Motorsåg och handhållet

Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa nytt?

25 inlägg 13698 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

norrhed  
#385454 Köp en Stihl 064, 85cc

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Plankan  
#385494 Tack totte
jag ska prova med lite olja och testa igen.

Fast nu går manicken, fick tillslut ge fullgas med foten och dra 15ggr för att den skulle gå igång.
Har ställt den fetare och skivat klart en 2,5 m stock (10 meter 2")
/Plankan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Plankan  
#385495 Köpte mig en cotech på Clas Ohlson för 799kr
Och monterade en bult till och en vanlig kedjespännare istället för den med ett stort vred. Lite meck med Biltemas "Dremel" Tog några timmar, men den går nu bra till logosols timmerjigg. Har kört 4 timmar idag.
Jag gillar att man slipper tanka :-BD och den är starkare än min trötta Husqvarna 50 :grin:

Har ännu ingen bild på den ombyggda, men det kommer.
Kanske inte i klass med, stihl sågen jag sett på forumet, men för den pengen är jag rätt nöjd eftersom det inte är så många träd det handlar om.

/Plankan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Plankan  
#385496
norrhed skrev:Köp en Stihl 064, 85cc

Skulle gärna vilja ha, men till mitt behov är det troligen några kr över budget :P

Men tack för tipset! Du får gärna berätta vad prislappen hamnar på?

/Plankan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

totte  
#385586
Plankan skrev:Köpte mig en cotech på Clas Ohlson för 799kr
Och monterade en bult till och en vanlig kedjespännare istället för den med ett stort vred. Lite meck med Biltemas "Dremel" Tog några timmar, men den går nu bra till logosols timmerjigg. Har kört 4 timmar idag.


Inte så dumt påhittat. Skall man köra riktigt billig såg i sågverk är det bättre med el. En elmotor brukar inte krokna för att den får gå länge på fullvarv. Håller väl inte i evigheter för det priset, lager och vinkelväxel brukar ge sig på billiga elsågar, men med lite tur så går det ett bra tag i alla fall. Se bara till att du kollar ofta och noga att det inte täpper kylluftspringorna med spån.

Avatar Fallback

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

axwell  
#385604
totte skrev:Inte så dumt påhittat. Skall man köra riktigt billig såg i sågverk är det bättre med el. En elmotor brukar inte krokna för att den får gå länge på fullvarv. Håller väl inte i evigheter för det priset, lager och vinkelväxel brukar ge sig på billiga elsågar, men med lite tur så går det ett bra tag i alla fall. Se bara till att du kollar ofta och noga att det inte täpper kylluftspringorna med spån.


Jag körde under flera år med en elsåg i samma prisläge, en einhell.
En maskinkunnig tysk sa om sågen, "den bästa bland dom dåliga". :mrgreen:

Visst den gav upp sin sista suck .

Min dyra Stihl-elsåg med filtret uppåt kräver att bli ompysslat för att kylningen skall fungera som det är tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

AndreasB  
#409293
Plankan skrev:Köpte mig en cotech på Clas Ohlson för 799kr
Och monterade en bult till och en vanlig kedjespännare istället för den med ett stort vred. Lite meck med Biltemas "Dremel" Tog några timmar, men den går nu bra till logosols timmerjigg. Har kört 4 timmar idag.
Jag gillar att man slipper tanka :-BD och den är starkare än min trötta Husqvarna 50 :grin:

Har ännu ingen bild på den ombyggda, men det kommer.
Kanske inte i klass med, stihl sågen jag sett på forumet, men för den pengen är jag rätt nöjd eftersom det inte är så många träd det handlar om.

/Plankan

Är på jakt på en billig lösning till min timmerjigg och detta är ju helt klart spännande. Om du orkar skicka upp några bilder och gärna kortare beskrivning så vore det guld värt! Framförallt om din lösning har hållt och hur du fick in den vanliga kedjespännaren...

Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Plankan  
#409603 Hej, den håller! Har ingen tid för bilder tyvärr. Om jag minns rätt så Det sitter uttag för vanlig spännare, så det var bara att pilla i en lånad spännare från andra sågen jag hade. Den befintliga spännaren med vred och kåpa togs helt bort. Innanför sitter nu 1st bult, mät ut samma avstånd som finns på en såg med 2 bultar så svärdet passar. Det går att dela på maskinen och montera bort den sidan för att bättre komma åt att Borra ett hål till. Jag gjorde plats för en skruv med sexkantskalle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Plankan  
#409605 ....med rätt längd, och monterade tillbaks. Någon kåpa/kedjeskydd använde jag inte då jiggen sitter emellan, jag gjorde en kåpa, men den gjorde bara att spån bekade igen, så den togs bort. Har kört 10 timmar efter det, och håller fortfarande. Kommer nu dock inte användas förrän nästa år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felsökning Husqvarna 50 & Partner 351 laga eller köpa ny

Plankan  
#409606 Skruven monterades innifrån och ut, så skallen är på insidan, bara för att förtydliga....Lycka till!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).