Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hästen i skogen.

98 inlägg 35949 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

totte  
#408922
axwell skrev:Håller inte med dig om att skadorna är minimala. Nu är inte det andra alternativet en överlastad skotare, för i den jämförelsen skulle skadorna vara försumbara.

totte , kan du flytta mitt förra inlägg till där mina meningsfränder har skrivit, dvs. "Ridning i skogen".


Så gjort, citerade inlägget först i mitt eget, för att inte tappa tråden i tråden så att säga.

När det gäller problemen med ridning på stigar, vägar och i skog och mark så kan jag hålla med dig och övriga meningsfränder. Men det är ju ordentligt diskuterat i den tråden. Nog om det här.

När det gäller hästen som "redskap" i skogsbruket kan vi väl vara överens om att vi inte är överens. Där är jag klart av samma åsikt som isteskog. Så vet jag också att med rätt maskiner, bra upplägg och skicklig körning så kan man oftast få ner skadorna på minimal nivå, det har ju bl a du visat med ditt ekipage.

isteskog skrev:I en rätt utförd huggning för hästkörning med slanor som skyddar stammarna och inte för smala hästkörningsstråk så är det inte mycket som slår hästen i skogen! Om nu något ..... :smile:

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

tallen100  
#408932 Möjligen skulle en järnhäst vara lika skonsam som en riktig häst, men den orkar inte lika mycket och den gödslar inte skogen samtidigt som den drar virke :mrgreen: . Så jag håller på den riktiga hästen.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

röjar kalle  
#408934 Kan inget än instämma med både erfarenhet av hästkörning och manuell gallring med motorsåg.När man ser en gallring efter häst och motorsåg blir man nöjd och säger till sig själv det gjorde du bra. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Carlfritidshuggare  
#441349 Hej
Reportage i Stockholm DIrekt med liten film om körning med häst i Nackareservatet. Precis i närheten av Björkhagen. Kan ta tunnelbanan efter skogsjobbet. :grin:
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/h ... yZevo6nAg/

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

anersimyra  
#441362 Vad kul.. :grin: det är jag som fällt virket de kör ut.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

anersimyra  
#441363
1488212107_imgp0959.jpg

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Carlfritidshuggare  
#441445
anersimyra skrev:Vad kul.. :grin: det är jag som fällt virket de kör ut.. :grin:


Jag funderade på om du inte var med på ett hörn. Kul.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Carlfritidshuggare  
#441447
anersimyra skrev:
1488212107_imgp0959.jpg


Hör de hemma på Gotland eller är det ägaren som råkar vara därifrån? Det är ju en bit.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Markägaren  
#549199 Tycker det verkar helt och hållet onödigt att sko en skogshäst.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Krokmark  
#549203
Markägaren skrev:Tycker det verkar helt och hållet onödigt att sko en skogshäst.

Varför då?
Beror väl en hel del på hur det ser ut, väder och om man kör transport på väg.
Hård mark, blött, fruset, stenigt, mycket vägtransporter är alla anledningar att sko en skogshäst.
Sen beror ju en del på i vilken omfattning den jobbar, någon dag i veckan eller 5 dagar 8 h per dag...

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Markägaren  
#549207 Om hästen inte går på asfalt, och inte så mycket på grusväg, klarar den sig utan.
Hovarna växer rätt fort om hästen står still.
Så blir hovarna rundslitna och fina.
Det blir dubbelt jobb med skor, först ska dom skos, sen när hoven växt under skon ska dom verkas.
Så skär man bort hoven istället för att låta den slitas normalt.
Sko är till för hästar som drar vagn på hårt underlag hela dagarna.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Markägaren  
#549209 Annars är det fina med häst att den här ben och inte är i behov av väg, det är däremot vagnen som hästen drar.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Krokmark  
#549210
Markägaren skrev:Om hästen inte går på asfalt, och inte så mycket på grusväg, klarar den sig utan.
Hovarna växer rätt fort om hästen står still.
Så blir hovarna rundslitna och fina.
Det blir dubbelt jobb med skor, först ska dom skos, sen när hoven växt under skon ska dom verkas.
Så skär man bort hoven istället för att låta den slitas normalt.
Sko är till för hästar som drar vagn på hårt underlag hela dagarna.


Om hästen ska klara sig utan skor så kan du inte köra särskilt mycket, ens med lite vägkörning.
Nu kör jag förvisso mina på grusväg men då kan jag köra max 1-2 h per vecka utan att sko.
Då har ardenner ändå rätt mycket horn att slita på och över lag bra kvalitet på hovarna.
När det sedan blir blött eller fruset så är skor i den närmaste ett måste om hästen ska få fäste.
Man får även tänka att på vintern så växer hovarna bara hälften så fort som på sommarhalvåret och därför har mindre slitmån/inte behöver skos om lika ofta.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Markägaren  
#549247 Hade varit bättre om det var lerväg eller sandväg.
Beror inte bara på slitmån, vissa raser har hårdare hovar än andra.
Ardenner har nog inte avlats på hovhårdhet eftersom det är en draghäst framför allt.
Vissa ridhästraser i bergsområden har bara börjat skos på senare tid, innan dess reds dessa i bergsområden som är mycket steniga, varje dag av herdefolk, utan att skos.
Förutom arbete betade hästarna i dessa områden.
Så väger ardenner en hel del mer än dessa hästar.
Så sägs det att svarta hovar är hårdare än vita.
Man hade lite andra prioriteringar i aveln innan man började sko.

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Markägaren  
#549252 Har man hästen att bara skota ut till väg är det nog helt onödigt i alla fall.
Finns ju "vanliga" skor man kan köpa till hästen om det är så att hovarna slits för fort.
Nackdelen är att dom är dyra, men man slipper verkning och hovslageri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).