Skogsvagn (Huggarvagnar)

Styrka i kran

38 inlägg 13117 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

stegmaster  
#408207 Min Farmi 6,7m kran har 10knm och den känns stark tycker jag. (min förre Farma hadde 8knm).
( even Kesla sin 6,7m kran har endast 8knm (203t)):

En undran bara: Varför er det ingen som köpt weimer 12t vagnen och valt 8,3m kranen, den er ju inte mycket dyrare enn 7,2m???
Verkar dock vara sällsynt denna kran, då inte ens weimer själv har lyckas få fram en bild av kranen. :wink:

FTG
Avatar Fallback

Re: Styrka i kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408217 Stegmaster: Finns bilder på tillverkarens hemsida.
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

stegmaster  
#408255
Morgan Nordin skrev:Stegmaster: Finns bilder på tillverkarens hemsida.
MVH
Morgan

Ok, var då???
Kranen som visas här er ju en 7200. (Det som ska vara 12vagn och 8300kran).
Går man inn på endast kran finns det bara en skjematekning och lyftdiagram.
Hittar flere bilder när jag googlar, even en video på YT, men på weimer`s hemsida lyckas jag inte hitta nån riktig bild. :???:
http://www.weimerforest.com/sv/skogsvagnar/

Här er åtminstone en video av 8300 kranen, dock monterat på dom "gamle" proffsvagnerna.
Någon som vet om dom fortfarandet gör dessa mek, driva vagner???

Senast redigerad av stegmaster mån 19 sep 2016, 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408256
stegmaster skrev:
Morgan Nordin skrev:Stegmaster: Finns bilder på tillverkarens hemsida.
MVH
Morgan

Ok, var då???
Kranen som visas här er ju en 7200. (Det som ska vara 12vagn och 8300kran).
Går man inn på endast kran finns det bara en skjematekning och lyftdiagram.
Hittar flere bilder när jag googlar, even en video på YT, men på weimer`s hemsida lyckas jag inte hitta nån riktig bild. :???:
http://www.weimerforest.com/sv/skogsvagnar/


Längst ner på denna sidan kanske??

http://www.weimerforest.com/sv/skogsvagnar/

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

stegmaster  
#408258
Zixten skrev:
stegmaster skrev:
Morgan Nordin skrev:Stegmaster: Finns bilder på tillverkarens hemsida.
MVH
Morgan

Ok, var då???
Kranen som visas här er ju en 7200. (Det som ska vara 12vagn och 8300kran).
Går man inn på endast kran finns det bara en skjematekning och lyftdiagram.
Hittar flere bilder när jag googlar, even en video på YT, men på weimer`s hemsida lyckas jag inte hitta nån riktig bild. :???:
http://www.weimerforest.com/sv/skogsvagnar/


Längst ner på denna sidan kanske??

http://www.weimerforest.com/sv/skogsvagnar/


Nä, det er ingen 8300 kran even om det står så i texten, det er en 7200. Kolla bommen och stickan.
Kranen 8300 syns i videoen ovan.

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Pete  
#408263 Ringde Weimer idag och frågade om man fick komma och kolla och det var absolut inga problem var bara att komma.
Angående 8,3m kranen så går den bort lite för mig då jag hellre tar lyftkraft för i regel får jag ändå Wincha fram det mesta och orkar jag inte Wincha den sista metern orkar kranen nog inte heller lyfta den.
Men visst det hade varit kul med så lång kran.
Ska nog dit på fredag kan kolla om dom har någon 8,3 kran man kan titta på, något speciellt någon vill ha ett kort på isåfall?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

stegmaster  
#408268 Finns bilder på den Ryska hemsidan.
Inte bare finns det bild, utan kranen heter 8500, så den kanske er 8,5m numera. :???:
http://www.weimer.com.ua/manipulyatory.html


Bild

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

JohannesG  
#408270
Pete skrev:Ska nog dit på fredag kan kolla om dom har någon 8,3 kran man kan titta på, något speciellt någon vill ha ett kort på isåfall?

Ta så mycket bilder som möjligt, i så många vinklar som möjligt, på så många saker som möjligt :grin:

Om du har möjlighet skulle jag vilja ha bilder på där slangarna till drivning och broms går in i centrumröret från kranpallen på We-12:an. Har förvisso inget med kranen att göra, men när du ändå skall dit kan man ju fråga. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

stegmaster  
#408271
Pete skrev:Ringde Weimer idag och frågade om man fick komma och kolla och det var absolut inga problem var bara att komma.

Ska nog dit på fredag kan kolla om dom har någon 8,3 kran man kan titta på, något speciellt någon vill ha ett kort på isåfall?

Men det var ju kul.
Nä, behöver ingen kort för min del, men om du kommer ihåg så fråga gärna om dom har ÅF i Norge, och det vore interessant att veta om dom fortfarandet gör denna RDM serie vagnerna för den Nordiska marknaden.

Avatar Fallback

Re: Styrka i kran

Førland  
#408307 O.K maskin i Mandal selger weimer

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

stegmaster  
#408310
Førland skrev:O.K maskin i Mandal selger weimer

Heisann Førland. :grin:
Jo jeg har sendt mail til dem, men har ikke hørt noe ennå.
Det er en stund siden sist de hadde annonse på disse vognene også, dessutan har jeg lurt på om det ekte weimer vogner de har solgt, eller om det er de baltiske vognene som de har sideimportert. :???:
Så det hadde vært fint å få bekreftet fra weimer i Sverige att O.K. maskin er deres forhandler.

Avatar Fallback

Re: Styrka i kran

Førland  
#408311 Aha,kan ikke huske jeg så de på dyrsku i lyngdal iår.....

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

Pete  
#408333 Ska se om jag kan luska fram något :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrka i kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408349 Ni får nog skilja på svenska Weimer och det estniska Weimer!
Jag är rätt söker på var kranarna till svenska Weimer tillverkas men det ser jag helst att deras representant själv får säga.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Styrka i kran

stegmaster  
#408370
Morgan Nordin skrev:Ni får nog skilja på svenska Weimer och det estniska Weimer!
MVH
Morgan, K.T.S

Jo, men det er ju det vi forsöker lista ut. :grin:
Men tycker nog Weimer(Sverige) kunne vore mer klara på vilka vagner/kraner som er deras och vilka som er Estiska, och som verkar säljas lite här och där.
Åtminstone vagnerna som dom gör själva, kranerna kanske er svårare då dom fortfarandet görs i Estland.
Hur ser man skillnaden på en Svensk och en Estisk vagn???
T.eks hittar jag ingen lista över Svenske Weimer`s ÅF i olika länder.
Sen borde dom på något sett få et slut på andra får hålla på att bruka Weimer navnet.
Enligt hemsidan til weimerforest så verkar det vara endast WE serien vagner som tillverkas numera(i Sverige), medans RDM vagnerna finns i andra världsdelar, t.eks i Öst Europa och Sör Amerika, eller????

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).