Bilar

Satsa på elbil, landsbygdsbor

51 inlägg 14055 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

jannee  
#408065 Ni kan spåna bäst ni vill, men utan tvekan är en hederlig gammal diesel att föredra om man bor på rena landsbygden.
Här har vi strömavbrott lite då och då och när man är bäst i behov av ström är det naturligtvis nattsvart.
En dieselbil som jag kan tanka med min handpump från farmaraggregat är trots allt bäst :mrgreen:
Inbilla er inte att det på sikt blir billigare att köra elbil kontra annat drivet fordon. Staten kommer nog allt att se till att de får in SINA skattepengar. Bara se eller lyssna på miljömupparnas förslag om att skattebelägga ALLA parkeringsplatser = även privata och de som finns på företag - det ni :!:

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408067 Även om räntan är löjligt låg så köper jag inte bil och andra kapitalvaror för lånade pengar så nya bilar går bort i synnerhet i den prisklassen
Sen får tiden utvisa hur batterierna funkar när bilarna har 7-8 år på nacken.
Obs inte skrivet för att klanka ner på elbilen men som allt annat är de dyrt att vara tidig med nya grejer....

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Hema  
#408079
PPA skrev:Jag e uppväxt i ett samhälle som har ca 3-4000 inv i kommunen, håller man sig inom samhället så skulle det väll fungera. Dock om man som far min alltid har pendlat 4.5 mil enkel resa till jobbet så blir det problem med många av dom. Min fars föräldrahem ligger ute på landet med ca milen till närmsta samhälle så visst skulle en elbil funka om man inte behöver åka längre än till ica. Dock så fort man behöver något annat och således ska ta sig in till närmsta stad så är det 5 mil enkel resa och då börjar i mina ögon problemen.

Nu är jag väldigt dåligt insatt i detta så mycket av det jag säger kan vara allmänt fel! Men vad jag vet så är det enbart Tesla som är ett alternativ om man man vill ha elbil i dagsläget. Volvo, VAG osv har sina hybrider men även dom tycker jag verkar funka lite si och så. Min farbror hämtade en volvo hybrid nu i våras och den klarar väll de 5 milen men sen e det diesel dags så vad är då meningen?

Skulle jag som bor i södra småland vilja åka upp till syrran i hufvudstaden kommer jag ens dit på en tank eller tar en resa på ca 8h med volvo 240 nu 2 dagar istället på batterier?

Hur länge håller batterierna? Hur väl håller dessa på vintern? Jag har personbil men hemma på gården använder jag mest vår pickup vilket i sin tur gör att min bil kan ibland stå stilla en vecka går en elbil igång då
med samma eller marginelt mindre "soppa" mitt i vintern? (ska fan inte behöva stå å underhålls ladda för det ser jag som fusk)

Alla vet vi att partikelfilter kan bli en dyr historia. vad borde det då inte kosta att byta batterierna när dessa är slut och hur blir det med andrahands värdet på dom när dom gått en 15-20 000 mil?

Känns som att detta mest blev ett något förvirrat inläg med en massa fråge tecken men det jag försöker få fram är att i mina ögon så är elbilen inte mogen för landsbygden ännu. En el bil är just en BIL och en bil ska fungera i ur och skur utan att man ska behöva planera annat än tankningen och för att det ska fungera för just en elbil så behöver laddningstiderna komma ner på som mest 10-15 min längre så blir man ju sönder stressad när man åker långt eller har bråttom.

Räckvidden måste öka vad ska jag med en som jag kan ta mig till jobbet med men inte hem?
Alla dessa laddstationer som poppar upp lite här och var räknas inte! Detta för att om det inte finns sådan på jobbparkeringen så tar det en sketen ende endå. Visst jag kan ställa bilen vid en sådan nere i stan men då får jag ta bussen ut till kontoret så vad blir då meningen med att ha bilen?

