så att det blir bättre stabilitet. Kommer nog att bygga om den lite i sommar-höst. Bla annat med ett fäste för gripen istället för att ta runt ramen med risk för skador på gripen. Tyvärr har det varit så mycket snö här så det har inte blivit så många lass som det varit tänkt. Kanske ett 50tal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).