Skogsvagn (Huggarvagnar)

Navmotorer

15 inlägg 7629 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Navmotorer

magnus samuelsson  
#404130 Hej alla [emoji4]
Tänkte bygga mig en driven skogskärra
Vilka motorer är det som gäller och funkar bra
Vart får man tag på sånna grejer?
Tacksam för svar [emoji4]



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Navmotorer

martiniholma  
#404136 Hej. Det låter kul! Blackbruins motorer är nog dom vanligast förekommande. Jag var tidigare inne på att kompletera min vagn med navdrift, och det bästa priset jag fick var på http://www.kgk.se/ Lycka till! :)

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

magnus samuelsson  
#404185 Tack
Ska se hur det blir.
Har även funderat på att bygga om den jag har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Navmotorer

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404566 Lycka till med ditt bygge, skall bli kul att följa

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

källefall8  
#408540 Detta är ju spännande, jag har funderat i samma banor. Hur mycket får man ge på ett ungefär för två nya BB motorer som passar till en skogsvagn, nån som vet?

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

martiniholma  
#408543
källefall8 skrev:Detta är ju spännande, jag har funderat i samma banor. Hur mycket får man ge på ett ungefär för två nya BB motorer som passar till en skogsvagn, nån som vet?


Det beror lite på vad du har för hjul. 17 tums brukar ha bb4, och dom kostar strax över 20 000kr + m stycket. Sen tillkommer diverse ventiler. 22 tums brukar ha bb5 och dom kostar ungefär det dubbla.

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

källefall8  
#408569 Det låter som bb4 har bultmönster 6/205 med 161mm centrum kan det stämma? Isf går det med både 17" och 15.5" Har du koll på vilka ventiler och ledningar som krävs för att få ihop en drivning som fungerar å båda håll samt frihjul? Antar att dessa motorer kräver en del flöde å skapligt tryck för att göra nytta oxå så separat pump lär behövas.

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

martiniholma  
#408571 Japp det stämmer, hänger på bultmönstret. Men ventilerna är jag inte 100 på. Hann inte sätta mej in i hur det skulle funka i detalj, innan jag kom på andra tankar. Och ja, har man ingen nyare traktor med rejäl pump bör man nog sätta en extern på kraftuttaget.

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408573 Källefall8: Det krävs inte hysteriska flöden till BB4:or då de största är på 800cc. Du vill väl inte bli omkörd av din egen vagn ;-) Ger du dig vid 275 bar så kan du hitta kugghjulspumpar som klarar detta tryck samt kunna använda normala hydraulslangar.
MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

källefall8  
#408584 Ok, nej får man 4-5km/h så är det fullt tillräckligt. Ska man ha samma pump utan tryckbegränsare å grejer till kranen så blir det inte över 200 bar. Men det kanske inte är tillräckligt för att utnyttja hjulmotorerna?

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

martiniholma  
#408587 Ja det är nog mest trycket man vill åt för att få ordentlig ork. Har för mej att motorerna tål åtm 300 bar, men sen ska ju slangar och allt annat också hålla för det. Som Morgan säger, lägger man sej runt 275 bar har man nog en vettig och prisvärd nivå. Högre tryck får man nästan upp på kolvpumpar och dom är lite dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Navmotorer

stegmaster  
#408593 Jag fick just pris på en demovagn från Kesla med Navdrift och 4WD, Detta var altså med 4 stk BB5 motorer.
Hydrauliksystemet til denna hadde en lS pump på 150l/min för kran och drift.
Trycket missade jag, man antar att det var högt. (endast slått av prisen på vagnen :mrgreen: )
Dragkraften skulle vara på 4,4t.

Användarvisningsbild

Re: Navmotorer

Aqualize  
#411004
källefall8 skrev:Ok, nej får man 4-5km/h så är det fullt tillräckligt. Ska man ha samma pump utan tryckbegränsare å grejer till kranen så blir det inte över 200 bar. Men det kanske inte är tillräckligt för att utnyttja hjulmotorerna?

Borde det inte gå att göra något arrangemang att man kan koppla in kretsen för kranen som man har en lägre ställd tryckbegränsare på? När det är bortkopplat så är det den gemensamma med ett högre tryck som gäller.

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

rikard_e  
#411014 Ja precis, en "normal" kugghjulspump brukar väl ge runt 250-300 bar, det enda som begränsar trycket i ett tex externt rundpumpningsystem är ju övertrycksventilen.

När jag monterade den externa pumpen på kärran hade jag runt en 290 bar in i ventilpaketet då den kände "förra ägaren" hade ställt upp trycket från 160 bar.

En manuell omkastarventil hade ju varit smidigt, men det får absolut inte orsaka strypning och då behöver man stänga av rundpumpningssystemet varje gång man ska byta från drivning till kran.

Ett alternativ är att ha dubbla pumpar med samma tank.
Problemet är väl mer att hitta slangar och kopplingar som pallar trycket och som ska vara smidiga.

Medans vi ändå är inne på ämnet. Någon som har koll hur varm oljan det blir med drivning och krankörning?
Är det idé att bygga på oljekyl?

Avatar Fallback

Re: Navmotorer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411015 Kugghjulspumpar av storleken som behövs klarar inte att ge så höga tryck konstant, knappt ens som spikar.
Bytte till gjutjärnspump bara för att ha tryck över 210bar till min drift.

De ska kunna bli över 60grader i tanken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).