Bilar

Satsa på elbil, landsbygdsbor

51 inlägg 14044 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

PPA  
#408484 En första pickupen tycker ja ser allmänt hemsk ut. Den andra bättre men gillar inte frontens utseende. Gämfört med förden i bakgrunden så vinner sistnämnda med hästlängder utseendemässigt för mig.

Blir kul å se när de börjar dyka upp pickuper på marknaden. Lite hårdtester mot de gamla rävarna att se fram emot :)

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408536 Bilbranschen bävar inför omställningen till el.

Den klassiska stoltheten att bygga en bensin/dieselmotorer och växellådor slås i spillror.
Driveunits(motor+växellåda) kommer kanske att bara byggas av Tesla, Siemens och Toyota,
för USA, EU och Japanmarknaden i mycket stora volymer till mycket låg kostnad.

En Driveunit består av en elmotor (en rörlig del) med ett drev, ett annat drev( den andra rörliga delen) finns i "växellådan" för att få rätt utväxling. Eftersom elmotorn kan snurra från 0-30.000 varv så
behövs ingen vanlig växellåda, man kör på "ettan" hela tiden.
Jämför med en vanlig motor+växellåda som har hundratals rörliga delar,
som dessutom behöver dyr service, tänk att slippa betala för oljebyten, filter, tändstift, kamrem, partikelfilter, vattenpump, ventiljustering mm.

Hos Tesla gäller garantin på Driveuniten i 8 år(utan milbegränsning) även om du inte servar den alls!
(dock kan det ju vara av intresse att åtminstone kolla bromsarna nån gång)
Skulle en Driveunit gå sönder, så kan man snabbt byta, eftersom det är en "klump" som man lätt
kommer åt underifrån.

Allt detta vet bilbranschen och bävar när 90% av personalen får sparken,
eftersom elmotorer är mycket välkänd teknik, och om man har 99% verkningsgrad, varför satsa pengar på att
utveckla nya motorer?
Så många utvecklingsingenjörer, motor+växellådarbetare och servicefolk får helt enkelt sparken.

"Brecht noted that the number of workers required to build internal-combustion engines is "roughly tenfold" the amount required for electric moto"
http://www.greencarreports.com/news/110 ... ?fbfanpage

Tänk dig då att när du om 3 år står i affären och ska köpa en Golf, och det finns bensin och elversion att välja på,
båda har samma pris och går 50 mil på en tank. Skillnaden är att elversionen är minst 90% billigare att tanka och serva.
Vem kommer då att köpa bensinversionen?

VW har redan lovat en elbil (Tesladödare) som ska vara i Golfstorlek, ha Passats innerutrymmen, gå minst 50 mil,
och kosta 210.000kr. Återstår att se om de klarar att få fram den till 2020.

40% av alla bilar som såldes i Norge var el eller pluginbilar under 2015.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Hema  
#408545 99% verkningsgrad jo tjena.. Hur framställs elen, hur transporteras den, vilken verkningsgrad är det på laddningen osv osv. Samt ska man ha värme i bilen går det åt en massa energi. Det skulle vara mer givande pm du håller dig lite mer till opartiska siffror o fakta.

Hade elbilen varit så oerhört mycket bättre, hade de redan varit här.

Sedan kan man utrusta bilar med CVT-automatlåda (som flera ATVer har), som ger ett mer likt beteende som elmotorn. Subaru har en liknande historia, men kunderna ville känna växlandet, så den är lite ombyggd för upplevelsens skull.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408554 Hur ska VW kunna fuska med utsläppsvärderna då? =))
Kör Tesla med elvärme eller är de typ ebersprächer med E85?

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408556
Hema skrev:99% verkningsgrad jo tjena.. Hur framställs elen, hur transporteras den, vilken verkningsgrad är det på laddningen osv osv. Samt ska man ha värme i bilen går det åt en massa energi. Det skulle vara mer givande pm du håller dig lite mer till opartiska siffror o fakta.

Hade elbilen varit så oerhört mycket bättre, hade de redan varit här.

Sedan kan man utrusta bilar med CVT-automatlåda (som flera ATVer har), som ger ett mer likt beteende som elmotorn. Subaru har en liknande historia, men kunderna ville känna växlandet, så den är lite ombyggd för upplevelsens skull.



Erkänner att 99% verkningsgrad för en elmotor är fel, 92-95% är mer rimligt efter lite Googling.
Min poäng var dock att det kanske inte lönar sig att satsa många miljarder på att försöka förbättra verkningsgraden, när den ändå är så hög.

Angående värme i bilen så har de flesta elbilar idag värmepump för att kunna kyla/värma kupen på ett effektivt sätt. Tesla med flera har elvärmda batterier, så under förutsättning att man har kunnat ladda innan avfärd så inverkar behovet av värme i kupen mindre än vad man kan tro.
Eftersom Tesla har en kupevärmare på hela 6kW, så om det tar 1 timme att värma kupen med en kupevärmare på 2000W så tar det 20 minuter med Teslas lösning.

Låt säga att man vill åka 30 mil på vintern och att resan tar 3 timmar.
Om batterier och kupe är varma vid avfärd och det krävs 1kW att hålla kupen varm.
Så på 3 timmar går det år 3kWh. Om batteriet är på 60-100kWh så motsvarar det 3-5% av batteriets kapacitet. Eller så sänker man hastigheten med 3-5% och kommer lika långt som på sommaren under förutsättning att du inte måste leka plogbil.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408559 Angående att köra Tesla på vintern så behöver man ingen vanlig motor/kupevärmare.
Man slår på värmen(kyla på sommaren) i bilen via sin app i telefonen 15-30 minuter innan avfärd.
Pratade med en Teslaägare och han sa att han aldrig behövt värma mer än 30 minuter
för att få isfria rutor och varm kupe.