Jag är på intet sätt mot elbilar men för mig och mina ändamål är dom inte tillräckligt bra ännu. Så i mina ögon är elbilen nått som funkar i stan men änn sålänge så kan dom inte ta sig där ifrån.
Så det är lätt att säga satsa på el bil speciellt om man har två bilar. Men det har ju inte med saken att göra utan frågan är ju funkar en el bil i min vardag utan att jag behöver göra annat än sätta på laddning när jag kommer hem (inkl avstickare under dagen) om svaret på den frågan är ja. Kör på för fan annars hoppas på att det inte kommer nå halvkorkat förslag från politiker och vänta tills el bilen erövrat städerna så det blir vår tur som med allt annat.
När kommer det förövrigt en trevlig pick up i el? För det hade fan funkat för mig :D

Ett friskt inlägg i mina ögon, men jag tycker att hybrider kan vara intressant då de där 5milen täcker en hel del av behovet. Ska man sedan längre har man möjlighet. Största frågan enligt mig är allt om batterierna. Vad kostar de att byta, hur länge håller de och hur kan vi återanvinna dem, samt hur fungerar dagens brytning av alla metaller till batterierna?

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

tallen100  
#408090 Batterierna kommer ju att ställa till det, när dom väl är slut så kommer det bli riktigt dyrt att byta dom.
Och därmed är andrahandsvärdet kört i botten.

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408093
tallen100 skrev:Batterierna kommer ju att ställa till det, när dom väl är slut så kommer det bli riktigt dyrt att byta dom.
Och därmed är andrahandsvärdet kört i botten.


Det där sa man i slutet av 90-talet också när Toyota lanserade hybriden, vad jag vet så har man inte behövt byta speciellt många, om ens några, batterier.

Elbil är helt klart framtiden. Lär inte dröja länge innan hela karossen kan producera sol-el och med induktiva laddare vid affärer så är saken biff.
Sen är det ju mycket mindre (färre) delar på en elbil så nog tror jag att de kommer att vara tillförlitliga, gå in på valfri skrot och hiva i ett batteri i nån upprostad 80-tals japs och jag lovar att elfinesserna fortfarande fungerar, trots all skepsis mot dem när de kom.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Hema  
#408098 Har en kompis som bytt batterierna i sin Prius. Han köpte dock beg. från en skrot från en bil som inte gått så långt. Pris vet jag ej. Men de batterierna räcker för några kilometers körning?

Jag hoppas bara att vii nte kommer bli påtvingade elbilar, bättre om de erbjuds och vi själv kan få välja.

Att tro att vi inom en snar framtid kommer få solceller som sitter på elbilen så att den laddar sig sj'lv på ett väl fungerande sätt är nog mer förhoppning är än någon realitiet. Om det tar flera timmmar med 220V-sladd vad skulle det då inte ta att ladda med solceller. Ser mig gärna överbevisad, men lite realistik vill jag vara. Det går att steka ägg på plåttak på sommaren, det har testats men det tar några timmar.

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408102 http://etn.se/index.php/58171

Det var visst batteriet som "satt i" karossen, inte solceller. Nåja, solcellerna kommer nog de också.
Förresten så kan man ju ha induktivladdare i korsningarna, borde funka tycker jag.

Fast det rätta för att få ner utsläppen, och som är möjligt redan idag, vore att förbjuda trafik i städerna där det finns bra alternativ. Vi i obygden har liksom inget val, annat än att flytta till stan då.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

tallen100  
#408104 Nja jag tvivlar, ingenting som görs idag är gjort för att hålla särskilt länge så varför skulle batterierna vara det...
Nä med dagens teknik skulle det gå att göra gengas både effektivare och mindre bökigt, och då skulle det bli efterfrågan på ved med :wink: .

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Hema  
#408119
Palms skrev:http://etn.se/index.php/58171

Det var visst batteriet som "satt i" karossen, inte solceller. Nåja, solcellerna kommer nog de också.
Förresten så kan man ju ha induktivladdare i korsningarna, borde funka tycker jag.

