Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 108293 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Blivande snickare  
#408280 Det är lättare att se hur högt upp det lönar sig att börja om man har lilländen mot sågen.
Då blir det inte så många meters bakbitar när ögat lurar en med rotsvällningar och dylikt[emoji2]

När jag har sågat mitt eget så har jag dragit gränsen för användbart till cirka 2 meter. Konstruktionsvirke alltså, snickeribitar har jag sågat ner ända till 15 cm[emoji38]

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408432
Blivande snickare skrev:Det är lättare att se hur högt upp det lönar sig att börja om man har lilländen mot sågen.
Då blir det inte så många meters bakbitar när ögat lurar en med rotsvällningar och dylikt[emoji2]

När jag har sågat mitt eget så har jag dragit gränsen för användbart till cirka 2 meter. Konstruktionsvirke alltså, snickeribitar har jag sågat ner ända till 15 cm[emoji38]

Jo det kan bli riktigt korta bitar ibland, frågan är ju om det är värt tiden.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408993
1474725260_20160924_124759_hdr.jpg


Kantade lite 6" gran brädor

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

axwell  
#409018
Slurfi skrev:Kantade lite 6" gran brädor


@Slurfi , det går ju säkert elegant men hur fick du bunten att stå upp i första skedet ?
Anhållet är ju så lågt på den sida som syns i bild. :???:

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409046
axwell skrev:
Slurfi skrev:Kantade lite 6" gran brädor


Slurfi , det går ju säkert elegant men hur fick du bunten att stå upp i första skedet ?
Anhållet är ju så lågt på den sida som syns i bild. :???:

Det gick mkt galant, snabbt och rakt.
Brädorna låser varandra rätt så bra av friktionen men ibland kan man ställa upp
anhållet rakt upp och när man sågar sig fram så sparkar man ner dem före bladet når fram,
och reser dem bakom bladet om det känns instabilt.
Men 9 av 10 ggr räcker det med anhållen enligt bilden.

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Oler  
#428815 Har ett LT15 sedan ett par år med sw10 ställdator och matning. Står imonhus i en hall tyvärr inte på betongplatta utan asfalt. Är nog inget vidare förarbete på asfalten för jag märker att det rör sig en aning. Ska jag ha bra resultat vid sågning krävs att sågbordet vägs in inför varje sågdag. Betongplatta finns därför på önskelistan.
Stockhantering sköt med bobcat/hjullastare eller skogsvagn beroende på tillgänglighet.

Har funderat ang. matningen. Har ju vredet på panelen för hastigheten, men med hastigheten på dom lägre 20% vill den inte köra. Starta matningen där går inte utan jag får starta på högre hastighet och sedan sänka, den kan också stanna matningen när som helst och själv backa väldigt långsamt. Stora lampan på styrboxen blinkar då rött (grön i vanliga fall). Släpper jag spaken till neutral nollas systemet och jag kan börja om igen (men då från 20% och sänka), vilket kan bli lite problem om man är mitt inne i stocken.
Skulle vilja nyttja låga hastigheten på stora stockar då den verkar ha svårt att orka såga om snittet blir bredare än ca 40 cm på vissa stockar och träslag.

Styrboxen på motorn byttes till slut på garantin eftersom den betet sig så sedan leverans, men problemet kvarstår.

Har funderat på om motorn kan gå varm vid låga hastigheter, måste väll vara någon form av frekvensstyrning till denna. Överhettningsskydd?

Någon annan som upplevt liknande problem.

//Olof

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428983 Har du kört manuellt och går det inte lika bra?
Jag har tänkt extrautrusta min med elmatning men inte riktigt känt behovet egentligen.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#429052 Jag har också funderat på elmatning men inte kunnat motivera det ännu. Då måste man ju ha något att göra under tiden sågen matar. Jag har däremot byggt hydraulik på stockstöden och stocklyften. De var värt varenda krona och minut av byggtiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Oler  
#429064 Har inte provat att köra utan matning. Måste plocka loss denna då/lossa vajern och det görs inte till/från för enstaka stock.

Matningen jag har innebär inte att jag kan göra annat under tiden. En spak på panelen måste hållas i åkriktningen hela tiden samt knappen för sågmotorn. Någon form av "tvåhandsfattning/död mans grepp" Det innebär bara att man slipper mata för hand. Kanske blir jämnare matning med motor? Har ingen annan erfarenhet av sågar att jämföra med.

Det där med hydraulisk stockhantering har jag också funderat på. Hade inte suttit fel.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#429078 Pga tvåhandsfattningen har det inte känns aktuellt att köpa woodmizers egna matning, mina planer har varit att bygga om styrningen så det räcker att trycka på en knapp. Det går kanske snabbare att göra sågsnittet när man matar för hand eftersom det är lätt att känna var man behöver sakta ner och var det går att mata på snabbare.
Har dock aldrig använt veven att mata med. Har man gott om pengar går det ju att bygga strömreglering på matningen genom sågmotorn.

Har bara hydraulik på topplyften och ner/uppföllning av stockstöden, tyvärr måste jag låsa stockarna för hand. Hydraulisk lastning av stockar känns meningslöst så som jag använder sågen, men frågan nu är om jag ska byta såg eller bygga hydraulisk låsning och automatisk matning.