Givetvis är det bästa att vara ansluten till elnätet så man slipper värma bilen med batteriet.
Även om man värmer max i 30 minuter så behövs sällan 6kW hela tiden, eftersom den sänker effekten då
den närmar sig 20 grader, låt säga att ca 2kWh går åt.
Dock har du inte värmt batteriet och en konsekvens av detta är att du kanske har 75% motor effekt
vid -20 grader innan batterierna blir varma av körning. Om det sjunker från 400hk till 300hk kan man hanka sig fram i alla fall.

Att sitta i stillastånde bil med värme/kyla på går utmärkt, det finns också ett Camper mode, så man kan övernatta i bilen, ha bilen låst, och ha på ventilation och värme/kyla.
Tesla Model S: Camper Mode

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408578


Den här gutten verkar ju nöjd iaf.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408592 Han kallas ju Tesla Björn och släpper ca en film i veckan om Tesla.

Andra spännande vinterfinesser är att om du väljer luftfjädring, så är standardinställningen att den minns när du höjer upp den, GPS styrd. Praktiskt om du åker in på en skogsväg, första gången höjer du upp den, andra gången så höjs bilen automatiskt.

En ytterligare kul finess är att du kan ställa in max/min temp ALLTID!
Exempelvis kan du ställa in att innertempen aldrig får överstiga 40 grader, den klarar detta bara på batterier
upp till 1 år!

Hur länge den klarar att hålla minst tex 15+ i kupen bara på batterier vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408810 [quote="Seb macahan"]Det stora nackdelarna med både el och hybrid på landsbygden enl. mig är först o främst: Ingen dragkrok = värdelöst fordon i min värld, ingen mer än jag som tycker detta är ett stort problem??
quote]

Vad i all världen har du fått det ifrån. Kör en Volvo hybrid och har en stor rejäl dragkrok på den och får dra massor, ännu mer om jag uppgraderar körkortet. Så just det är inget problem för dieselhybrider i varje fall.
Är för övrigt mycket nöjd efter dryga 2000 mil. Fortfarande lätt 50 km på en laddning. Visat sig att jag oftast åker inom 50 km mellan laddningar, bor i "stadsnära glesbygd" eller nåt sånt.
Långresor så går det förstås på diesel. Men Stockholm ToR är cirka 50 mil, där spar jag in 10 mil, 5 i båda riktningar. Går nästan alltid hitta ett jordat uttag någonstans.
Men det är en firmabil, privat hade jag aldrig köpt, alldeles för dyra fortfarande för det. Men andrahandsvärdet lär bli bra. Förutom att batterierna har 8 års garanti så kommer dieselmotorn efter säg 9000 mil endast ha snurrat kanske 4000 eller mindre.

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Vedproducent  
#408812 Ja en Tesla med 770 hk lär ju orka dra i alla fall. Även om dragvikten "bara" är 2268 kg lagligt

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408847 Fördelen med Tesla är ju att man slipper ta loss släpet bara för att vill köra ett race :-)

Dragrace: Alfa Romeo 4C vs. Tesla Model X P90D

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

axwell  
#408850
Zalman skrev:Fördelen med Tesla är ju att man slipper ta loss släpet bara för att vill köra ett race :-)


Och ändå stäms tesla av ett hundratal ägare av Tesla p85d, den är för klen, bara 469 hp mot utlovade 691. :geek: 😡


http://www.expressen.se/motor/tesla-sta ... r-langsam/

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408856 Elbilar ställer till det lite, eftersom gamla sanningar inte gäller längre.
En Tesla S70D(med 2 motorer) har följande data:
1 motor fram på 259hk
1 motor bak på 259hk
Totalt 518hk
Ett batteri som kan ge en toppeffekt på 245kW=329hk
http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... hp?id=3814

Ett batteri som är på 70kWh, och kan därmed bara ge 70kW i en timme.
(jämför med en bensin bil, där bensinen har ett energivärde på 600kWh)

Hur ska förmånsvärdet beräknas, CoC typgodkännandet säger tex 79kW.
http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... hp?id=3957

Och vissa försäkringsbolag försäkrar inte bilar över 400hk, eller har väldigt mycket dyrare premie.
För att röra till det lite till så kan vissa Tesla modeller i efterhand, gå att uppgradera med en kod, till ett större batteri eller mer effekt.
Hur går det då med förmånsvärde och försäkring?

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

jannee  
#408858 Vore perfekt om Zalmans idéer och tankegångar (förväntningar) hade någon som helst substans.
Finns säkert en hake någonstans, OM inte kommer regeringen att finna på några.
Tro nu inte att det någonsin kommer att bli BILLIGARE på något sätt att förflytta sig, förutom med apostlahästarna eller vanlig trampcykel.
Räkna med att det kommer den ena miljöavgiften efter den andra :mrgreen:
De som tillverkar vanliga motorer/bilar kommer INTE att vara stillatigande utan på något sätt säkert lobba för att det ska bli "rättvist".
Finns det verkligen någon som tror att vi i längden ska kunna få nyttja billigare el till att framföra ett fordon, då är ni lite väl bakom flötet.
Se bara på hur E85 beskattas.
Elbilarna kommer att utrustas med en kmräknare så att kostnaden/mil blir likvärdig med motsvarande bensin eller dieselbil - SANNA MINA ORD.
Sedan är jag INTE pessimist UTAN realist. :grin:
Senast redigerad av jannee fre 23 sep 2016, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

halvproffs  
#408861 Du har skrivit förflyta sig. Menar du att vi ska börja paddla :grin: Jannee?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).