Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

29 inlägg 13902 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

dala666  
#409507 Hej, ber om ursäkt i förväg om det redan finns en sådan tråd, men hittar iaf ingen. Bara om 550 som inte har någon tomgång.

Mitt problem är att sågen startar alltid vare sig den är nytankad,kall, varm. Den har lite hög tomgång som det är nu och vill dra kedja.
Rör man gasen så dör den nästan direkt.
Ibland så går det att få upp den lite i rev, men sedan bludrar den och dör.

Den är runt 2år har jag för mig. (Inte första ägaren)
Jag har bytt stift och tätat imellan luftfilter och "insug".
Bytt soppa filter.
Får den förlite bensin? Jag tänkte fråga här om det är någon som har tipps innan jag åker till ÅF.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

Robbanhög  
#409547 Har du tvättat luftfilter? Testa med bromsrengöring då det är insprutning så justerar den bränslemängd och så efter hur igensatt filtret är men går inte hur länge som helst.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

dala666  
#409553 Nej, har ju kollat på det, men hur känslig är den? Tycker inte att det ser så skitigt ut men ska göra det och återkomma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

Robbanhög  
#409554 Blir oljefilm som man inte ser och massa små partiklar,man kan lura sig på det. Värt att pröva iaf.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

jannee  
#409557 Risken är överhängande att du får byta förgasare. Hade själv en motsvarande Jonsered, ungefär lika gammal som också spökade.
Men provkör UTAN luftfilter, sker det ingen förändring, släng in skiten till en auktoriserad återförsäljare. De kan av tillverkningsnumret se om det är den med bristfällig (felaktig) förgasare.
Har föregående ägare försökt justera munstyckena för om i så fall kan det där ha hänt något.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

dala666  
#409566 Tacksam för svar! Den går att kör om man samtidigt pumpar på primern och gasar, va tvungen att pröva för att försöka läsa av den. Vet inte vad förra ägaren gjort med den, kan man änns pilla med munstyckena?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

jannee  
#409577 Du har inte en susning om vad en "händig" person kan hitta på. Krävs visserligen en speciell T nyckel men allt går utom nyfödda och riktigt gamla.
Återförsäljarna t.o.m säljer rätt verktyg om man ber, finns spärrar som kan vara borttagna.
Du kanske t.o.m. kan justera på hög och lågvarvet (H och L), prova med att skruva ut munstyckena något - går det så går det. :oops:
Får du nu eventuellt detta att fungera, justera då i så fall tills sågen axar helt ok och går helt ok på tomgång, DÄREFTER dra du gasen i botten i 5 HELA minuter, då ska sågen justera in sig själv.
Nu får väl Mange eller Totte spelet för jag kanske ger dig helt fel signaler.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

dala666  
#409578 Okej, så en special nyckel och hitta munstyckena.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

Amatörhuggare 62  
#409588 Och såga trissor i någon stock.
Skall vara belastning på sågen.
Så ställer den in sig.

Brukar få göra så med min.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

traktorz  
#409590
dala666 skrev:Tacksam för svar! Den går att kör om man samtidigt pumpar på primern och gasar, va tvungen att pröva för att försöka läsa av den. Vet inte vad förra ägaren gjort med den, kan man änns pilla med munstyckena?

Sådana symtom beror vanligtvis på spruckna bränsleslangar.
Sågen är två år, så visst kan den ha gått en del. Har du tagit bort ljuddämparen och kollat status på kolven. Gjort kompressionsprov?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

traktorz  
#409594
Amatörhuggare 62 skrev:Och såga trissor i någon stock.
Skall vara belastning på sågen.
Så ställer den in sig.

Brukar få göra så med min.

Behöver inte "kalibrera" våra sågar alls. Varken M-Tronic, CarbControl, eller AutoTune. "Det är bara och köra". Visst kan de gå knackigt första minuten i minusgrader, ibland stanna vid gaspådrag (speciellt Lill-Stihlen), men går sen problemfritt. Har rengjorda tändstift, samt finsilat bränsle.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

BM10  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409626 Det är nog bara förgasarbyte som hjälper, min gjorde likadant och då sa åf att det var standardfel på den årgången.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409629
jannee skrev:Nu får väl Mange eller Totte spelet för jag kanske ger dig helt fel signaler.

Totte får ta spelet. Jag är taktlös...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409631 Men det skulle vara intressant o se hur de justeras manuellt. Likaså hur det påverkar systemen i sågen.

En av hundra frågor som ploppar upp är: Hur får de den elektroniskt styrda bränsleventilen att öppna oftare med X antal varv på en skruv?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg varvar inte upp.

Brumsten  
#409636 Hej, många tips på felorsak, om bränsleslangarna är defekta går det ej att prima förgasaren, så det tipset faller.
Felet beror antingen på defekt förgasare eller fel i cylindern, skärning pga. orund cylinder eller för mager blandning.
Det finns sedan några månader en ny förgasare med en hjälpfjäder under huvudmembranet som ska göra
membranets rörelse mera stabil mot nålventilen.
Byt förgasare, men först ska felkoderna i gamla förgasaren läsas av med CST på verkstad, man kan då se hur bränsleinställningens
historik ser ut, värdet ska vara ca. 50-90 min/max, medelvärdet mitt i mellan.
Det kan också visa felkoder som finns lagrade i förgasaren.
Ha de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).