Motorsåg och handhållet

Mindre renovering av jonsered 2149 w

59 inlägg 28173 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

SawTroll  
#408388
totte skrev:Brukar starta på 1 till 1 1/4 varv ut på båda.


På "papiret" er grunninnstillingen H=1 og L=1, i hvert fall der jeg slo det opp.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Karl16  
#408533 http://m.ebay.com/itm/Muffler-Bracket-S ... 1605272558 Den här jag menar. Ska som jag förstår det fästas delvis med infästningen för barkstödet om jag förstår det rätt. Någon som vet om detta går att få tag på i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408596 Inga problem o hitta här. Bara o gå in till en ÅTF o hämta...

Tycker du ska ta en titt på sin såg och se var eller hur du ska fästa det i huset på 2150/350.
Den har ett plast hus som är horisontalt delat, alltså inga skruv där o fästa med.

Titta här:
350: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 22&t=14094
346: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 22&t=13062

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

svampbob  
#448140
DSC_0315.JPG

Nu har jag bråkat med detta i snart fem minuter. Fjädern låser inte fast när jag drar ut snöret. Vad är felet?

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

skogjussi  
#448154 Fjädern har fel form i mitten så den slipper inte att falla ner i kåpan och greppa tag i spåret

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

svampbob  
#448163 Det är ett obegripligt fel. Det är bara öppnat för snörbyte. Fjädern är orörd

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448235 skogjussi är helt rätt på det. Det är fel form i ändan, den har bockat sig. Blir så om de inte är i rätt.

Din fjäder ända:

1491059216_fjaeder_fel.jpg


Bortsett från fläders typ och lindning så har din fjäders ända sett ut så här innan:

1491059211_fjaeder_raett.jpg

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

svampbob  
#448239 Han har fått låna min 550 istället så vi får se om det blir någon brådska med att fixa Jonsered [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Williamm  
#716241
svampbob skrev:Han har fått låna min 550 istället så vi får se om det blir någon brådska med att fixa Jonsered [emoji2]

@svampbob
Hur går det med jonsen?

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

morco  
#834120 Fortsätter i en gammal tråd istället för att starta en ny...

Jag har länge varit på jakt efter en 346XPG i fint skick men det har varit nästan omöjligt men nu fick jag hugg på blocket på en Jonsered 2149W som jag just fått hem och provstartat. Den verkar vara i riktigt gott skick, gick igång på andra rycket, både dekompen, kedjesmörjning och handtagsvärmen funkade och den behöver nog bara en fösgasarjustering. Den betedde sig inte rikting som mina andra sågar som puffar till på choken och sedan flyger igång på stargas i rycket efter. Denna startade direkt på choken, jag sköt in den direkt och därefter gick den.

Det är modellen utan primerblåsa vilket jag förstått äe den något äldre modellen och då på 45 CC, stämmer det?

Jag ser ingen skylt, hur gammal kan sågen tänkas vara?

Har jag gjort en skaplig affär för 3000 spänn?

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Williamm  
#834126 Halva luftfiltret fattas. Och 2149 är inte 346oe utan 351. Jag har ingen exakt koll på vad de är men 50cc och marknadsfördes som semipro.
346oe(45cc) blir 2147 346ne(50cc) blir 2153.
Värmeknappen är en tidig variant i alla fall, och den ser fin ut. Skylten ska sitta på vevhuset bakom bågen mellan tanken och fjädern.

Jag har en fin 346XPG 45cc som behöver nya kolv ringar och förgasarmembran men ser ut som ny.
Jag gav 3000 för den, men jonsered är ovanliga här så jag är intresserad av att byta.

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

morco  
#834127 Locket till filtret fanns med men jag hade delat på det för kontroll. Får fundera på bytet 😀

Tack för svar

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

morco  
#834151 Ser att jag misstagit mig och du har helt rätt, 351G hade gått förbi mig som modell....

Nu verkar detta vara en jäkla trevlig såg med men den är kanske lite lugnare i temperamentet än 346:an? Jag var ute efter en rapp andrasåg för gallring bredvid min Stihl 201:a och tänkte en 346:a vore ett lämpligt steg uppåt.

Skulle egentligen kunna tänka mig ett byte men lyckas inte skicka ett PM, har för mig att det ska finnas en knap "PM" men undrar om det är knas på min webläsere.... ska lura vidare. Du William kan väl testa att skicka mig ett PM och lägga med telefonnummer så kanske det poppar upp 😀

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Williamm  
#834272
morco skrev:Ser att jag misstagit mig och du har helt rätt, 351G hade gått förbi mig som modell....

Nu verkar detta vara en jäkla trevlig såg med men den är kanske lite lugnare i temperamentet än 346:an? Jag var ute efter en rapp andrasåg för gallring bredvid min Stihl 201:a och tänkte en 346:a vore ett lämpligt steg uppåt.

Skulle egentligen kunna tänka mig ett byte men lyckas inte skicka ett PM, har för mig att det ska finnas en knap "PM" men undrar om det är knas på min webläsere.... ska lura vidare. Du William kan väl testa att skicka mig ett PM och lägga med telefonnummer så kanske det poppar upp 😀

Du får bilder här, för jag lyckades inte skicka dem på sms. Och PM tar dem inte heller för de är för stora.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).