Skogsmiljö och Trädlära

Biosfärområde?

10 inlägg 2875 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biosfärområde?

kungsis  
#396267 Var idag på ett möte med bygderådet och till det mötet dök en person upp från Naturskyddsföreningen och talade om ett projekt de hade inlett, ett s.k. Biosfärområde http://motala.naturskyddsforeningen.se/ ... atterbygd/. Det skulle i så fall beröra min fastighet. Själv så får jag direkt en olustkänsla, numera, när naturskyddsföreningen börjar prata om bevarande av miljövärden. Vad tror ni. Finns det anledning för oro och vad göra i så fall?

Med vänlig hälsning
Kungsis



   TS
Användarvisningsbild

Re: Biosfärområde?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#396270 Kan säkert finnas fog för oro och olustkänslor, även om det knappast blir totalstopp för avverkningar i framtiden. Men kanske tuffare krav på att spara träd och trädgrupper, samt krav på mer löv i föryngringarna?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Biosfärområde?

kungsis  
#407880 I går var jag på möte med bygderådet. I föreningen finns det en person som är aktiv i naturskyddsföreningen och redogjorde för vilka steg som tagits av naturskyddsföreningen för bildande av ett biosfärsområde. Glad och postiv meddelade han hur det framåtskred. Iaf tills jag kände att jag ville göra ett inlägg, om att ett sådant område kanske inte kommer att mottagas med öppna famnar av alla, innan alla förutsättningar utretts. Givetvis försvann den positiva klangen direkt och jag blev överöst med förfrågningar om huruvida jag ville förbjuda folk att vistas i skogen, om jag inte ville att folk skulle kunna röra sig på mina marker och liknande. Det ända jag ville vara var att framhålla att alla kanske inte har samma synsätt som naturskyddsföreningen, men fick inte möjlighet att ta till orda så pass mycket, pga av alla påhopp. Att vara öppen för andra personers åsikter, föra dialog och tänka på enskilt ägande tillsammans med möjligheter att bedriva ett mindre företagande är visst inget som upptar deras tankar. Man blir ju inte direkt positiv efter ett sådant möte med representant av deras medlemmar. Suck :cry:

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biosfärområde?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407882 Aj då! Det låter inte som något positivt möte precis. Fick du någon klarhet i vad biosfärsområdet skulle kunna innebära konkret för dig som markägare?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Biosfärområde?

kungsis  
#408009
Niking skrev:Aj då! Det låter inte som något positivt möte precis. Fick du någon klarhet i vad biosfärsområdet skulle kunna innebära konkret för dig som markägare?
/Niklas


Nej, det är ju det som är tråkigt. När man läser dokumentation och finner följande texter
"Fokusering sker på insatser som främjar naturvård, samhällsutveckling och utveckling av forskning och utbildning"
"Bevara biologisk och kulturell mångfald, ekosystem och landskap"
"Kännetecken – väldigt höga landskapsvärden, både kulturhistoriska och biologiska"
så ställer jag mig frågande till hur det kommer att påverka skogsfastigheter inom området. Och med vetskap om naturskyddsföreningens nuvarande agerande, så blir jag orolig. Men att överhuvudtaget ta upp sådana tankar verkar göra att man stämplas som samhällets fiende nr.1 utan möjlighet att förklara sig.
Så svaret är tyvärr att jag inte har en aning och jag vet ej heller hur jag ska få reda på det i nuläget. Får väl avvakta och hoppas på det bästa. Jag kanske överdriver i min okunskap, så jag skulle föredra att veta.

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biosfärområde?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408010 Lycka till! Det är ju bättre att förekomma än att förekommas.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Biosfärområde?

kungsis  
#408012 Tack, jag lovar att återkomma när jag har mera information, då jag kan tänka mig att det kommer att påverka flera i framtiden.

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biosfärområde?

ChristopherO  
#408187 Hade vänligt men bestämt sagt åt vederbörande stortrut att glatt hålla käften om jag inte ska täppa igen den, som markägare ska man inte acceptera sådan skit, miljötalibanerna är en stor varböld i det här samhället. Visst är jag för en levande natur men det ska ske på mina villkor och inte drabba den enskildas långsiktiga lönsamhet. Naturföreningen är din fiende, kom ihåg det.

Användarvisningsbild

Re: Biosfärområde?

ananders  
#408224 Hittade denna texten på en hemsida om ett biosfärområde, skickar också med en länk dit.

9) Innebär ett biosfärområde inskränkningar i äganderätt, nyttjanderätt och brukanderätt?
Ett biosfärområde innebär i sig inga nya restriktioner. Alla eventuella begränsningar ska vara lokala initiativ och bygger på överenskommelser mellan t ex markägare och myndighet. Redan befintliga restriktioner, som regler i naturreservat och nationalparker, gäller fortfarande. Ett biosfärområde innebär alltså inget ytterligare lagskydd. Ett biosfärområde medför heller inte några inskränkningar i allemansrätten. Tvärtom kan man arbeta för att öka tillgängligheten till naturen, både för människor i tätorterna, människor med fysiska begränsningar eller människor som har annan etnisk bakgrund.

http://www.blekingearkipelag.se/fragor-svar/

Avatar Fallback

Re: Biosfärområde?

Bosse1  
#408228 Bosse1 - SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike
Metoder som används psykologi+massmöte=dumförklarad :shock:
"Riktigt sunkiga metoder"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).