Virkesmätning och Matrisfub

Maskinmätning som överlåtelsemätning

138 inlägg 47397 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40395 @Simba Inga problem :)

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40730 För att få betydande insikt i kvaliteten på apteringen har det rekommenderats att vid avverkning begära:
1 Prisfil från skördaren. Stor utskrift eller fil)
2 Produktionsrapport (stor utskrift eller fil)
3 Stamfiler (slumpvis minst 400 st eller alla)

En skogsägare begärde detta av en virkesköpare som kom ut i skogen. Överraskningen blev mycket stor för virkeshandlaren. Detta kunde inte lovas.
Då blir det ingen affär sa säljaren.
Några dagar senare kommer ett mejl från köparen, där stod: ”vad gäller apteringen så föreslår vi att du får 5 kr i påslag på virkespriset. Jag hoppas ni litar på oss”.
Detta kan bara tolkas som att de ”inte har rent mjöl i påsen”.
Senare lägger jag nog upp en lista med namn på dessa företag som inte lämnar filer/uppgifter. Eftersom inte virkesaffären är helt klar ännu avstår jag just nu. Det lutar åt dra åt h.....😡 (Jag hittade ingen med horn)
Intresse vet jag också finns att spörja om summan är förhandlingsbar uppåt.

Det kunde vara intressant att höra vad ni maskinförare fått för order från avverkningsbolaget omkring dessa avverkningsuppgifter och vad ni tycker.
Bertilsson

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40740 Prissättning beroende av aptering är förhoppningsvis snart ett minne blott.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40864
Mangan skrev:Prissättning beroende av aptering är förhoppningsvis snart ett minne blott.


Mjaha, men är det egentligen en fördel? Eller kan du förklara lite bättre hur du menar? Jag tycker personligen att alla sådana här förenklingar inte gynnar en skogsägare som sköter sina bestånd och försöker att verka för en bibehållen kvalitet av tex sågtimmer. Det känns som att snart ska furan ha 80% grönmassa eller något sådant, för att räknas som växtlig. Borde man inte istället verka för att man får betalt för den vara som man levererar?

Nåja, det var bara några små funderingar 🧠

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40865
kl-820 skrev:
Mangan skrev:Prissättning beroende av aptering är förhoppningsvis snart ett minne blott.


Mjaha, men är det egentligen en fördel? Eller kan du förklara lite bättre hur du menar?


Kort sammanfattning: Rotpost eller leveransrotköp :-)

Man kommer överens om ett pris antingen för alltihop efter stämpling eller per maskinmätt volym (eller inmätt inklusive vrak). Kvaliteten avgörs alltås innan avverkning och ger ett högre resp. lägre pris.'

Fördelen för säljaren är att det lätt att jämföra buden, för köparen att han kan aptera som han vill.

Hanteringskostnaden borde minska.

Användarvisningsbild
masterchief  
#40875
Mangan skrev:
kl-820 skrev:
Mangan skrev:Prissättning beroende av aptering är förhoppningsvis snart ett minne blott.


Mjaha, men är det egentligen en fördel? Eller kan du förklara lite bättre hur du menar?


Kort sammanfattning: Rotpost eller leveransrotköp :-)

Man kommer överens om ett pris antingen för alltihop efter stämpling eller per maskinmätt volym (eller inmätt inklusive vrak). Kvaliteten avgörs alltås innan avverkning och ger ett högre resp. lägre pris.'

Fördelen för säljaren är att det lätt att jämföra buden, för köparen att han kan aptera som han vill.

Hanteringskostnaden borde minska.

Risken är här att köparen om säljaren inte är speciellt insatt, hugger till med ett för lågt pris då han hävdar att kvaliten är sämre än den är.
fast det fungerar nog bara till den dagen han missbedömmer en eventuell säljare :lol:
Tror du är inne på en vettig linje där Mangan 8)
Det är upp till säljaren att säga ja eller nej i slutänden.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40878
Mangan skrev:
Kvaliteten avgörs alltås innan avverkning och ger ett högre resp. lägre pris.'