Du har inte möjligthet att ladda upp elschemat på matningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#429079 Du har inte linan för hårt spänd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

Brorsan  
#429092 Jag hade en gammal vinkelväxelmotor i "habrahögen", svarvade ett linhjul och köpte en frekvensomvandlare. det vart mycket bekvämare att såga, den vill jag inte vara utan. Kan samtidigt justera bakre bandstödet när jag kör.
Jakobn De där hydrauliska stockstöden och stocklyften har jag också tänkt och bygga. Kan du inte ta några bilder och lägga upp ? Det skulle vara toppen att få lite tips.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Oler  
#429112 Spänningen på vajern verkar vara enligt boken.
Växel, motor, linhjul och frekvensstyrning låter precis som vad där sitter original.
Jag tror att mitt fel ligger i el/elektronik. Dragvajern är ju bara lindad runt matarhjulet ett varv, sen är det ju fjädrarna i var ände som håller spänningen så det inte slirar. Spänningen där borde ha marginell betydelse för hur tungt det går tycker jag. Matningen ska ju inte arbeta mot vajerspänningen då denna bara drar åt runt drivhjulet.
Även då den stannar/backar så kan jag ju flytta någon cm för hand f/b med lätthet innan fjädrarna spänner för mycket.

Ang. tvåhandsfattningen så kan man lura det genom att hålla on/off knappen med handflatan och sedan köra F/B spaken med vänster tumme/pekfinger. Då är höger hand ledig till bandstyrningen.
Går att klara även knapparna till bladhöjd samtidigt om man ska backa tillbaka.

Ögnade genom boken men hittade inget specifikt elschema på matningen. Nu satte jag mig visserligen inte in i alla så djupgående. Några stycken beroende på version och utrustning. Hittade ett för barkfräsen.
Men som tidigare nämnt, en motor med snäckväxel och linhjul, styrboxen (frekvensstyrningen) monterad på motorn, vridpotentiometer på panelen till hastighet och en spak för f/b. Allt är dött så länge inte brytarknappen (samma som till själva sågen) hålls inne.

Om jag förresten släpper on/off knappen och ska starta igen tar det alltid 4-5 sek efter knappen tryckts innan matningen är körbar, utom ifall jag snabbt släpper/trycker för att stanna sågbladet då matningen inte påverkas ex. efter avslutat sågsnitt.

Avatar Fallback

Re: Woodmizer LT15

jakobn  
#429120 Jag har egentligen inte riktigt förstått hur problemet uppenbarar sig, men jag undrar dels vad det är för omformare och dels om den är inbyggd i motor eller den sitter löst i en låda. Att den inte går igång direkt hörs som normalt vid frekvensomformardrift, går att programmera bort. Har du möjlighet att mäta strömmen när problemet uppenbarar sig. Tycker det låter som att något gör att motorn går tungt. Är det verkligen inte något som gör att du får en hög belastning även om sågbladet inte gått in i stocken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Oler  
#429780
Bild

SÅ här sitter det monterat på sågen. Det enda som inte syns är hjulet och att vajern går ett varv runt detta, Inga konstigheter. Det sitter monterat på snäckväxelns axel.

Bild

Skylten på styrningen.
Den sitter ju monterad direkt utanpå motorn men den har inga externa kablar och kontakter dit utan är skruvad med allt keblage internt där.

Om vi tar som exempel att jag ska skära ett snitt i en stock på 50 cm bredd.
Jag vill mata med låg hastighet för att sågen ska hinna med och orka.

Håller ner "säkerhetsbrytaren" (innan den är allt stendött utom höjdinställningen) och startar klingan medan boxen till matningen blinkar gul ca 4 sek. Nu har sågbladet varvet uppe och matningen har startat upp och växlar färg till blinkande grön, klart för körning.
I vanliga fall med matningen på medel till hög fart är är det bara att köra med spaken i färdriktning och lampan växlar till ihållande grön, inga problem.
Om jag nu vill köra ca 4 sek/m eller lägre (inga problem med fartreglaget) kan jag inte starta på den hastigheten, då rycker motorn till alt går ett par cm för att sedan stanna. Om jag då höjer hastigheten en bit innan klingan når stocken för att sänka hastigheten innan jag börjar såga fungerar det ofta, men den kan när som helst stanna till synes utan anledning. Om den nu har stannat kan jag inte börja om på låg hastighet utan måste backa och starta på högre hastighet och sänka farten innan klingan börjar såga igen.
Ibland om den är riktigt kinkig stannar matningen, börjar blinka rött och backar väldigt långsamt.
Felfrekvensen ökar ju lägre hastighet jag vill använda.

Plockade loss vajern nyss och rullade såghuvudet för hand längs bänken och det var inga problem. Rullade lätt med en hand hela vägen och verkade inte gripa någon stans. Kunde sätta fart och släppa så att den fick rulla själv och då gick den ett par meter innan den stannat. Märkte ingen skillnad beroende på placering längs bänken.
Körde matningen utan vajern kopplad också. Under den tiden fick jag felet att uppstå någon gång men inte fullt så ofta som tidigare.

Skulle kanske kunna vara snäckväxeln som går tungt. Ska nog kolla det noggrannare.

//Olof

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).