Traktorer och processorer

Här flyter 4 ton traktor

21 inlägg 8717 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Här flyter 4 ton traktor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Här flyter 4 ton traktor

machonisti  
#407884 Det finns skillnader mellan marktryck och lyftkraft men ändå imponerande!

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

Tosca  
#408026 De är dock inte först, har för mig att jag sett ett Valtra-bygge med skittunna som gick på vattnet för ett antal år sen.
Någon med bättre minne?

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

bgl  
#408027 Det är nåt lurt med bilden!
Bakdäcken innehåller ca 3 gånger så mycket luft som framdäcken.
Traktorns tyngdpunkt ligger normalt något framför mitten av avståndet mellan axlarna, även om dessa stora bakhjul flyttar tyngdpunkten bakåt.
Trots detta är lika stor del av fram- respektive bakhjul nertryckta i vattnet, cirka halva diametern.
Bakhjulen ger då en flytkraft på ca 2000 kg, men framhjulen ger endast en flytkraft på ca 700 kg!
Detta samtidigt som traktorn väger 4 ton.

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408030
bgl skrev:Det är nåt lurt med bilden!
Bakdäcken innehåller ca 3 gånger så mycket luft som framdäcken.
Traktorns tyngdpunkt ligger normalt något framför mitten av avståndet mellan axlarna, även om dessa stora bakhjul flyttar tyngdpunkten bakåt.
Trots detta är lika stor del av fram- respektive bakhjul nertryckta i vattnet, cirka halva diametern.
Bakhjulen ger då en flytkraft på ca 2000 kg, men framhjulen ger endast en flytkraft på ca 700 kg!
Detta samtidigt som traktorn väger 4 ton.

Även den del av själva traktorn som är under vattenytan har en viss volym som trycker undan vatten.

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

valmet 500  
#408033 valtra hade flytande traktorer för länge sedan redan men dom hade pontoner inbyggda i fälgarna och om jag mins rätt hade dom en ponton i frontlyften .

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

jannee  
#408045 Syns det inte 2 extra grå flytkuddar i fronten - eller vad är det grå :?:

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

bgl  
#408048


Länk,till film på Youtube där förklaringen syns!
1/ fälgar gjorda som flyttankar
2/ 50l-fat fastsatt i fronten
3/ innerslang runt tunnan som flythjälp.

Luktar fusk sett utifrån de egna påståendet!
Senast redigerad av bgl sön 18 sep 2016, 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

ÅsaNisse  
#408057 Ja ja. Olika äro våra sätt att tvätta traktorn :wink:

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

Hema  
#408080
machonisti skrev:Det finns skillnader mellan marktryck och lyftkraft men ändå imponerande!

Precis, men kan ju fästa en miljon luftfylda ballonger på sin maskin utan att marktrycket skulle bli lägre..

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408081
Hema skrev:
machonisti skrev:Det finns skillnader mellan marktryck och lyftkraft men ändå imponerande!

Precis, men kan ju fästa en miljon luftfylda ballonger på sin maskin utan att marktrycket skulle bli lägre..

Det kanske blir tillval med en gastank på taket? :)

Användarvisningsbild

Re: Här flyter 4 ton traktor

Aqualize  
#408574
bgl skrev:Det är nåt lurt med bilden!
Bakdäcken innehåller ca 3 gånger så mycket luft som framdäcken.
Traktorns tyngdpunkt ligger normalt något framför mitten av avståndet mellan axlarna, även om dessa stora bakhjul flyttar tyngdpunkten bakåt.
Trots detta är lika stor del av fram- respektive bakhjul nertryckta i vattnet, cirka halva diametern.
Bakhjulen ger då en flytkraft på ca 2000 kg, men framhjulen ger endast en flytkraft på ca 700 kg!
Detta samtidigt som traktorn väger 4 ton.

Nä här har du fel vill jag säga. Vanliga traktorers tyngdpunkt ligger bakom mitten av avståndet mellan axlarna.
Tar vi från instruktionsboken till Valmet 705 4wd, som med motorn över framaxeln ska vara lite extra framtung så skriver de detta (med 13.6R24/8 16.9R34/8):
Axeltryck framaxel: 1690 kg
Axeltryck bakaxel: 2340 kg
Vilket ger en bruttovikt på 4030 kg.
Axelavståndet är 2327mm. Halvvägs är 1163,5 mm. (2340/4030)*2327 - 1163,5 = ~187 mm. Så uppifrån sett är alltså tyngtpunkten 187 mm bakom mitten av hjulbasen på den traktorn. Var den här Claasen har för uppgifter vet jag inte men en konventionell traktor har ju alltid mer tyngdpunkt bak.

Användarvisningsbild

Re: Här flyter 4 ton traktor

Aqualize  
#408575
valmet 500 skrev:valtra hade flytande traktorer för länge sedan redan men dom hade pontoner inbyggda i fälgarna och om jag mins rätt hade dom en ponton i frontlyften .

Och den gjorde väl riktigt arbete? Har för mig det stod i Valtra Team om någon i Finland. Användes ute i vassen för att göra rent osv.

Användarvisningsbild

Re: Här flyter 4 ton traktor

590d  
#408665 Här är hemsidan till den flytande Valtran. http://www.pekeija.com/tuotteet2.html

Avatar Fallback

Re: Här flyter 4 ton traktor

bgl  
#408673 Aqualize@:
Förtydligande och i någon mån upprepning av mitt tidigare inlägg:
Tyngdpunkten på själva traktorkroppen som ska hållas flytande ligger generellt mycket nära mitt mellan axlarna. På traktorer med lika stora hjul fram resp bak, där hjulvikten inte inverkar, ligger tyngdpunkten oftast något framför.På gamla White låg den långt framför, på JCB Fastrac ligger 52% av vikten på framhjulen. På vanliga traktorer med mindre hjul fram än bak är viktfördelningen ca 40% fram och 60% bak. Jag skrev för övrigt tydligt att tyngdpunkten flyttas bakåt med stora bakhjul.Vi vet för övrigt inte hur mycket fälgarna är modifierade, byggda som pontoner kan tunnare plåt använts till fälgbanor för att reducera vikten.
Poängen med mitt inlägg är att för att kunna flyta som bilden visar krävs ungefär samma flytkraft fram som bak vilket inte kan uppnås endast med traktorns originalhjulutförande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).