Fast det rätta för att få ner utsläppen, och som är möjligt redan idag, vore att förbjuda trafik i städerna där det finns bra alternativ. Vi i obygden har liksom inget val, annat än att flytta till stan då.

Jag skulle tro att dokumentären "fraktad" på svtplay skulle intressera. Bilismen står för en väldigt liten del. Synd om vi ska sila mygg o svälja kameler.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408121
tallen100 skrev:Batterierna kommer ju att ställa till det, när dom väl är slut så kommer det bli riktigt dyrt att byta dom.
Och därmed är andrahandsvärdet kört i botten.


Tesla säger att dom i egna tester kört 50.000 mil utan problem.
Dock anser jag att de har bästa lösningen för att värma/kyla batterierna så att de inte skadas
och verkligen får lång livslängd. Teslaklubben säger att man tappar ca 5% per 10.000 mil,
så efter 50.000 mil så har du tappat 25%.

Den Tesla jag har beställt är en S60D med 60kWh batteri. Men den har egentligen ett 75kWh batteri,
när jag vill kan jag uppgradera till 75 kWh mot en peng.
Eller så kan jag köra 30.000 mil och fortfarande ha 60kWh kvar av batteriet.

Detta är också anledningen till att de har så högt restvärde vid leasing.
När de efter 3 år tar tillbaka bilen så knappar de in en kod och så blir det en 75kWh bil
som ny kostade 92.500kr mer.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

jannee  
#408123 Vi får verkligen hoppas att det INTE blir likadant med elbilarna som med de gasdrivna. Dessa bilar blev ju HELT värdelösa efter att antal år. Blev lag på att byta gastankarna och den kostnaden översteg bilens totala värde.
Vill inte vara helt pessimistisk men har kört en del eltruck och dessa batterier ska hålla i 10 000 cyklar (urladdningar). Dock märker man en tydlig försämring efter några års användning och jag tror INGET batteri fungerar efter 30 års användning = en uppladdning/dygn.
För övrigt "tror" jag övriga delar på Teslan tar slut INNAN batteriet är obrukbart 😡 = samma som en eltruck den är oftast utsliten innan batteriet lägger av.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408473
jannee skrev:Vi får verkligen hoppas att det INTE blir likadant med elbilarna som med de gasdrivna. Dessa bilar blev ju HELT värdelösa efter att antal år. Blev lag på att byta gastankarna och den kostnaden översteg bilens totala värde.
Vill inte vara helt pessimistisk men har kört en del eltruck och dessa batterier ska hålla i 10 000 cyklar (urladdningar). Dock märker man en tydlig försämring efter några års användning och jag tror INGET batteri fungerar efter 30 års användning = en uppladdning/dygn.
För övrigt "tror" jag övriga delar på Teslan tar slut INNAN batteriet är obrukbart 😡 = samma som en eltruck den är oftast utsliten innan batteriet lägger av.


10.000 laddningar lät mycket. 10.000x50mil=500.000 mil.
Eller om man jämför, folk kanske tankar sin bensinbil en gång i veckan, det blir 52 ggr per år,
520 ggr på 10 år. Antalet laddningar på en elbil som klarar 50 mil på en laddning kanske blir 1000 ggr
på 10 år.

Jag tror att det är elektroniken som först ställer till bekymmer, om du köper en 12 år gammal Tesla
för 15.000kr och så klarar du inte besiktningen för att nåt kretskort till ABS-bromsarna
har gett upp, och ett nytt kostar 20.000kr, vad gör du, skrotar bilen?

Köpa reservdelar från skroten kan du glömma, alla komponenter i bilen måste
ha samma serienummer, annars finns ju risken att du köper stöldgods...