Hur definierar du kvalitetsegenskaperna?
Vilket spridning på pris ger resp. kvalitetsegenskap?
Bertilsson

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40885
Mangan skrev:Prissättning beroende av aptering är förhoppningsvis snart ett minne blott.

Tror oxå detta är framtidens melodi,
Bara man gör klart att man tar in priser från flera bolag så borde ju det funka klockrent. Lika som dagens LRO ellerROT

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40911
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:
Kvaliteten avgörs alltås innan avverkning och ger ett högre resp. lägre pris.'

Hur definierar du kvalitetsegenskaperna?
Vilket spridning på pris ger resp. kvalitetsegenskap?


Det är upp till köparen att bedöma kvaliteten på virket och vad han är beredd att betala för det. Och det är upp till säljaren att anta budet eller ej.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40941 Också skall priset vara inklusive vrak.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40944
Jasi skrev:Också skall priset vara inklusive vrak.


exakt ! .. jag vet inte om "mangan" insett hur stora volymer det rör sig om
och hur det fungerar :wink: t.e.x 500 m3sk i kontraktet ..köpt i skog ! som du förespråkar . tror du verkligen att detta system kommer att existera i framtiden ? med ett fast pris /m3fub ... och med tanke på utvecklingen både vad det gäller sk. skördarmätning och att alltfler skogsägare ser till sin skogs optimala kvalitet , och vill att den ska generera maximalt .. jag tror inte den som sitter på en slutavverkning med "stamblock" / klass 1 säljer sin skog på M3fub ... isåfall är det desperat / okunskap :wink:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40946
"spindeln" skrev:
Jasi skrev:Också skall priset vara inklusive vrak.


exakt !


Det var ju liksom det jag skrev. Vad kul att vi är överens. Med ett sådant system kommer det inte bli någon vrakvolym.

.. jag vet inte om "mangan" insett hur stora volymer det rör sig om
och hur det fungerar :wink: t.e.x 500 m3sk i kontraktet ..köpt i skog ! som du förespråkar . tror du verkligen att detta system kommer att existera i framtiden ? med ett fast pris /m3fub ... och med tanke på utvecklingen både vad det gäller sk. skördarmätning och att alltfler skogsägare ser till sin skogs optimala kvalitet , och vill att den ska generera maximalt .. jag tror inte den som sitter på en slutavverkning med "stamblock" / klass 1 säljer sin skog på M3fub ... isåfall är det desperat / okunskap :wink:


Jag tror faktiskt inte du har begripit någonting av det jag skrivit.

Vadå fast pris per fub? Tror du all skog får samma betalning per fub?

Men visst, om konceptet är för nytt, tänk dig rotpost istället. Där spelar apteringen ingen roll heller. Eller vrak.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45235 Notera att maskinmätning används som det passar olika intressen.....
Ex. uppgifterna har begränsat värde som referensvärde när virke kommit bort i transport, anmälning, mätning, redovisning mm. Vad vill ni göra för att påverka denna "kultur"?
Vid betalning för ex. leveransrotpost med maskinuppgifter som grund finns för olika parter flera anledningar till att kontrollera förhållanden.
- Kalibreringsfel.
- Virke som inte "rullat" genom aggregatet.
- Senare betalningsgrundande volym. Fuskfub/matrisfub, vrak, avdrag.
- Barkfunktion. 3-7 % kan försvinna beroende på vilken barkfunktion som används och sortiment. Tecken finns att flera krafter drar åt olika håll medan skogsägaren inte ens vet om problemet.
Hoppas ni inte tillhör dem som drar kortaste strået.

Begär de avverkningsuppgifter jag tidigare föreslagit i denna tråd på forumet.
Skogsägare har berättat att köpare drar sej ur köp när det begärs dessa nämnda uppgifter från avverkning. Vilka slutsatser drar du?

