/Niklas
bgl skrev:Det är nåt lurt med bilden!
Bakdäcken innehåller ca 3 gånger så mycket luft som framdäcken.
Traktorns tyngdpunkt ligger normalt något framför mitten av avståndet mellan axlarna, även om dessa stora bakhjul flyttar tyngdpunkten bakåt.
Trots detta är lika stor del av fram- respektive bakhjul nertryckta i vattnet, cirka halva diametern.
Bakhjulen ger då en flytkraft på ca 2000 kg, men framhjulen ger endast en flytkraft på ca 700 kg!
Detta samtidigt som traktorn väger 4 ton.
machonisti skrev:Det finns skillnader mellan marktryck och lyftkraft men ändå imponerande!
Hema skrev:machonisti skrev:Det finns skillnader mellan marktryck och lyftkraft men ändå imponerande!
Precis, men kan ju fästa en miljon luftfylda ballonger på sin maskin utan att marktrycket skulle bli lägre..
bgl skrev:Det är nåt lurt med bilden!
Bakdäcken innehåller ca 3 gånger så mycket luft som framdäcken.
Traktorns tyngdpunkt ligger normalt något framför mitten av avståndet mellan axlarna, även om dessa stora bakhjul flyttar tyngdpunkten bakåt.
Trots detta är lika stor del av fram- respektive bakhjul nertryckta i vattnet, cirka halva diametern.
Bakhjulen ger då en flytkraft på ca 2000 kg, men framhjulen ger endast en flytkraft på ca 700 kg!
Detta samtidigt som traktorn väger 4 ton.
valmet 500 skrev:valtra hade flytande traktorer för länge sedan redan men dom hade pontoner inbyggda i fälgarna och om jag mins rätt hade dom en ponton i frontlyften .