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408476 Elbilar kan ersätta 9 av 10 fossilbilar redan idag.
• 87 procent av alla dagens fossilbilar skulle kunna ersättas av elbilar, enligt en ny studie från MIT.
• Kallt väder eller längre körsträckor på landsbygden verkar inte påverka – de allra flesta skulle kunna byta till elbil idag.

4 av 5 bilar på landsbygden kan ersättas med elbilar redan idag.
http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT ... JmMzkiO30=

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... redan-idag

Användarvisningsbild

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Seb macahan  
#408481 @Zalman vad roligt för dig, jag är lite avundsjuk på dig. Teslan ska vara grymt rolig o köra säger de som provat. Jag räknade lite på det för ett tag sen men nu har vi (privat) en hyfsat ny & snål diesel så jag kan inte räkna hem det med o byta bil, hade annars gärna gjort det.
Det stora nackdelarna med både el och hybrid på landsbygden enl. mig är först o främst: Ingen dragkrok = värdelöst fordon i min värld, ingen mer än jag som tycker detta är ett stort problem??
Sen är det 2:a handsvärdet. Jag köpte nyligen 3st nya firmabilar, jag undersökte el-altrenativet men det gick inte o få ihop det på leasing med tanke på den stora kostnaden och värdeminskningen på "batteriet". Tesla kanske löser detta på ett bättre sätt. I mitt fall skulle jag ha en bil som kostade 100k mer och restvärdet blev alldeles för högt om man inte hade en skyhög leasingavgift dvs restvärdet ska inte vara för högt utan man får antingen pynta in massor vid leasingstart eller massor varje månad. Som företagare ser jag det som ett stort bekymmer då man alltid måste ha en möjlighet att snabbt ställa om en organisation utan o förlora för mycket kapital. Enligt säljaren så valde man mest elbil som firmabil för o marknadsföra sig som pionjär inom miljöbilstänket. Hört flera säljare som säger samma sak.

Avatar Fallback

Re: Satsa på elbil, landsbygdsbor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408483
Seb macahan skrev:Zalman vad roligt för dig, jag är lite avundsjuk på dig. Teslan ska vara grymt rolig o köra säger de som provat. Jag räknade lite på det för ett tag sen men nu har vi (privat) en hyfsat ny & snål diesel så jag kan inte räkna hem det med o byta bil, hade annars gärna gjort det.
Det stora nackdelarna med både el och hybrid på landsbygden enl. mig är först o främst: Ingen dragkrok = värdelöst fordon i min värld, ingen mer än jag som tycker detta är ett stort problem??
Sen är det 2:a handsvärdet. Jag köpte nyligen 3st nya firmabilar, jag undersökte el-altrenativet men det gick inte o få ihop det på leasing med tanke på den stora kostnaden och värdeminskningen på "batteriet". Tesla kanske löser detta på ett bättre sätt. I mitt fall skulle jag ha en bil som kostade 100k mer och restvärdet blev alldeles för högt om man inte hade en skyhög leasingavgift dvs restvärdet ska inte vara för högt utan man får antingen pynta in massor vid leasingstart eller massor varje månad. Som företagare ser jag det som ett stort bekymmer då man alltid måste ha en möjlighet att snabbt ställa om en organisation utan o förlora för mycket kapital. Enligt säljaren så valde man mest elbil som firmabil för o marknadsföra sig som pionjär inom miljöbilstänket. Hört flera säljare som säger samma sak.


Känns som att en 4WD el-SUV med lågt pris, bra räckvidd och dragkrok skulle passa dina behov.
Tesla X och 3 har ju båda 4WD och dragkrok, men ännu bättre bil för dig blir nog Tesla Y. Den är en mindre SUV än X, som baseras på modell 3 till ett lågt pris.

Hur Tesla modell Y skulle kunna se ut:
http://autoguide.com.vsassets.com/blog/ ... der-01.jpg

På lite sikt kommer Tesla även att lansera en Pickup.
http://cdn.bgr.com/2016/03/tesla-model- ... =all&h=370
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ ... 0063_1.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).