Ännu har ingen ägare till stamfiler (STM) skickat några för analys, som förslogs för några månader sedan.
Möjligheten finns ännu!
Skicka ca 400 stm-filer på följande mejladress lennart.bertilsson1@telia.com så gör jag analys och presenterar för er. Endast presentation på forumet om uppgiftslämnaren lämnar besked om form för detta.
Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Knegarn  
#45237 ja du bertilsson, herregud vad du är envis och verkar ha en väldigt jobbig attityd! :grin:
Storsta orsaken till att du och ingen annan får tag på alla stm filer och mätintyg samt apteringsfiler är att det är extra bök för mig som sitter i maskin och ska spara dom eller printa ut dom. Jag får inget extra för det helt enkelt!
Dessa fantasier som du sitter och funderar på att allt är planlagt i minsta detalj och att man försöker sno virke hit o dit är enbart din överkonsumtion av filmer som orsakar.
Jag tror inte en enda person i hela världen orkar lägga så mycket energi på att försöka sno en massavedspinne som du lägger på att försöka få fram att nån gör det.
Tack och god jul
//daniel

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45333
Daniel skrev: Storsta orsaken till att du och ingen annan får tag på alla stm filer och mätintyg samt apteringsfiler är att det är extra bök för mig som sitter i maskin och ska spara dom eller printa ut dom. Jag får inget extra för det helt enkelt!

Produktion och prislista kan lämnas av avverkningskontoret.
Normalt skall prisfilen göras på avverkningskontoret (finns då där). Åtminstone är maskinhytten för dyr för detta kontorsarbete. Ca 3 ggr så dyrt som på kontoret.
Varför prisfilen ändå görs i maskin beror oftast på att inte kontoret tar det fulla ansvaret eller har kunskapen. Detta är i sej mycket oroande upptäckter.

Produktionen lämnas från maskin till kontoret efter varje avverkning.
Ovanstående gör att skogsägare i nästan samtliga fall kan få detta från avverkningskontoret och därmed inte alls påverka ekonomin för entreprenören.

Vi får kvitto i affären på en liter mjölk. Varför skall inte skogsägaren få kvitto på pris och mängd på leverans värd hundratals tusen kronor när arbetet utförts av personer som han ibland inte ens vet namnet på?

Stamfiler: Att lagra dessa kräver en markering i en eller två rutor i datorn. En minuts tidsåtgång. Överföring och sändning tar runt 10 minuter. (maskininstruktörer lär inte alltid ut denna rutin. När förare ber om hjälp av maskintillverkaren har ibland dessa avrått medverkan i undersökningen. Detta oroar mej om något….)
- Stamfiler har inte använts och gett den nytta som kan erhållas. Delvis ersätter denna insikt kalibreringstid.
- Den programvara jag har ger insikt om hur väl aggregatet håller upp trädet. De förare jag kunnat hjälpa har ex. sett att körteknik mellan förare påverkar hur väl aggregatet kan klara mätningen.
- Inställningar har gjorts efter stamstudier och nya stammar har körts. I 90% av fallen har nästa stamserie gett bättre mätning. En inte ovanlig förbättring är 2 kr/m3 d.v.s. ca 100.000 kr per år.
Denna förbättring bör vara värd att prova.
(Värdefull kunskap att använda när maskin/aggregat byts.)

Om skogsägaren betraktas som en kund av virkesköparen/avverkningsföretaget/entreprenör borde det vara naturligt att virkesvärdet optimeras skäligt. Ibland har avverkningsföretaget bekostat denna stamfilsundersökning.

Två datortillverkare från ditt/Knegarns land hade så dålig funktion i sina utrustningar att det avråddes köp av dessa datorer. Båda fick jag möjlighet att hjälpa med bl.a. den programvaran som används för stamanalys. Båda blev hjälpta varav en så bra att den presterade bäst apteringsresultat i Skogforsk virkesvärdestest omedelbart därefter.
Bertilsson

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).